תעשיה ומחקר

הליוס (Helios): הפקת חמצן מאדמת הירח

הפתרון של הליוס, הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית, עשוי להוזיל את השיגורים ולאפשר נוכחות אנושית ארוכת טווח בחלל העמוק
lesson Image
אילוסטרציה של הרכיב שיבצע את הניסוי על הירח. קרדיט: Helios

הליוס (HELIOS) הוא סטארטאפ ישראלי שפיתח טכנולוגיה להפקת חמצן מאדמת הירח. המיזם זכה למימון מצד סוכנות החלל הישראלית ומשרד האנרגיה.

 

הטכנולוגיה של הליוס תפיק חמצן על פני הירח, באמצעות כור המוזן בחול הירח ומבצע תהליך המפיק מהאדמה חמצן וסוגי מתכות שונות. התהליך אינו דורש חומרים מתכלים שהובאו מכדור הארץ ולכן מאפשר למושבות "לחיות מהאדמה" בבסיסי קבע מרוחקים מכדור הארץ.

 

החמצן נחוץ לצריכת חמצן אנושית לנשימה, אך מרביתו ישמש לשיגור ותנועה של כלי רכב בחלל, מאחר וחמצן דרוש לתהליך הבעירה. למשל שיגור של ארבעה אנשי צוות חזרה מפני הירח ידרוש בערך 10 טון חמצן, תדלוק המשגר הרב־שימושי Starship של חברת החלל SpaceX של אילון מאסק, צפוי לדרוש כ-850 טון חמצן לתדלוק. כ-45% ממסת הקרקע במאדים ובירח עשויה מחמצן שאפשר להפיק במקום ללא צורך בהטסתו מכדור הארץ וייתן מענה לדרישות החמצן הגוברות.

 

האנושות צפויה לשנע המון חמצן מכדור הארץ בחמש שנים הקרובות, מעל 50 משימות לירח מתוכננות בתקופה זו. בעיקר במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א, שבשיתוף עם SpaceX פועלת להחזיר את האדם לירח מאז ביקרנו בו לאחרונה בשנת 1972, אך הפעם האנושות חוזרת לירח כדי להישאר.

 

תחנת החלל שתסוב סביב הירח צפויה לשקול אלפי טונות, כאשר החומר הנדרש ביותר לפרויקט הוא חמצן, לצורך תדלוק רקטות וחלליות. אחרי הכל, כ-70% ממשקל רקטות הענק שאנחנו רואים בשיגורים הוא רק חמצן. לכן בפרויקט נדרשים לפיתוח ואימוץ טכנולוגיות המאפשרות כרייה וניצול של חומרי גלם במיקומם הטבעי.

 

להליוס משרדים בישראל ובפלורידה. בוועדה המייעצת שמלווה את החברה פועלים ויליאם לארסון, לשעבר מנהל פרויקט ניצול משאבים מקומיים של נאס"א. ברטיל אנדרסון, המדען הראשי לשעבר של אירופה. ויואב לנדסמן, מהנדס מערכת בכיר וסגן משימת "בראשית".

 

קראו עוד:

עודכן ב:
12.07.2023