חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

כיפת ברזל מהחלל: חיל החלל האמריקאי שיגר לוויין התראה נגד טילים – בשווי מיליארד דולר

בנוסף להגנה מפני טילים בליסטיים, ארה"ב מתכננת גם מערך הגנה מפני טילים היפר-קוליים שיכולים להגיע ליותר מפי 5 ממהירות הקול

עודד כרמלי
20.05.2021
כיסוי גלובלי לטובת הגנה מפני טילים בליסטיים או היפר-קוליים
כיסוי גלובלי לטובת הגנה מפני טילים בליסטיים או היפר-קוליים

חיל החלל האמריקאי שיגר אמש (שלישי) לוויין התראה מוקדמת מפני טילים. הלוויין החדש, בשווי מיליארד דולר, שוגר מנמל החלל קייפ קנוורל שבפלורידה על גבי המשגר אטלס 5 של חברת United Launch Alliance. זהו הלוויין החמישי והמשוכלל מסוגו במערכת Space Based Infrared System, או SBIRS, שנועדה לזהות את פליטות החום משיגור של טילים בליסטיים בתחום התת-אדום של האור – ולתת התראה מוקדמת על שיגור כזה לארה"ב ובעלות בריתה. 

 

יחד עם לוויין ה-SBIRS, המטען העיקרי, משגר האטלס 5 נשא אמש גם שני לווייני קובייה קטנים, שנועדו לספק הדגמות טכנולוגיות חשאיות לאקדמיית חיל האוויר האמריקני.

 

סייבר וטילים: מתכוננים למתקפה משולבת

בשונה מירי תלול-מסלול, כמו הקסאם למשל, טילים בליסטים הם טילים שרוב המסלול שלהם מתבצע בחלל, כלומר מעל קו קרמן בגובה של לפחות 100 ק"מ מפני הים – דוגמת הטילים של הבין-יבשתיים של איראן. לפיכך מדובר בשיגור לחלל לכל דבר, עם פליטות חום אדירות במהלך השיגור. ולכך נלווית חתימה ייחודית של אור אינפרה אדום, שניתן לקלוט מהחלל.

 

הלוויין החדש, שנבנה על ידי לוקהיד מרטין, ייכנס באופן עצמאי למסלול גאוסינכרוני מסביב לכדור הארץ, בגובה של 36,000 ק"מ מעל פני הים בקו המשווה. ה-SBIRS החמישי מצויד במערכת הצפנה חדישה מפני מתקפות סייבר עליו, שעלולות לשתק את ארבעת הלוויינים הישנים יותר במערכת במקרה של מתקפה.

 

הלוויין הוא גם הראשון מהסוג שלוקהיד מרטין מכנה Combat Bus. לוויינים אלה כוללים מערכות הנעה ואלקטרוניקה משופרות, וכן עיצוב גמיש שמאפשר התקנה ושדרוג מהירים של החיישנים בעתיד – בהתאם להתעדכנות האיומים על הקרקע. יצוין כי עיצוב זה ישמש את לוקהיד מרטין גם החל מ-2026, עם שיגור הדור הבא של לווייני GPS, מערכת הניווט הלוויינית הגלובלית של הצבא האמריקאי – שגם אנחנו, הישראלים, משתמשים בה מדי יום. 

 

2002px-SBIRS_GEO-3 (1).jpg

הדמיה של לוויין ה-SBIRS במסלול. קרדיט: United States Space Force
הדמיה של לוויין ה-SBIRS במסלול. קרדיט: United States Space Force

 

1,000 שיגורים של טילים בליסטיים מדי שנה

הלוויין הראשון במערכת SBIRS שוגר ב-2011, והיא נחשבת למתקדמת מסוגה בעולם. כדי לקבל כיסוי גלובלי, יש צורך במינימום של ארבעה לווייני SBIRS במסלול גאוסינכרוני ובשני חיישני תת-אדום המורכבים על לווייני ריגול סודיים המקיפים את כדור הארץ במסלול אליפטי, מה שמאפשר להם לכסות גם את הקטבים. כל לוויין SBIRS כולל חיישנים המאפשרים סריקה של המיספרה שלמה, עם יכולת להתמקד באזור מסוים – כמו צפון קוריאה למשל. ב-2020 גילתה וניטרה המערכת לא פחות מ-1,000 שיגורים של טילים בליסטיים מסביב לעולם.

 

בשנה הבאה ישוגר לוויין SBIRS נוסף ואחרון מהדור החדש, וב-2025 ישוגר הלוויין הראשון במערכת התראת הטילים הבאה – Overhead Persistent Infrared – שגם כן תשתמש בפלטפורמת ה-Combat Bus של לוקהיד מרטין.

 

במקביל, ארה"ב פועלת כדי לשגר לחלל מערכת התראה מוקדמת גם מפני טילים שגא-קוליים (או היפר-קוליים), כלומר טילים הנעים במהירות העולה על חמישה מאך, פי חמישה ממהירות הקול. רוסיה וסין מפתחות בשנים האחרונות טילים כאלה, כמו טילי האוונגרד הרוסיים או ה-Starry Sky-2 של סין. לא זאת בלבד שטילים שגא-קוליים אלה מסוגלים לתמרן מהר יותר ממערכות היירוט הקיימות של ארה"ב, גם החתימה שלהן עמומה מדי לזיהוי מהחלל בטכנולוגיה הקיימת.

 

לשם כך, בינואר השנה הסוכנות להגנה מפני טילים (MDA) במחלקת ההגנה האמריקאית הודיעה כי תעניק חוזה פיתוח על סך 155 מיליון דולר לתאגיד נורת'רופ גראמן להדגמה טכנולוגית של מערכת ניטור ייעודית בשם Hypersonic and Ballistic Tracking Space Sensor, או HBTSS. אם ההדגמה תצלח, הכוונה היא לשגר תריסר לוויינים כאלה למסלול לווייני נמוך, כל אחד עם שדה ראייה רחב (לזיהוי השיגור) ובינוני (לחישוב המסלול) בתחום האור הנראה, שידעו לזהות שיגור של טילים שגא-קוליים, לעקוב אחר מסלולם ולהנחות את מערכות ההגנה ליירוטם. הצפי הוא שההדגמה הטכנולוגית הראשונית תערך ב-2023.