חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

על מטר הפרסאידים 2022 יאפיל הירח אך יש מה לראות

עדכון: פעילויות "רואים כוכבים" יתקיימו ברחבי הארץ ותושבי עוטף עזה מוזמנים להשתתף ללא עלות

בר חיון
7.08.2022
כוכבים בכף ידכם. קרדיט: Rakicevic Nenad
כוכבים בכף ידכם. קרדיט: Rakicevic Nenad

 

עדכון [7.8.2022]: אירועי "רואים כוכבים" יקיימו כסדרם ברוב המוקדים ברחבי הארץ. לאור הנחיות פיקוד העורף תושבי עוטף עזה שמקום מגוריהם עד 30 ק"מ מהגבול מוזמנים להשתתף ללא עלות, בהרשמה מראש (קוד קופון: OTEF100) ובהצגת ת.ז עם ספח הכולל כתובת מגורים. מספר המקומות מוגבל. 

 

***

צפייה במטר הפרסאידים כבר הפכה בשנים האחרונות למסורת: עשרות אלפי אנשים מרחיקים למדבר באמצע אוגוסט כדי לצפות במטר המטאורים החזק של השנה, רבים מהם באירועים שמארגנת סוכנות החלל הישראלית. השנה, למרבה הצער, אור הירח המלא יאפיל על אור המטאורים ויקשה מאוד על התצפית. אבל אנחנו בסוכנות החלל רואים בכך הזדמנות, להפנות את הטלסקופים ותשומת הלב למה שכן אפשר יהיה לראות בשמי הלילה: שבתאי, צדק, כוכבים כפולים, הירח ועוד. 

 

לכן, סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והחברה להגנת הטבע מזמינות את הציבור להשתתף באירועי רואים כוכבים: פרי שיתוף פעולה ייחודי ויוצא דופן, במסגרתו יקיימו שני הגופים, תצפיות כוכבים באמצעות טלסקופים והדרכה בשמונה מוקדים בכל יום, מרמת הגולן ועד אילת, במחיר סמלי של 10 שקלים בלבד.  

 

מה קרה לפרסאידים ב-2022

מטר הפרסאידים הוא התופעה שמתרחשת כאשר כדור הארץ, במסלולו סביב השמש, נכנס בעובי שובל החלקיקים שהשאיר אחריו השביט סוויפט-טאטל. כאשר חלקיקי האבק של זנב השביט נכנסים לאטמוספרה של כדור הארץ, החיכוך עם האוויר במהירות גבוהה גורם להם להתלהט, ובשמי הלילה שלנו הוא זוהר ונראה כמו "כוכב נופל" (כמובן, לא מדובר בכוכב; זהו רק ביטוי).

 

מטר מטאורים הוא תופעה שמתקיימת לאורך כל השנה, כשכדור הארץ חוצה במסלולו את זנבות האבק שהותירו אחריהם כוכבי שביט שונים במערכת השמש. ממש בקרוב,  לדוגמה, בסוף יולי, יתלכדו שלושה מטרות מטאורים צמודים (!) בשלושה ימים עוקבים: 28–30 ביולי. אורם של כל המטאורים הוא יחסית קלוש, ולכן כדי לצפות בהם, צריך לצאת מהעיר ולהרחיק למקומות שבהם זיהום האור נמוך, כמו למשל במדבר. מטר מטאורים מרהיב במיוחד הוא מטר הפרסאידים, בשל צפיפות זנב האבק שהותיר אחריו השביט סוויפט-טאטל ואפשר לומר שמבחינה אסטרונמית, מטר הפרסאידים יתקיים השנה כסדרו. אלא שהשנה, כאמור, חל צירוף מקרים שבו שיא מטר הפרסאידים, ב-12 באוגוסט, יתרחש באותו הלילה שבו זורח ירח מלא ומסנוור. הירח יזרח קצת אחרי השעה שמונה בערב וישקע רק אחרי שש בבוקר. כלומר, הוא יאיר כל שעות הלילה ואורו יאפיל על אור המטאורים. 

 

הפרסאידים ימשיכו להמטיר אמנם גם במשך ימים ספורים לפני ואחרי השיא ב-12 באוגוסט, אך בקצב נמוך יחסית ואורם עדיין יהיה קלוש יחסית לאור הירח. אין זה אומר שלא תוכלו לראות מטאורים כלל, אך גם אין לפתח ציפיות למטר של ממש. 

 

20552523531_ef720cd2f1_c.jpg

מטאור בשמי הלילה
ייתכן שתוכלו לראות מטאורים אך אל תפתחו ציפיות למטר של ממש. בתמונה: מטר פרסאידים כפי שצולם ב-2015. קרדיט: NASA/Bill Ingalls

במקום מטר פרסאידים: רואים כוכבים

יחד עם זאת, כאמור, השמיים יהיו מלאים בהפתעות אחרות. ולכן במשך חמישה ימים, בתאריכים 7-11 באוגוסט 2022, נקיים מדי ערב אירועי אסטרונומיה בשמונה מוקדים ברחבי הארץ. האירועים לכל המשפחה יכללו תצפיות שמיים, שבהן נפגוש את קבוצות הכוכבים ואת גרמי השמיים, נכיר את כוכב הצפון ואת המזלות. נראה מקרוב גם את הירח, את כוכבי הלכת וגרמי שמיים מרוחקים, מבעד לטלסקופים גדולים ומקצועיים.

 

בתקופה זו של אוגוסט נוכל לצפות במגוון גרמי שמיים, ביניהם: שבתאי, הירח, כוכבים כפולים ועוד. בשעות התצפית המאוחרות (23:00) נוכל לראות גם את צדק וירחיו. במקומות החשוכים יותר, בגולן, במדבר יהודה בנגב ובאילת, נוכל אף לצפות בגרמי שמיים חיוורים יותר, כצבירים פתוחים וצבירים כדוריים.

 

המטרה העיקרית של השבוע, היא לאפשר תצפית כוכבים קיצית קרובה לבית, יחסית. לכן הפריסה לאורך השבוע, תהיה בלמעלה מ- 20 מוקדי פעילות: בפריפריה ובערים, ברמת הגולן ועמק החולה, בגליל, בכרמל ובחוף הכרמל בערבה, בים המלח ובבנימין וגם קרוב לערים, כחיפה, ירושלים, אשדוד, אשקלון, טבריה, נהריה ערד מצפה רמון ואילת.

 

שלי רון אדיב מסוכנות החלל הישראלית מסבירה כי "מדי שנה אנחנו מציינים בחודש אוגוסט חגיגה של צפיה בשמי הלילה. השנה, אור הירח יפריע לצפיה בפרסאידים המגיעים בסמוך לתאריכי האירוע, אך הדבר לא מונע מאתנו להמשיך ולהנגיש את תחום האסטרונומיה לקהל הרחב. האירועים השנה יהיו בפעם הראשונה בפריסה ארצית רחבה ויאפשרו למספר רב של משתתפים לבצע תצפיות שמים, צפייה בטלסקופים, סדנאות ופעילויות חווייתיות בתחום החלל. אין מקום נפלא יותר מהטבע להעצים את החיבור בין החלל החיצון, האדם והסקרנות האין סופית".

 

מאור בקל מהחברה להגנת הטבע הוסיף כי זו הזדמנות מצוינת לצאת קצת מעיר, על מנת לראות מגוון של גרמי שמים מרתקים. "השמיים קשורים קשר הדוק, להתפתחות התרבות והטכנולוגיה - מניווט ימי, שעוני שמש, מדידת השנה ועוד. אנחנו נראה את גרם השמיים הקרוב אלינו ביותר, את הירח. נוכל להתרכז בו, בעזרת הטלסקופ ולצפות בפרטים רבים שעליו. במהלך לילות התצפית, נוכל לצפות גם בשני כוכבי לכת מרשימים במיוחד - שבתאי וצדק. גם שבתאי וגם צדק, בוהקים מאוד, ובשעות המאוחרות של התצפית, נוכל לראות את שניהם עולים במזרח. כאשר נביט בשבתאי, דרך הטלסקופ, ניתן יהיה לראות את טבעותיו המפורסמות. כשצדק בשמיים, לא ניתן להתעלם ממנו, הוא בוהק בצורה בלתי רגילה. צדק הוא כוכב ענק, העשוי מגזים ובעל יותר מ 60 ירחים! כאשר מביטים בו בטלסקופ, ניתן בין השאר להבחין בארבעת הירחים הגדולים שלו, המכונים הירחים הגלילאנים".

 

להרשמה ופירוט מוקדי הפעילות, שעות פעילות וכל האירועים