מדענים מצאו ראיות לפיצוץ הקוסמי הגדול ביקום

הפיצוץ יצר שקע בגודל 15 פעמים גלקסיית שביל החלב

2.03.2020
הדמיה של חומר מסתחרר סביב חור שחור על-מסיבי. קרדיט: NASA/JPL-Caltech

מדענים הבחינו בפיצוץ הקוסמי הגדול בהיסטוריה. הפיצוץ הענק השאיר "שקע" בחלל סביבו, אזור נקי מחומר בגודל של 15 פעמים גלקסיית שביל החלב – כך לפי מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Astrophysical Journal.

קשה להסביר את עוצמת האנרגיה שהשתחררה באירוע במונחים אנושיים, אבל המחברת הראשית של המאמר, מלני ג'ונסון-הוליט, השוותה את הפיצוץ ל-20 מיליארד מיליארד מגטון חומר נפץ מסוג TNT שמתפוצץ כל אלפית השנייה במשך 240 מיליון שנה.

ophiuchus_labeled.jpg

השקע בצביר נושא הנחש, כפי שהוא נראה ברדיו וברנטגן. קרדיט: NASA

צביר גלקסיות פגום

מקור הפיצוץ הוא בצביר הגלקסיות נושא הנחש, המרוחק 390 מיליון שנות אור מאתנו. צבירי גלקסיות הם המבנים הגדולים ביקום, והם מורכבים ממאות ואלפי גלקסיות המוחזקות יחד על ידי כוח הכבידה של הגז והחומר האפל העוטף אותם. כך למשל גלקסיית שביל החלב היא חלק מצביר-על הבתולה, הכולל לפחות 100 גלקסיות.

אלא שמדענים חושדים מזה זמן רב שמשהו אינו כשורה בצביר נושא הנחש. כבר ב-2016 הבחין טלסקופ החלל צ'נדרה של נאס"א כי למעטפת הצביר הזה יש קצה מעוקם, פגום. ההשערה לפיה פיצוץ אדיר העיף את הגז ויצר את השקע עלתה מיד, אבל נזנחה בגלל כמויות האנרגיה הבלתי הגיוניות שנדרשות כדי לייצר שקע כזה.

כעת, שורה של תצפיות מטלסקופ החלל צ'נדרה של נאס"א, טלסקופ החלל ניוטון של סוכנות החלל האירופית, יחד עם תצפיות רדיו של מערך מורצ'יסון באוסטרליה (Murchison Widefield Array - MWA), ומצפה Metrewave שבהודו (GMRT), סיפקו ראיות חדשות ומשכנעות לתיאוריית הפיצוץ האדיר.

לא זאת בלבד שהתצפיות מאשרות את קיומו של שקע במעטפת צביר נושא הנחש, הן חשפו מקטע רחב של פליטות רדיו הגובלות בשקע – ומגדירות למעשה את שוליו. במילים אחרות, פליטות של קרינת רדיו אדירה, הן שהעיפו את החומר ופינו שטח שגודלו, כאמור, כ-15 פעמים גודל הגלקסיה שלנו.

כשחור שחור מגזים

החשוד בפיצוץ הוא חור שחור על-מסיבי, שמסתו כ-10 מיליון מסות שמש, הנמצא בלב אחת הגלקסיות בצביר. חורים שחורים מפורסמים כזוללי חומר, כמו אבק, גז וכוכבים המתקרבים יותר מדי, אבל מפעם לפעם הם גם פולטים החוצה כמויות אדירות של חומר ואנרגיה.

כאשר זרם החומר הנשאב פנימה בדיסקת הפלזמה המקיפה את החור השחור עולה על גדותיו, חלק ממנו נפלט בסילונים אנכיים – ובמהירות קרובה למהירות האור. במקרה הזה, המדענים מאמינים שהזרם פגע במשהו בדרכו – והתפוצץ או התפשט. התוצאה הייתה פליטה אדירה של קרינה אלקטרומגנטית בתדרי רדיו ברדיוס אדיר ממדים.

האנרגיה שהשתחררה באירוע גדולה פי חמישה מהאירוע העוצמתי ביותר שמוכר למדע. הפיצוץ אירע לפני כמה מאות מיליוני שנים – וכרגע החור השחור העל-מסיבי לא מראים סימנים לפעילות חריגה.