חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

משרד התקשורת: נפעיל את שירות סטארלינק של ספייס אקס כגיבוי בעוטף עזה ובגבול לבנון

לפי עדויות תושבים, השירות כבר החל לפעול בחמ"לים של יישובי מערב הנגב

עודד כרמלי
19.10.2023
פרופ' יפתח גפנר ודור אלקיים, חברי כיתת הכוננות של עין הבשור שלחמו בגבורה בהדיפת המחבלים, מתקינים את סטארלינק הראשון בישראל. צילם: ינאי בונה
פרופ' יפתח גפנר ודור אלקיים, חברי כיתת הכוננות של עין הבשור שלחמו בגבורה בהדיפת המחבלים, מתקינים את סטארלינק הראשון בישראל. צילם: ינאי בונה

במהלך מתקפת החמאס הרצחנית על יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר קרסה רשת האינטרנט. החמאס פגע בתשתיות הסלולר והאינטרנט, תשתיות שלא ניתן היה לתקנן במשך ימים ארוכים. התוצאה הייתה שתושבים, כיתות כוננות וחיילי צה"ל נותרו בלי קשר עם העולם החיצון. שלשום (שלישי) הודיע משרד התקשורת שהוא עומד בקשר עם חברת ספייס אקס של אילון מאסק, ואף קונה טרמינלים מהחברה, במטרה להפעיל את שירות סטארלינק בישראל כגיבוי ליישובי עוטף עזה וגבול לבנון. בפרסום באתר וואלה!, וכן מעדויות תושבים, עולה כי השירות כבר החל לפעול למעשה, וכי החמ"לים של חלק מיישובי המועצה האזורית אשכול כבר התחברו בהצלחה ללוויינים.

 

היישוב הראשון: עין הבשור

חברת ספייס אקס חולשת היום על המערך הלווייני הגדול בעולם, אשר מונה לפי שעה כ-4,500 לוויינים המקיפים את כדור הארץ ומספקים אינטרנט מהיר מהחלל. עד כה, המודל העסקי של סטארלינק התבסס על אינטרנט ביתי ללקוחות המתגוררים ביישובים מרוחקים ללא תשתית אינטרנט, והחברה כבר מספקת אינטרנט ל-1.5 מיליון לקוחות וחברות ב-60 מדינות. במארס 2023, עם פרוץ המלחמה באוקראינה ולבקשת ממשלת אוקראינה, מאסק פתח את סטארלינק במדינה – ואף תרם למדינה 20,000 טרמינלים ואנטנות. סטארלינק אפשר לצבא האוקראיני ולאזרחי אוקראינה להשתמש בשירותים חיוניים כמו ניווט ואיכון לווייני (GPS) גם במקרה של תקיפה פיזית של תשתיות וגם במקרה של תקיפת סייבר.

 

בספייס אקס פותחים את השירות בהדרגה, ולפי דיווחים ישראל עתידה הייתה להתחבר אליו במהלך 2024 בכל מקרה. כעת מסתבר שמשרד התקשורת, כמו סגן ממשלת אוקראינה בשנה שעברה, פנה לספייס אקס בבקשה להקדים את החיבור לצורך הלחימה. בפוסט שפרסם ב-X (לשעבר טוויטר), השר שלמה קרעי פירט את צעדי משרדו להבטחת משק התקשורת בזמן מלחמת חרבות ברזל. בין היתר כתב קרעי כי "מתקיימת פעילות לתיאום חברת סטארלינק בישראל, כך שתתאפשר הפעלת טרמינלים בתקשורת לוויינית של חברת ספייס אקס, שיאפשרו חיבור לאינטרנט רחב פס בישראל. כמו כן, המשרד מקדם רכישת מכשירים לווייניים אלו לטובת רבש"צים וראשי יישובים ביישובי קו העימות".

 

מעדויות תושבים, וכן מדיווח באתר וואלה!, עולה כי השירות כבר נפתח באופן לא רשמי, וכי ישראל, בדגש על יישובי עוטף עזה וגבול לבנון, התחברה לרשת סטארלינק. לפי העדויות, הנקודה הראשונה בארץ שהתחברה למערך לווייני סטארלינק הייתה גג חמ"ל מושב עין הבשור – ומהירות החיבור שנמדדה הייתה 139 מגה בית לשנייה, מהירות שאינה נופלת ממהירות גלישה ביתית ממוצעת בישראל, ועולה בהרבה על מהירות גלישה סלולרית ממוצעת בישראל. במשרד התקשורת הדגישו כי החלטה רשמית בנושא תתקבל בימים הקרובים והסבירו כי "מטרת התהליך היא יצירת גיבוי למערכות תקשורת אזרחיות – אינטרנט וסלולר – למקרה של פגיעה בהן, וזאת כדי לוודא רציפות בשירותי התקשורת עבור האזרחים, בדגש על יישובי העוטף וקו העימות בצפון".

 

Image
בדיקת המהירות של הסטארלינק הראשון. צילם: ינאי בונה

 

תגיות: