חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ארה"ב ניצלה מהמתקפה האיראנית הודות למערכת התרעה לוויינית חדשה

כיצד הספיקה המערכת הלוויינית SBIRS להתריע מפני הטילים ששיגרה איראן לשני בסיסים אמריקניים בעירק?

עודד כרמלי
12.01.2020
שיגור אחד מלווייני המערכת, GEO Flight 4 ב-19.1.18 על משגר אטלס V. קרדיט:  United Launch Alliance
שיגור אחד מלווייני המערכת, GEO Flight 4 ב-19.1.18 על משגר אטלס V. קרדיט: United Launch Alliance

בשבוע שעבר שיגרה איראן 16 טילים בליסטיים קצרי-טווח לעבר שני בסיסים אמריקניים בעיראק. במתקפה, שבאה כתגובה על חיסול מפקד כוח אל-קודס של איראן קסאם סולימני, לא נהרג איש. כעת נראה שארה"ב יצא מהמתקפה ללא פגע – הודות למערך לווייני חדש, שסיפק התרעה מוקדמת לכוחות האמריקניים.

 

"העם האמריקאי צריך להיות אסיר תודה ומרוצה", אמר טראמפ ב-7 בינואר בבית הלבן. "אף אמריקני לא נפגע בהתקפת ליל אמש על ידי המשטר האיראני. כל החיילים שלנו בטוחים, ונגרם נזק מוגבל לבסיסים שלנו. אף אדם לא נהרג, אמריקאי או עיראקי, בזכות צעדי הביטחון שננקטו, פיזור הכוחות ומערכת התרעה מוקדמת – שעבדה טוב מאוד".

 

יום לאחר מכן, ב-8 בינואר, משרד ההגנה מסר בהודעה רשמית כי "מערכות אמריקניות של התרעה מוקדמת זיהו את הטילים הבליסטיים מבעוד מועד, וסיפקו לכוחות ארה"ב והקואליציה ודי והותר זמן להתגונן". מזכיר ההגנה, מארק אספר, הוסיף כי מערכת ההתרעה הופעלה ופעלה כשורה.

 

חיפוי של עשרה לוויינים

כעת, מגזין SpaceNews חושף שהמערכת המדוברת היא המערכת התת-אדומה החללית (Space Based Infrared System, או SBIRS). מערכת SBIRS כוללת ארבעה לוויינים המקיפים את כדור הארץ ממסלול גאוסטציונרי – כלומר לוויינים המקיפים את מעל קו המשווה, כך שהם יכולים להישאר מעל נקודה ספציפית על הקרקע. המערכת מזהה את החום הנפלט בזמן שיגור טיל בליסטי.

 

את ארבעת לווייני SBIRS הצבאיים מגבות מערכות סמויות (Hosted Payload) המורכבות על גבי לוויינים מסחריים, אשר מקיפים את כדור הארץ במסלול אליפטי – וכך מאפשרים מעקב אחר התקדמות הטיל במעופו, והתפרקותו למרכיביו לאחר צאתו מהאטמוספרה. את המערכת משלימים שני לוויינים הנמצאים במסלול לווייני נמוך, ומאפשרים זיהוי רגיש יותר של שיגורים, וכן מערך של תחנות ממסר נייחות וניידות על הקרקע.

 

Ain_al-Assad_air_base,_8_jan_2020.jpg

הנזק באחד משני הבסיסים שהותקפו, בעקבות פגיעה מדויקת של הטילים. Planet Labs Inc./Middlebury Institute of International Studie
הנזק באחד משני הבסיסים שהותקפו, בעקבות פגיעה מדויקת של הטילים. Planet Labs Inc./Middlebury Institute of International Studie
הנזק באחד משני הבסיסים שהותקפו, בעקבות פגיעה מדויקת של הטילים. Planet Labs Inc./Middlebury Institute of International Studie

לא פעם ראשונה

לווייני SBIRS מיוצרים על ידי תאגיד לוקהיד מרטין ומערכות התקשורת מיוצרות על ידי נורת'רופ גרומן. חיל האוויר האמריקני שיגר את ארבעת הלוויינים בשנים 2011, 2013, 2017 ו-2018. שני לוויינים נוספים צפויים להשתגר ב-2020 וב-2021. עלותו של כל לוויין SBIRS מוערכת ב-1.7 מיליארד דולרים.

 

הנתונים המתקבלים מהמערכת עוברים לאגף החלל ה-460 בבסיס חיל האוויר באקלי, קולורדו – שעבר לאחרונה לניהולו של חיל החלל החדש. שלא במפתיע, מפקד חיל החלל, הגנרל ג'ון ריימונד, אמר לצד טראמפ ומפקדי החילות האחרים בזמן שהנשיא נשא את דבריו בבית הלבן.

 

אין זו הפעם הראשונה בה ארה"ב משתמשת בעליונות החללית שלה כדי לזהות פליטות חום של טילים בליסטיים. SBIRS נועדה להחליף את מערכת ההתרעה הבליסטית הקודמת, ה- Satellite Early Warning System, ששימשה את כוחות הקואליציה בזמן מלחמת המפרץ הראשונה והשנייה. כך, למשל, מערכת הלוויינים היא שהתריעה על שיגור סקאדים מעיראק – ואפשרה לישראלים למצוא מקלט.