חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

רגע לפני 2023: שוגר לוויין ישראלי שמצלם בצבע וברזולוציה של עד 30 ס"מ

1.01.2023
שיגור הלוויין הישראלי. קרדיט: ספייס אקס
שיגור הלוויין הישראלי. קרדיט: ספייס אקס

השיגור האחרון של 2022 הוא של לוויין כחול-לבן: בבוקר יום שישי, 30 בדצמבר, בשעה 9:38 לשעון ישראל, המריא מבסיס חיל האוויר ונדנברג שבקליפורניה משגר מסוג פאלקון 9 של חברת ספייס אקס, שנשא עמו את לוויין התצפית המתקדם Earth Resources Observation Satellite C-3, ובקיצור EROS C-3. הלוויין פותח על ידי תעשייה אווירית ואלביט עבור החברה הישראלית אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International) – והוא צפוי לספק תמונות צבע ברזולוציה חסרת תקדים ללקוחות פרטיים.  

 

שיא לספייס אקס, שיא לישראל

השיגור בשישי היה השיגור ה-61 (!) במספר של הפאלקון 9 בשנת 2022 – כשהיא משווה לשיא ההיסטורי של ברית המועצות, ששיגרה את ה-R-7 שלה 61 פעמים במהלך 1980. הפאלקון 9 שחרר את הלוויין הישראלי למסלול לווייני נמוך מסביב לכדור הארץ כ-15 דקות לאחר שיצא מהאטמוספרה.

 

שעה שלווייני תקשורת משוגרים לרוב עם כיוון סיבוב כדור הארץ על צירו – במטרה להשתמש בתנופת כדור הארץ ובכך לחסוך דלק בשיגור – לווייני תצפית משוגרים לרוב במסלול הפוך (retrograde), כדי לצלם את אותה הנקודה באותה השעה מדי מעבר. הפאלקון 9 שיגר את EROS-C3 במסלול הפוך (retrograde), בדומה ללווייני האופק הישראליים.

 

EROS-C3, שלפי הערכות עלה 186 מיליון דולר, שוקל 300 ק"ג ומותקנת בו מצלמה מולטיספקטרלית (שיודעת להפריד צבעים) מתוצרת אלביט. זהו שיא ישראלי חדש: לוויין התצפית הראשון בצבע מתוצרת כחול-לבן. הלוויין יכול לצלם כל נקודה בכדור הארץ ברזולוציה של עד 30 ס"מ בשחור-לבן או עד 60 ס"מ בצבע. 

 

הדמיית אמן של EROS-3 בפעולה. קרדיט: אימג'סאט

 

טכנולוגיות מחשוב ענן מוצפנות

הלוויין הראשון ממשפחת ארוס, EROS-A, שוגר בשנת 2000 ויצא מכלל שימוש ב-2006. בצי פעילים כעת הלוויינים EROS-B, EROS-C1 ו-EROS C2 – כך שהלוויין החדש משלים להק מרובע של לווייני תצפית מהמשוכללים בעולם. לפי מקורות זרים, לווייני EROS הישראלים שימשו בעבר מדינות כמו הודו – ואפילו סיפקו לארגוני חדשות תמונות מהמלחמה באפגניסטן. הודות לטכנולוגיות מחשוב ענן מוצפנות – בחברת אימג'סאט מתכוונים להציע את שירותי הלוויין EROS-C3 למדינות וללקוחות עסקיים ברחבי העולם. 

 

במרכז הבקרה בתעשייה האווירית הודיעו כי הלוויין כבר החל לשדר חזרה נתונים לכדור הארץ. בתקופה הקרובה צוות המשימה יבדוק ויכייל את מערכות הלוויין השונות לפני כניסתו הרשמית לשירות בפועל.

 

משפחת לווייני EROS. קרדיט: אימג'סאט.