סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

האם צדק מגן על כדור הארץ מפני התנגשויות?

39597121155_d640b267b2_c.jpg

יושבים מול צדק
ייתכן שלולא צדק, מעולם לא היינו נוצרים כאן חיים, בגלל התנגשויות תכופות. צילום אילוסטרציה: Ars Electronica / Robert Bauernhansl
 
 

להגיד שצדק הוא כוכב הלכת הגדול במערכת השמש זאת לשון המעטה. גם אילו חיברנו את כל שאר כוכבי הלכת לעולם-על אחד, צדק עדיין היה מסיבי פי שניים וחצי מאותו עולם מדומיין. מסיבה זו, יש מדענים הסבורים שצדק ממלא תפקיד חשוב בהגנה על מערכת השמש הפנימית, ומאפשר את קיומם הרציף של חיים בכדור הארץ. אלא שזהו רק חלק מהסיפור. האמת היא שצדק גם מגן על כדור הארץ – וגם מעמיד אותו בסכנה.

 

את השמש שלנו מקיפים המון כוכבי שביט ארוכי-מחזור, כלומר שביטים שמחזור ההקפה שלהם סביב השמש הוא 200 שנה ויותר. כוכבי שביט אלה נמצאים בעיקר בחגורת קויפר ובעננת אורט, כלומר בשוליה הרחוקים של המערכת – הרבה אחרי כוכב הלכת הננסי פלוטו. כמובן, מפעם לפעם שביט כזה נזרק ממסלולו הרגיל ועושה את דרכו בכיוון מערכת השמש הפנימית, אלא שאז הוא נכנס לשכונה של צדק. כוח הכבידה האדיר של כוכב הלכת מספיק כדי להסיט את כוכבי השביט, ובכך להפחית את סיכויי הפגיעה באחד מכוכבי הלכת הפנימיים: כוכב חמה, נוגה, מאדים וכדור הארץ כמובן.

 
יתרה מכך, צדק בעצמו, בגופו ממש, משמש כמעין אפוד מגן למערכת השמש הפנימית: פעמים רבות שביטים ארוכי-מחזור פשוט מתנגשים בו. בתקופה הקצרה שאנו בני האדם משתמשים בטלסקופים משוכללים מספיק כדי לזהות פגיעות כאלה, כבר התנגשו בצדק כמה וכמה כוכבי שביט. הדוגמאות המפורסמות ביותר הן שומייקר-לוי 9, שהתנגש בצדק ב-1994, וה"פצע" הכהה שהופיע בדרום העולם הגזי ב-2009, ונגרם כנראה מפגיעת שביט. במילים אחרות: אלמלא צדק, ייתכן שכוכבי שביט ארוכי-מחזור היו פוגעים בכדור הארץ בתדירות גבוהה בהרבה, ומשבשים את החיים כאן.

 

Jupiter_showing_SL9_impact_sites.jpg

צלקות הפגיעה (הכתמים הכהים) שהותיר בצדק כוכב השביט שומייקר-לוי 9
צלקות הפגיעה (הכתמים הכהים) שהותיר בצדק כוכב השביט שומייקר-לוי 9 ב-1994. אילולא פגע בצדק, הוא היה עלול לפגוע בכדור הארץ. קרדיט: NASA, ESA, and H. Hammel (Space Science Institute, Boulder, Colo.)/Jupiter Impact Team

 

מצד שני, עצם הימצאותו של כוכב לכת ענק כמו צדק באמצע מערכת השמש שיבשה את היווצרותו של כוכב לכת נוסף: כוח הכבידה האדיר של צדק הצעיר קרע שוב ושוב את החומר שלידו ומנע כך את הפיכתו לכוכב לכת תשיעי, בין צדק למאדים. במקום כוכב לכת אחד, באזור זה של מערכת השמש יש כיום חגורה של אסטרואידים – כלומר מאות אלפי סלעים, קטנים כגדולים. זאת ועוד, כשם שצדק מסיט ממסלולם שביטים ארוכי-מחזור שבאים מחוץ למערכת השמש – כך הוא מסיט פעם לפעם אסטרואידים מחגורת האסטרואידים וזורק אותם לכיוון השמש – ושם הם עלולים להתנגש בכדור הארץ.