חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

חברת BeetleSat הישראלית הצליחה לפרוס אנטנה מתקפלת מלוויין בחלל

החברה בתמיכת סוכנות החלל הישראלית שואפת לפרוץ לשוק קונסטלציות לווייני התקשורת ולספק כיסוי גלובלי ורציף לשירותי סלולר ואינטרנט בקצבים גבוהים

24.02.2023
תמונה מהלוויין של האנטנה הפרבולית לאחר פריסתה בחלל. קרדיט צילום: באדיבות BeetleSat
תמונה מהלוויין של האנטנה הפרבולית לאחר פריסתה בחלל. קרדיט צילום: באדיבות BeetleSat

חברת ביטלסאט (BeetleSat), הסטארט-אפ הלווייני הישראלי הידוע בשמו הקודם NSLComm, הודיעה היום על פריסה מוצלחת של האנטנה קלת המשקל שלה הפועלת בקצב נתונים גבוה בחלל. פריסת האנטנה הפרבולית בקוטר 60 ס"מ מננו-לוויין במסלול סביב כדור הארץ, מסמנת אבן דרך חשובה לקראת פריסת קונסטלציית לווייני תקשורת וכן מוכיחה את כדאיות הטכנולוגיה של אנטנות נפרסות בחלל. 

 

את הלוויין NSLSat-2 שיגרה ביטלסאט בתחילת ינואר למסלול סינכרוני של השמש (SSO) בגובה 530 ק"מ באמצעות משגר פאלקון 9 של חברת ספייס אקס, שהיא בעצמה שחקנית מובילה בשוק קונסטלציות לווייני התקשורת. כפי שמשתמע משמו, הלוויין במשקל 9 ק"ג הוא השני במספר של החברה, הנתמכת ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. הלווין יספק ללקוחות במגזר הציבורי והמסחרי שירותי תקשורת בקצב נתונים גבוה מאוד: עד 2 ג'יגה ביט לשניה. לצורך השוואה, לוויין תקשורת בגודל זהה מספק באופן טיפוסי קצב נתונים של 20 מגה ביט לשניה בלבד. ואולם הסיפור המעניין יותר, כאמור, טמון לא רק בביצועי הלוויין הבודד, אלא בהצטרפותו ללוויין הראשון, ששוגר ב-2019.

 

הפלטת NSLSat-2 למסלול. קרדיט: SpaceX

 

האנטנה הנפרסת של ביטלסאט (BeetleSat) משמאל ובמסלול סביב כדור הארץ מימין. קרדיט: BeetleSat

 

תקשורת בכיסוי גלובלי

יחד עם הלוויין NSLSat-1, שני השיגורים מהווים אבן דרך חשובה באסטרטגיית החברה להפוך לאחת ממפעילי שירותי הלוויין המובילים בעולם, באמצעות יצירת קונסטלציה במסלול נמוך (LEO). הצביר המתוכנן, שצפוי למנות בעתיד 264 לוויינים, נועד לאפשר תקשורת סלולרית ואינטרנטית מאובטחת בפס רחב בתחום תדרי Ka בכיסוי רחב על פני כדור הארץ. 

 

האנטנה, שתקשר בין הלוויינים השונים במסלול, היא רכיב קריטי בתוכנית החברה ותתבסס על טכנולוגיית האנטנות הנפרסות שפיתחה החברה. ההצלחה לפרוס אנטנה מתקפלת מתוך לוויין קטן מאוד יחסית (6U CubeSat), היא הדגמה חשובה של הכדאיות הכלכלית של חזון החברה. שכן אחד מרכיבי המחיר המשמעותיים ביותר בשיגור הוא המסה והנפח של הלוויין. אנטנה שפועלת בקצבים גבוהים שהינה קלת משקל ונפרסת, היא בעלת פוטנציאל משמעותי של הוזלת עלויות. 

 

"אנחנו נרגשים שהשגנו את אבן הדרך החשובה הזו", אמר נשיא ביטלסאט, פטריסיו נורת'לנד. "הפריסה המוצלחת של האנטנה היא עדות לעבודה הקשה ולמסירות של הצוות והשותפים שלנו ואנו גאים להיות בחזית טכנולוגיית הלווינות".