חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הרים, עמקים ודיונות יפהפיות: נופי מאדים כפי שמעולם לא ראיתם אותם

21.03.2017

מכתשים מרהיבים, קמטי הרים, עמקים יפהפים עם אדוות חול על פני דיונות רכות… אסטרונאוט שיטוס מעל מאדים ככל הנראה לא יראה את כל אלה. זאת בשל האטמוספרה הסמיכה, הגדושה באבק. 

 

התצלומים המרהיבים באמת של נופי מאדים הם צילומי סטילס שעוברים ניתוח ועיבוד דיגיטלי, כמו 50 אלף התצלומים שנלקחו ב- 12 השנים האחרונות על דידי מצלמת HiRISE של נאס"א. נאס"א העמידה לרשות הציבור את הגרסה התלת-ממדית של הצילומים האלה ועתה, חובב חלל פיני בשם יאן פיורדמן הפך אותם לסרט דינמי מרהיב ביפיו ללא צורך במשקפי תלת ממד. 

 

קשה להאמין אבל פיורדמן עשה את העבודה הזו ידנית, ממש כמו שמרכיבים פאזל. במשך שלושה חודשים הוא התחקה אחר מאפיינים בולטים בעשרות אלפי תמונות ואיתר בהם אלפי נקודות ייחוס שיעזרו לו לחבר בין פיסות הנופים. לאחר מכן הוא תפר יחד כ- 33 אלף תמונות בעבודה סיזיפית מתמשכת. הוא ניסה דווקא למצוא תוכנה שתעזור לו לחבר בין חלקי הפאזל באופן אוטומטית אבל פשוט לא מצא. העניין הוא שיש כזו תכנה. 

 

"הוא עשה את זה בדרך הקשה", מסביר אלפרד מקיואן, חוקר בכיר בפרויקט HiRISE של נאס"א בראיון למגזין WIRED. למעשה, זה אחד הדברים שהמעבדה של מקיואן מתמחה בהם. אבל פיורדמן? הוא לא מתחרט. "יש כל כך הרבה נופים נהדרים במאדים", הוא אמר ל- WIRED, "ככל שאני עובד על זה יותר כך אני לומד עד כמה כוכב הלכת הזה מדהים". 

 

מומלץ לצפות בסרטון שהוא ערך על מסך מלא, גדול ככל הניתן:

 

 

 

פורסם: 21.3.17