סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

למה כדור הארץ מסתובב?

 
Image
עמודי הבריאה
עמודי הבריאה
 
האם אי פעם עצרתם לשאול את עצמכם למה כדור הארץ מסתובב? נראה שלא, כי אתם לא יכולים לעצור: כולנו כל הזמן בתנועה.
 
אבל אילו יכולתם לצפות בכדור הארץ גבוה מעל הקוטב הצפוני, הייתם רואים שהוא מסתובב נגד כיוון השעון, במהירות 1,600 קמ"ש. למעשה, אם אתם כבר למעלה, תעיפו מבט בשאר כוכבי הלכת. כולם מסתובבים! ולמעט נוגה החריגה, כולם סובבים על צירם נגד כיוון השעון. אומנם לכל אחד מהירות וזווית סיבוב משלו, אבל כולם מסתובבים באותו כיוון ובערך באותו מישור עם השמש. למה זה קורה? במילה אחת: אינרציה. בשתי מילים: תנע זוויתי.
 
לפני 4.5 מיליארד שנה, מערכת השמש שלנו נוצרה מענן גז ואבק – בדומה לערפיליות היפות שאנו רואים בתמונות של טלסקופ החלל האבל. אבל אז משהו – אולי גל הדף מפיצוץ של סופרנובה קרובה – גרם לענן האדיר הזה לזוז ובאזורים מסוימים אף לקרוס לתוך עצמו. וכן, כל זה קרה תוך כדי סיבוב.
 
חשבו על האטומים השונים בתוך ענן הגז. לכל אטום יש תנע זוויתי מסוים, כלומר מהירות וזווית מסוימת. כשגל ההדף דחף את האטומים זה לזרועות זה, הם החלו למשוך זה את זה באמצעות כוח הכבידה. כיוון הסיבוב הוא ממוצע כל התנע הזוויתי של כל האטומים הללו. למה הדבר דומה? להחלקה אומנותית. כששני מחליקים הנעים במהירות שונה ולכיוון שונה אוחזים ידיים לפתע, התנועה החדשה שלהם יחד היא ממוצע כל הכיוונים השונים וסך כל המהירויות הקודמות.
 
כשעוד ועוד אטומים החלו "לאחוז ידיים", החל ענן הגז להסתובב מהר יותר ויותר. כיוון הסיבוב הוא ממוצע התנע הזוויתי של כל האטומים בריקוד הזה. מהירות הסיבוב גם שיטחה את ענן הגז לכדי דיסקה (חשבו על השלב הראשון בהכנת פיצה, כשמסובבים בצק באוויר והקצוות שלו מתעופפים כלפי חוץ עד שהוא משתטח לגמרי). רוב החומר התנקז למרכז והפך להיות השמש שלנו, ובאזורים אחרים של הדיסקה נולדו כוכבי הלכת השונים. וכך, בלי כל כוח חיצוני שיפריע להם, כוכבי הלכת – והשמש עצמה – ממשיכים בסיבובם הנצחי, באותו כיוון ועל אותו מישור.
 
החלקה אומנותית. הספורט האולימפי הקרוב ביותר לאסטרונומיה. קרדיט: Caroline Paré
החלקה אומנותית. הספורט האולימפי הקרוב ביותר לאסטרונומיה. קרדיט: Caroline Paré
 
היוצאת מן הכלל הזה, נוגה, מסתובבת לאט מאוד (כל כך לאט עד שיממה בנוגה נמשכת 243 ימי ארץ), עם כיוון השעון, ואיננו יודעים למה. אולי עצם גדול מאוד התנגש בה בעבר ושינה את כיוון הסיבוב שלה.
 
להיות חריג זה נשמע מגניב, אבל באמת אין סיבה לקנא בנוגה. הסיבוב המהיר יחסית של כדור הארץ מאפשר לנו ליהנות מתחלופה מהירה של יום ולילה, ומטמפרטורות מאוזנות של חום וקור. הסיבוב גם מחולל את השדה המגנטי של הארץ, שמגן עלינו מפני קרינת השמש.
 
אז מה היה קורה אילו כדור הארץ היה מפסיק להסתובב על צירו?