חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

סופה מעולם אחר: איך זה לעמוד על כוכב שביט

2.05.2018

ב-2014 עשתה סוכנות החלל האירופית את הלא ייאמן כשהנחיתה חללית על כוכב השביט צ'וריומוב-גרסימנקו. המקפת רוזטה והנחתת פיליי גילו תגליות רבות על צורתו, הרכבו וזנבו של השביט, אבל העולם עצר את נשימתו בעיקר למראה התמונות המרהיבות שחזרו לכדור הארץ. כעת, משתמש טוויטר אחד בשם landru79 צירף סדרת תמונות שצילמה רוזטה ב-1 ביוני 2016 לכדי סרטון קצרצר מהפנט, שמדגים מה היינו רואים אם היינו רוכבים על גבו המסתחרר של כוכב שביט.

 

ברד ירד בדרום שביט | קרדיט: ESA/landru79

 

לא מסוגלים להפסיק לבהות בסופת השלגים המטורפת הזו? אל תרגישו רע. סוכנות החלל האירופית מאשרת שאלו אכן תמונות אמתיות מהשביט, ומסבירה את התופעה. ראשית, פתיתי השלג בסרטון אינם פתיתי שלג, כמובן, אלא אבק שעולה מפני השטח. בנוסף, מאחר שהמכשור על גבי רוזטה היה רגיש להפליא, גם חלקיקים טעונים שהעין האנושית אינה רואה נלכדו בסרטון כזיקים בהירים ומוסיפים לסערה. וכמובן, הסרטון מואץ בשביל האפקט: סדרת תצלומים של 25 דקות כווצה לכדי GIF של מספר שניות.

 

שימו לב גם לנקודות הלבנות השמנמנות ברקע. אלו הם כוכבים, וליתר דיוק כוכבים מקבוצת הכוכבים הכלב הגדול. 

 

הסרטונים של landru79 הם המחשה נוספת למעורבות ההולכת וגוברת של גולשים בהנגשת והפצת המדע. נזכיר רק דוגמה אחת שומטת לסתות, של יאן פיורדמן, שעמל וחיבר 50 אלף תמונות שצולמו על ידי נאס"א במשך 12 שנה, לכדי סרטון תעופה מעל מאדים. בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר אמנים, גרפיקאים וחובבים שמשקיעים מזמנם כדי להפיק תמונות וסרטונים מחומרי הגלם של סוכנויות החלל. למעשה, סוכנויות החלל עצמן זיהו את המגמה החיובית והחלו להזמין את הציבור לקחת חלק בעיבוד המידע הגולמי. 

 

כך, למשל, החללית ג'ונו של נאס"א, שמקיפה בימים אלה את צדק, מצוידת במצלמה שמצלמת באור הנראה, ונאס"א מזמינה גולשים כמו landru79 להוריד את התמונות, לעבד אותן ולשתף את התוצאות.

 

 

 

הועלה על ידי עודד כרמלי ב-2.5.18

תגיות: