נאס"א: גילינו עולם חם יותר מרוב כוכבי הלכת

חם לכם כאן בקיץ? תגידו תודה שאתם לא חיים ב-KELT-9b, אחד מכוכבי הלכת החריגים ביותר שהתגלו עד כה

6.06.2017
הדמיה של כוכב הלכת KELT-9b והכוכב שלו. לא מקום טוב לקנות בו נדל"ן |Robert Hurt/NASA/JPL-Caltech

אסטרונומים במעבדה להנעה סילונית (JPL) של סוכנות החלל האמריקנית גילו כוכב לכת חם יותר מרוב מכוכבי השבת. עם טמפרטורת יום של למעלה מ-4,300 מעלות צלזיוס, KELT-9b הוא לא רק העולם החם ביותר שהתגלה, הוא גם חם יותר מרוב השמשות מסוג ננס אדום, הסוג הנפוץ ביותר בגלקסיית שביל החלב. לשם השוואה, הטמפרטורה על פני השמש שלנו – החמה באופן יחסי לרוב הכוכבים – עומדת על 5,500 מעלות צלזיוס.

וזה לא סוף הצרות של הענק הגזי KELT-9b. עולם הגיהינום מקיף את השמש שלו פעם ב-1.5 ימים ארציים. הקרבה הקיצונית לשמש גורמת לו להקפה סינכרונית (Tidal Locking), כך ש-KELT-9b תמיד פונה עם צדו האחד לשמש, בדומה לאופן שבו הירח מקיף את הארץ. ואילו השמש המדוברת, KELT-9, היא שמש מסוג A – פי שניים יותר גדולה ופי שניים יותר חמה מהשמש שלנו.

למעשה, נראה שבקרוב יבוא הקץ לייסוריו של כוכב הלכת KELT-9b: השמש שלו הולכת ומאיידת אותו. אסטרונומים אפילו מעריכים שהקרינה האולטרה סגולה האדירה מפרקת את האטמוספרה של כוכב הלכת בקצב מהיר עד כדי כך שהוא משאיר אחריו שובל של חומר מאודה, בדומה לכוכבי שביט.

אנימציה שמראה את KELT-9b סביב כוכבו בהקפה סינכרונית, כולל השובל המאודה | הדמיה: Robert Hurt/NASA/JPL-Caltech

כוכב לכת מתאדה

למרות ש-KELT-9b גדול פי שניים מענק הגזים צדק, הדחיסות שלו היא רק חצי מזו של צדק. לפי החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Nature, הסיבה לרדיוס המנופח היא התנפחות האטמוספרה של KELT-9b כמו בלון חם. החוקרים מעריכים שהקרינה בצדו המואר של KELT-9b אינה מאפשרת את התגבשותן של מולקולות כמו מים, פחמן דו-חמצני ומתאן – ואילו בצדו האפל המולקולות הללו מתפרקות עד מהרה.

"זה כוכב לכת לפי כל הגדרה מקובלת של מסה, אבל האטמוספרה שלו אינה דומה לזו של אף כוכב לכת שאנו מכירים בגלל הטמפרטורה בצדו המואר", מסר פרופ' סקוט גאודי מאוניברסיטת מדינת אוהיו, שהוביל את צוות החוקרים יחד עם פרופ' קיוואן שטאסון מאוניברסיטת ואנדרבליט.

"KELT-9 מקרין כל כך הרבה קרינה אולטרה סגולה", הוסיף פרופ' שטאסון, "שכוכב הלכת שלו KELT-9b עלול להתאדות כליל".
אולם תרחיש זה מניח שהשמש לא תבלע את כוכב הלכת קודם לכן.

KELT-9b יתנפח לכדי ענק אדום בתוך כמה מאות מיליוני שנים", אמר פרופ' שטאסון. "האפשרות למצוא חיים, או סתם נדל"ן טוב לצורך העניין, לא נראית מבטיחה במיוחד על KELT-9b".