חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בשישי: משגר סיני שיצא מכלל שליטה יפגע בירח

מחר ב-14:25 תהיה הפעם הראשונה שבה עצם שיוצר בכדור הארץ פוגע בירח – בטעות

3.03.2022
הצד הרחוק של הירח, כפי שצולם על ידי משימו
הצד הרחוק של הירח, כפי שצולם על ידי משימו

מחר (שישי), בשעה 14:25 לשעון ישראל, הירח שלנו הולך לחטוף שלושה טון פסולת חלל מתוצרת סין. הרקטה הסינית תפגע במכתש הרצשפרונג שבצד הרחוק של הירח במהירות של 9,300 קמ"ש –ומדענים מקווים לנצל את ההזדמנות ולחקור את ההתנגשות.

 

לא מעט חלליות התרסקו על הירח מאז ראשית עידן החלל, ואי שם יש גם מכתש קטן על שם הגשושית הישראלית בראשית, אבל זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה עצם שיוצר בכדור הארץ פוגע בירח לגמרי בטעות. 

 

הסינים מכחישים

הרקטה, ששוגרה לפני שנים, מסתובבת בחלל ללא שליטה – ובמסלול כאוטי במיוחד, שמקרב אותה יותר ויותר לירח. בתחילה אסטרונומים סברו כי מדובר בשלב ממשגר מסוג פלקון 9 של ספייס אקס, ששיגר ב-2015 לוויין של מינהל האוקיינוסים והאטמוספרה נוא"א. 

 

כעת ההנחה היא שמדובר בשלב השלישי של המשגר הסיני לונג מארץ' 3, שב-2014 שיגר את משימת צ'אנגה 5-T1. הגשושית הסינית הקיפה את הירח וחזרה לכדור הארץ כדי לבדוק את ההיתכנות הטכנולוגית, ובעיקר את היכולת להנחית חזרה את הגשושית בכדור הארץ, כהכנה לקראת משימת צ'אנגה 5 – שנחתה על הירח והחזירה דוגמיות קרקע לכדור הארץ ב-2020.

 

7CrcTDdY5GyzFQMCXMKNoH-970-80.jpg.jpg

שיגור צ'אנגה 5-T1 ב-2014. קרדיט: CASC
שיגור צ'אנגה 5-T1 ב-2014. קרדיט: CASC

 

הסינים, אגב, מכחישים שפסולת החלל שלהם – וטוענים שהשלב השלישי של המשגר ששוגר ב-2014 נפל חזרה לכדור הארץ ונשרף באטמוספרה. אלא שפיקוד החלל של ארה"ב טוען כי הרקטה מעולם לא חזרה. מצד שני, בפיקוד החלל סירבו לאשר כי העצם שעתיד לפגוע בירח הוא הרקטה הסינית – וטענו כי הם "מתמקדים בעצמים קרובים לכדור הארץ".

 

מדענים ינסו להוציא מתוק מעז

כך או כך, התוצאה תהיה זהה. ללוויין הטבעי שלנו אין אטמוספרה, כך שהוא חשוף לחלוטין לפגיעות של מטאוריטים – וגם של פסולת חלל. המכתש שייווצר מעוצמת ההתנגשות צפוי להיות בקוטר של 10 עד 20 מטרים. 

 

למרבה הצער, העולם לא יצליח לצפות בהתרסקות בזמן אמת. לסין יש רובר פעיל בצד הרחוק של הירח, אבל הוא יהיה רחוק מדי מאתר הפגיעה – שנמצא מעבר לקוטב הצפוני מנקודת מבטו על הקרקע. גם המקפת לסקר הירח (LRO) של נאס"א והמקפת ההודית צ'אנדריאן 2 לא יהיו בסביבה.  
 

Chang-e-5-TI-booster-Moon-impact-location-LROC-NASA.jpg

אתר ההתרסקות בצד הרחוק של הירח. קרדיט: NASA/LROC/ASU/Scott Sutherland
אתר ההתרסקות בצד הרחוק של הירח. קרדיט: NASA/LROC/ASU/Scott Sutherland

 

עם זאת, מדענים מקווים להצליח ולחקור את המכתש בדיעבד. כאשר רקטות ממשגרי אפולו 5 התרסקו (במכוון) על הירח, לאנושות לא היו תצלומים באיכות גבוהה של פני הירח. כעת, ה-LRO של נאס"א צילמה תמונות רבות של מכתש הרצשפרונג, ובעוד כמה שבועות או חודשים היא תשוב לצלם את האזור – ומדענים יוכלו להשוות את האתר לפני הפגיעה ואחריה. זאת ועוד, המקפת LRO תחפש ויברציות באקסוספרה – האטמוספרה הדלילה – של הירח כתוצאה מהאבק שיעוף בהתנגשות.

 

החללית הראשונה שהתרסקה על הירח הייתה לונה 2 הסובייטית ב-1959. אז עוד לא דובר על נחיתה רכה, ועצם היכולת לשגר מכדור הארץ ולפגוע בגוף שמימי אחר נחשבה להצלחה טכנולוגית והנדסית

תגיות: