חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

באוקטובר: רוסיה תצלם סרט דרמה בתחנת החלל הבינלאומית – ותקדים את טום קרוז

מה קורה כשקוסמונאוט עובר התקף לב בזמן הליכת חלל? שולחים מנתחת לב להצילו מכדור הארץ, כמובן

עודד כרמלי
6.09.2021
כרזת הסרט "אתגר". קרדיט: רוסקוסמוס
כרזת הסרט "אתגר". קרדיט: רוסקוסמוס

אחרי חרושת שמועות ארוכה, זה קורה: רוסיה עתידה לצלם סרט ראשון בחלל החיצון – כבר בחודש אוקטובר. היסטורית, הסרט הראשון שצולם בחלל היה פרסומת לחלב תנובה, שצולמה בתחנת החלל הרוסית מיר ב-1997. מאז צולמו עוד כמה פרסומות בחלל, למשל לפפסי, לקוקה קולה ולפיצה האט – אלא שהסרט הרוסי צפוי להיות סרט עלילתי באורך מלא. בכך תנצח רוסיה ב"מלחמת הקולנוע" ותקדים גם את המיליארד היפני יוסאקו מאזאווה, שעומד מאחורי הטיסה לירח #dearMoon, ועוזר ההפקה שלו יוזו היראנו, וגם את סרט החלל של טום קרוז והבמאי האמריקאי דאג לימן.

 

הסרט הרוסי שיצולם בתחנת החלל הבינלאומית, ששמו הזמני הוא "ווזוב" ("אתגר"), יהיה סרט דרמה. במרכזו יעמוד קוסמונאוט רוסי שעובר התקף לב בזמן הליכת חלל. הקוסמונאוט שורד, אבל הוא זקוק לניתוח מציל חיים כדי להטיס את חללית הסויוז חזרה לכדור הארץ. מנתחת לב בשם ז'ניה עוברת הכשרה מזורזת לטיסה לחלל, ומשוגרת לתחנת החלל כדי להצילו.

 

את הסרט יביים קלים שיפנקו (שבלית ברירה יצטרך גם להפעיל את המצלמה וגם לאפר את השחקנים) ואת הרופאה שהופכת לקוסמונאוטית תגלם השחקנית יוליה פרסילד. הקוסמונאוטים הממשיים אולג נוביצקי ופיוטר דוברוב, ששוהים בתחנת החלל הבינלאומית מאז חודש אפריל, ישחקו בסרט גם כן – אחד מהם בתפקיד הקוסמונאוט שעובר אירוע לבבי. ככה זה כשהפקת הסרט היא שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס וערוץ הטלוויזיה הממלכתי ברוסיה, הערוץ הראשון, ונועד, לדברי סוכנות החלל, "לפאר את מקצוע הקוסמונאוט ולהאיר באור פופולרי את פעילויותיה של רוסיה בחלל". עוד לא ברור אם אסטרונאוטים אמריקאים, אירופאים או יפנים בתחנה יוזמנו להפקה.

 

640px-Yulia_Peresild,_March_2013.jpg

השחקנית יוליה פרסילד. הביסה את טום קרוז בתואר השחקן הראשון בחלל החיצון. קרדיט: הקרמלין
השחקנית יוליה פרסילד. הביסה את טום קרוז בתואר השחקן הראשון בחלל החיצון. קרדיט: הקרמלין

 

שיפנקו ופרסילד עוברים בימים אלה הכשרה מזורזת בת שלושה חודשים במרכז להכשרת קוסמונאוטים ע"ש יורי גגרין בסטאר סיטי שפאתי מוסקבה, והם צפויים להמריא לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת ISS-66, המשובצת לשיגור ב-5 באוקטובר. הקוסמונאוט אנטון שקפרלוב ישמש כמפקד המשימה – ובהמשך גם כשחקן בסרט – וישהה בתחנה במשך כחצי שנה. הבמאי והשחקנית, לעומת זאת, יחזרו כעבור שבועיים. בזמן הזה, שיפנקו מקווה לצלם בין 35 ל-40 דקות של סצנות בחלל, ובהמשך לצלם את הסצנות שמתרחשות בכדור הארץ. הסרט ישודר בטלוויזיה הרוסית בסוף 2022, לכל המוקדם.

 

סרט עלילתי על חשבון אסטרונאוטים

לא כולם אוהבים את היוזמה של רוסקוסמוס, בראש ובראשונה מדענים רוסים שהיו מעדיפים להקצות את המשאבים היקרים של טיסה לחלל לעריכת ניסויים במיקרו-כבידה. למעשה, רוסקוסמוס נאלצה לפטר את הקוסמונאוט סרגיי קריקאליוב, לשעבר שיאן העולם בשהייה בחלל (803 ימים) ובהווה מנהל מרכז גגרין להכשרת קוסמונאוטים. קריקאליוב, גיבור רוסי ובעל עמדה בכירה בסוכנות החלל, הביע התנגדות פומבית לרעיון הסרט – והועבר מתפקידו. מאז קריקאליוב חזר לרוסקוסמוס, אבל המקרה הזה מעיד על המתח שנוצר בין הסוכנות למפיקי הסרט, שאחד מהם אינו אלא מנהל רוסקוסמוס בכבודו ובעצמו, דמיטרי רוגוזין.

 

גם בנאס"א לא נלהבים מרעיון הסרט הרוסי, שכן חללית הסויוז שעתידה להחזיר את הבמאי והשחקנית כעבור שבועיים נועדה בכלל להחזיר את הקוסמונאוט דוברוב והאסטרונאוט מארק ונדה היי לכדור הארץ. הרוסי והאמריקאי היו אמורים להישלח לתחנה לתקופה של שישה חודשים – וכעת יאלצו לשהות בה שנה שלמה.

 

הבא בתור: טום קרוז

כאמור, הרוסים הם לא היחידים שחשבו לצלם סרט בחלל. סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס כבר מכרה למיליארד היפני יוסאקו מאזאווה מושבים בחללית סויוז שתשוגר בדצמבר הקרוב לתחנת החלל הבינלאומית – כדי לצלם את המסע ליוטיוב.

 

בחודש מרץ השנה התפרסם מאזאווה כשהציע שמונה כרטיסים חינם ל"אנשים יצירתיים" לטיסה מסביב לירח בחללית החדשה של ספייס אקס, הסטארשיפ. משימת dearMoon, שתשוגר ב-2023, תהיה המשימה האזרחית הראשונה שתקיף את הירח. מאזאווה הוא אספן אמנות נודע ומתופף לשעבר בלהקת פאנק, שעשה את הונו ממכירת תקליטורים בדואר ואחר כך ברשת. בהמשך פתח את רשת קמעונות האופנה זוזוטאון, כיום הגדולה ביפן, וייסד קרן לאמנות עכשווית שתומכת באומנים צעירים.

 

dearmoon.jpg

מאזאווה (באמצע) והמקומות הפנויים על טיסת dearMoon מסביב לירח. קרדיט: dearMoon
מאזאווה (באמצע) והמקומות הפנויים על טיסת dearMoon מסביב לירח. קרדיט: dearMoon

 

אלא שמאזאווה לא רצה להמתין בסבלנות עד 2023, ועד להשלמת חללית הסטארשיפ, והוא מתכוון לטוס לתחנת החלל הבינלאומית כבר בדצמבר 2021. המיליארדר בן ה-45 קנה שני מושבים בחללית הרוסית סויוז, לעצמו ולעוזר ההפקה שלו יוזו היראנו, במטרה לתעד את המסע ולשתף אותו עם 700,000 העוקבים של מאזאווה ביוטיוב. על המשימה בת השבועיים לתחנת החלל הבינלאומית יפקד הקוסמונאוט אלכסנדר מיסורקין.

 

מרוסקוסמוס נמסר כי מאזאווה והיראנו כבר עברו את המבדקים הגופניים ונמצאו כשירים לטיסה. החל מהחודש השניים נכנסו גם הם לתוכנית אימונים בת שלושה חודשים במרכז להכשרת קוסמונאוטים ע"ש יורי גגרין בסטאר סיטי. עד היום טסו בסך הכול שמונה תיירים לתחנת החלל הבינלאומית – כולם בחלליות סויוז של סוכנות החלל הרוסית. מאזאווה יהיה הראשון מיפן, וכן הראשון שרוכש שני מושבים על חללית סויוז במקום מושב אחד. ברוסקוסמוס לא פרסמו את המחיר ששילם מאזאווה בעד שני הכרטיסים, אבל ההערכה היא שמדובר ב-20 עד 35 מיליון דולר לכל מושב.

 

אמנם צוות הצילום הרוסי יגיע לתחנת החלל הבינלאומית לפני מאזאווה והיראנו, אבל מאחר שהסרט הדוקומנטרי של מאזאווה נועד לשידור חי ביוטיוב – הוא מן הסתם יהיה זמן לצפייה קודם לכן. עם זאת, הרוסים תמיד יוכלו לטעון לתואר הסרט העלילתי הראשון שצולם בחלל.

 

אך נראה כי הסיבה העיקרית לדחיפות ברוסיה לצלם סרט בחלל היא אינה הפרויקט האמנותי של מאזאווה, אלא סרט האקשן של דאג לימן בכיכובו של טום קרוז.

 

גם לימן וקרוז, ששיתפו פעולה בעבר בסרטי אקשן כמו "קצה המחר", צפויים לצלם סרט בתחנת החלל הבינלאומית. השניים ישוגרו לתחנת החלל על גבי חללית מסוג דרגון של חברת ספייס אקס – אבל כפי הנראה רק בסתיו 2021, במסגרת המשימה השנייה של חברת אקסיום ספייס. על המשימה תפקד האסטרונאוטית פגי ויטסון והטייס יהיה ג'ון שופנר. לחלופין, לימן וקרוז עשויים לטוס רק במשימה הבאה, ואת מקומם יתפוס המנצח בתוכנית הריאליטי של ערוץ דיסקברי: "מי רוצה להיות אסטרונאוט?"

 

tomcruise.jpg

טום קרוז. ישחק בסרט השני בחלל. קרדיט: Gage Skidmore
טום קרוז. ישחק בסרט השני בחלל. קרדיט: Gage Skidmore