סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

מה היה קורה אילו כדור הארץ היה מפסיק להסתובב סביב עצמו?

סיבוב כדור הארץ הוא אחד התנאים לשדה המגנטי שמגן על חיינו, במסע שלנו סביב השמש | קרדיט: NASA Goddard Space Flight Center
סיבוב כדור הארץ הוא אחד התנאים לשדה המגנטי שמגן על חיינו, במסע שלנו סביב השמש | קרדיט: NASA Goddard Space Flight Center
 
החדשות הטובות: הדדליין של מחר היה נדחה בשנה. החדשות הרעות: כבר לא היה למי להגיש, כי כולנו היינו מתים.
 
חללית כדור הארץ מסתובבת במהירות 1,675 קמ"ש לאורך קו המשווה. אם באורח פלא כדור הארץ יעצור, כל נוסעי הרכב – אנשים, עצי סקויה, קיפודי חולות – יעופו עם כיוון הנסיעה, כלומר מזרחה, במהירות 1,675 קמ"ש.
 
מאחר שכדור הארץ הוא כדור, ככל שמתרחקים מקו המשווה מהירות הסיבוב פוחתת. פה בישראל, שנמצאת בקו רוחב 31 צפון, הכדור מסתובב במהירות 1,435 קמ"ש – עדיין מספיק כדי להעיף לכם את הבלורית במקרה של בלימת חירום קוסמית.
 
רק מי שיעמוד בקטבים ממש, ששם מהירות הסיבוב היא 0 קמ"ש, ימשיך לעמוד. אבל לא לאורך זמן, שכן האטמוספרה שלנו גם היא נעה עם סיבוב כדור הארץ. משבי רוחות מהירים יותר מאלו שנוצרים בפיצוץ אטומי ישטחו את כל מה שנשאר עומד. סופות בקנה מידה תנ"כי ישתוללו ברחבי בית הקברות כדור הארץ, והחיכוך עם הרוחות הללו יגרום לשריפות ענק. מודאגים מהשריפות? אל דאגה: גלי צונאמי אדירים צפויים לכבות אותן.
 
 
מימין תמונת לפני: קיפוד חולות חושד שכדור הארץ נעצר. משמאל תמונת אחרי: איפה הקיפוד? |  קרדיט: Hannes Grobe/AWI
מימין תמונת לפני: קיפוד חולות חושד שכדור הארץ נעצר. משמאל תמונת אחרי: איפה הקיפוד? | קרדיט: Hannes Grobe/AWI
 
מי שבכל זאת ישרוד את הבלימה ויֵצא מבין עיי החורבות צפוי לראות את השמש עומדת בשמיים. יום אחד יימשך חצי שנה, כי זה הזמן שייקח לכדור הארץ להגיע לצד השני, אבל גם בני המזל ששרדו את האסון לא צפויים לחיות זמן רב, שכן כדור הארץ פועל כמו דינמו: בגלעין הכדור יש ברזל נוזלי, וסיבוב הברזל הזה מייצר שדה מגנטי. אם הברזל בגלעין יפסיק להסתובב, השדה המגנטי שמגן על כדור הארץ ייעלם – והעולם שלנו יישטף בחלקיקים טעונים מהשמש, שיהרגו כל נפש חיה.
 
נשמע נורא? ובכן, כדאי שתשבו, ואז נספר לכם שכדור הארץ באמת מאט את מהירות הסיבוב שלו.