חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ספייס אקס: סערה גאומגנטית הרסה לנו 40 לווייני סטארלינק

הלוויינים שוגרו ביום חמישי שעבר – ונפגעו על ידי הסערה ביום שישי. לדברי החברה, הם כבר לא יגיעו למסלולם הסופי

עודד כרמלי
9.02.2022
אורות הזוהר הצפוני מעל קנדה, כפי שצולמו ב-4 בפברואר בתת-אדום על ידי לוויין של נאס"א. קרדיט: נאס"א
אורות הזוהר הצפוני מעל קנדה, כפי שצולמו ב-4 בפברואר בתת-אדום על ידי לוויין של נאס"א. קרדיט: נאס"א

חברת ספייס אקס עומדת לאבד 40 לווייני סטארלינק חדישים כתוצאה מסערה גאומגנטית עוצמתית שפגעה בהם יום לאחר שיגורם מכדור הארץ.

 

ביום חמישי שעבר, 3 בפברואר, משגר של ספייס אקס מסוג פאלקון 9 שיגר 49 לווייני סטארלינק מנמל החלל קנדי שבפלורידה. יממה לאחר מכן, ב-4 בפברואר, סערה גאומגנטית מעל כדור הארץ עיבתה קלות את האטמוספרה של כוכב הלכת שלנו – עיבוי שהגביר את הגרר ולא יאפשר ללוויינים להגיע למסלולם הסופי בגובה 550 ק"מ מעל פני הים.

 

"מניתוח ראשוני של הנתונים עולה כי הגרר בגבהים הנמוכים מנע מהלוויינים לתמרן מעלה", עדכנה החברה, "ועד 40 לוויינים יחדרו חזרה לאטמוספרה של כדור הארץ – אם עוד לא חזרו ונשרפו בה".
 

Starlink_Mission_(47926144123).jpg

לווייני סטארלינק נפרשים. קרדיט: SpaceX
לווייני סטארלינק נפרשים. קרדיט: SpaceX

 

זוהר צפוני ודרומי, הפרעות רדיו ברוסיה

סערות גאומגנטיות הן תוצאה של התפרצויות סולאריות. ככלל, השמש שלנו משחררת זרם קבוע של חלקיקים טעונים בשם רוח סולארית. אולם מפעם לפעם – ומסיבות שאינן מובנות דיין למדע – היא פולטת זרם עוצמתי במיוחד בשם התפרצות סולארית. כאשר הזרם הזה פוגע בכדור הארץ, כעבור יום או יומיים ממועד ההתפרצות, החלקיקים הטעונים מסבכים את הזרמים בשדה המגנטי שלנו. האינטראקציה הזאת בין החלקיקים מחממת ומעבה את האטמוספרה העליונה, ומקשה על מעבר במסלול לווייני נמוך.

 

ההתפרצות הסולארית הנוכחית ארעה ב-30 בינואר, ופגעה בשדה המגנטי ב-2 בפברואר. ואכן, בקטבים – היכן שהשדה המגנטי של כדור הארץ סוגר על עצמו, כמו בטרייה ענקית, זוהר הקוטב היה מרהיב במיוחד. זאת ועוד, ברוסיה דווח על הפרעות בתקשורת הרדיו.

 

אבל נראה כי המפסידה העיקרית היא ספייס אקס, שבתזמון ביש מזל במיוחד שיגרה את לווייניה הישר לתוך הסערה. לווייני סטארלינק משוגרים לגובה 210 ק"מ מעל פני הים – וזאת במטרה לשרוף אותם חזרה באטמוספרה במקרה של תקלה. רק לאחר שהחברה מוודאת שכל המערכות תקינות, הלוויינים מתחילים לטפס מעלה למסלולם המבצעי. ההתחשבות הזאת של ספייס אקס בבעיית פסולת החלל עלתה להם ב-40 לוויינים חדישים.

 

הזהירות של ספייס אקס בפסולת חלל

מאחר שמנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי (NOAA) פרסם אזהרה מבעוד מועד, בספייס אקס ניסו להתגונן מפני הסופה: בחברה כיבו את כל מערכות האלקטרוניקה בלוויינים ושינו את זוויתם כך שיטוסו במינימום חיכוך עם האטמוספרה – בדומה לחרטום של ספינה.

 

כאמור, גם אמצעים אלו לא הועילו, ו-40 הלוויינים נשרפו או יישרפו בקרוב באטמוספרה. עם זאת, לא צריך לדאוג לחברת ספייס אקס – שזו משימת סטארלינק השלישית שלה לשנת 2022. עד כה שיגרה החברה כ-1,800 לווייני סטארלינק, צי הלוויינים הגדול בהיסטוריה, כשהיא עוקפת כל חברה וכל מדינה אחרת.

 

בסך הכול, בספייס אקס מתכננים לשגר עד כ-42,000 לווייני סטארלינק בשנים הקרובות – כך ש-40 הם באמת טיפה בים.

 

Snapshot - 2.jpg

לווייני סטארלינק. כל נקודה בטור היא לוויין תקשורת. קרדיט: Marco Langbroek via SatTrackBlog
לווייני סטארלינק. כל נקודה בטור היא לוויין תקשורת. קרדיט: Marco Langbroek via SatTrackBlog
 
תגיות: