חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו: 8 לווייני תבל, שנבנו על ידי תלמידים בישראל, משוגרים לחלל

11.01.2022
לוגו תלמידים בונים לוויינים

אירוע ראשון ייחודי מסוגו בעולם מגיע לרגע השיא: 8 לוויינים שתוכננו, פותחו ונבנו על ידי תלמידים ותלמידות מרחבי הארץ ישוגרו יחד לחלל.  לאחר עבודה מאומצת במשך 3 שנים, שלא פסקה גם בתקופת הקורונה, קבוצות התלמידים סיימנו לבנות את הלוויינים, לצלוח את אתגרי הפרויקט ולהגיע לקו הגמר. שיגור הלוויינים יהיה על גבי משגר פאלקון של חברת ספייס אקס ויתקיים מאתר השיגור של נאס"א בפלורידה שבארצות הברית, ביום חמישי 13.1.22 בשעה 17:25 (שעון ישראל). 

 

בישראל, יערך האירוע המרכזי לכבוד השיגור ב"היכל בעיר" הרצליה במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, מנהל סוכנות החלל הישראלית, ראשי הרשויות, המרכז למדעים הרצליה שליוו מקצועית את הקבוצות, הרכזים, המדריכים וכמובן התלמידים והתלמידות שהשתתפו בפרויקט. האירוע ישודר בעמוד זה החל מ-16:15 ואתם מוזמנים להצטרף אלינו: 


 

למדו, צפו וקראו עוד על פרויקט תבל:

 

תלמידים בונים לוויינים בפסיפס חברתי

את פרויקט תבל, "תלמידים בונים לוויינים", יזמה ומובילה סוכנות החלל הישראלית וזו פעם הראשונה בעולם שמשוגרים בו זמנית לחלל 8 לוויינים שנבנו על ידי תלמידים ותלמידות. כל שלבי התכנון, הפיתוח והבנייה של הלוויין התבצעו על ידי התלמידים והתלמידות בליווי מקצועי ובניהולו של מרכז המדעים בהרצליה. 

 

שמונה צוותים של תלמידים ותלמידות מחטיבות הביניים ברחבי הארץ השתתפו בפרויקט. התלמידים מגיעים משמונה רשויות מקומיות, מהפריפריה החברתית והגאוגרפית, מהמגזר החילוני, הדתי והלא יהודי, קבוצה המייצגת את הפסיפס החברתי הישראלי: שער הנגב, אופקים, ירוחם, טייבה, נצרת, מעלה אדומים, גבעת שמואל וקריית אתא. 

 

בכל אחת מהרשויות, לצד פיתוח ובניית הלוויין, הקימו התלמידים גם תשתית מתאימה: חדר נקי לבניית הלוויין, לפעילויות אינטגרציה ובדיקת הלוויינים. תחנות תקשורת שיאפשרו מעקב אחר הלוויינים, קבלת טלמטריה ונתונים מדעיים – גם הן באחריות התלמידים. 

20200907_161311_0.jpg

תלמידות אולפנת אמית גבעת שמואל
תלמידות אולפנת אמית גבעת שמואל בפרויקט תבל

 

המשימה של לווייני תבל

משימת תבל אינה מסתיימת עם בניית ושיגור הלוויניים. כשלוש שעות לאחר השיגור, הלוויינים ידגימו יכולות תקשורת עם תחנות הקרקע שנבנו ברשויות המקומיות – כל אלה יתבצעו על ידי התלמידים בפרויקט.

בנוסף, ישרתו הלוויינים גם משימת מחקר מדעי בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב: פרויקט רטרו-רפלקטור. רטרו-רפלקטורים הם מחזירי אור מדויקים להפליא שהותקנו על חלק מלווייני תבל. למרות גובהם הרב (500 ק"מ) הרטרו-רפלקטורים יצליחו להחזיר את קרני הלייזר שהחוקרים יכוונו אליהם ובכך לספק נתונים על תנועת הלוויין, הטווח אליו ומיקומו בשמיים. מעבר לכך שזה יאפשר לוודא את מסלול הלוויין, הפרויקט ישמש גם פלטפורמה למחקר בנושא תקשורת לחלל. עם התפתחות עולם הלוויינות בשנים האחרונות, עולה גם הצורך בקצב תקשורת גבוה ומדויק יותר מול מול הלוויינים. רק לפני כחודש (7.12.21) שיגרה נאס"א מערכת תקשורת מבוססת לייזר על מנת לבחון מעבר מתקשורת מבוססת רדיו לתקשורת אופטית מול הלווינים. פרויקט הרטרו-רפלקטורים בתבל מצטרף למאמצים אלה לבחון סוג חדש זה של תקשורת לווינים. 

 

מעבר לכל אלה, פרויקט תבל משמש גם תשתית לקידום ההתמחות בתחומי החלל בחטיבה העליונה, ומעודד תלמידים ותלמידות להצטרף ללימודי מקצועות ה-STEM בכלל (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולימודי החלל בפרט.