חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הדי המלחמה מגיעים לחלל ומשבשים פרויקטים, שיגורים ושיתופי פעולה בינלאומיים

שני סימני השאלה הגדולים: המשך שיתוף הפעולה בתחנת החלל הבינלאומית ומשימת אקסו-מארס 2022 האירופית-רוסית למאדים

עודד כרמלי
3.03.2022
תחנת החלל הבינלאומית, סמל שיתוף הפעולה הבינלאומי בחלל, כפי שצולמה מסיפון מעבורת החלל אטלנטיס ב-2010. קרדיט: נאס"א
תחנת החלל הבינלאומית, סמל שיתוף הפעולה הבינלאומי בחלל, כפי שצולמה מסיפון מעבורת החלל אטלנטיס ב-2010. קרדיט: נאס"א

הדי המלחמה באוקראינה מגיעים גם לחלל – ושיתוף הפעולה ההדוק בין נאס"א ואיס"א לסוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס כבר נפגע. בשבוע האחרון סוכנויות ותעשיות החלל בעולם מתעדכנות מדי יום בהשלכות המצב הפוליטי על תחום החלל, לרבות שיגורים שנדחים או מתבטלים, פרויקטים חשובים שקיומם מוטל בספק. 

 

ב-26.2 הודיעה רוסיה כי היא משהה את כל שיגורי הסויוז מתוצרתה מנמל החלל קורו שבגינאה הצרפתית – וזאת בתגובה לסנקציות של האיחוד האירופי על רוסיה. ראש רוסקוסמוס דמיטרי רוגוזין הוסיף כי 87 עובדי תעשיית החלל הרוסית בקורו ישובו לביתם. בחודש הבא עתידים היו להשתגר שני לווייני גלילאו – המקבילה האירופית למערך הניווט הלווייני GPS של צבא ארה"ב – על גבי משגר סויוז. ובשנה הבאה תכננה ממשלת צרפת לשגר לוויין תצפית צבאי בשם CSO-3 על משגר מסוג סויוז.

 

Galileo_Soyuz_VS13_liftoff_node_full_image_2.jpg

שיגור שני לווייני גלילאו על גבי משגר סויוז ממרכז החלל קורו בגינאה הצרפתית ב-2015. קרדיט: ESA/CNES/Arianespace
שיגור שני לווייני גלילאו על גבי משגר סויוז ממרכז החלל קורו בגינאה הצרפתית ב-2015. קרדיט: ESA/CNES/Arianespace

 

כן השיגור של הסויוז בגינאה הצרפתית החל לפעול ב-2011, תחת הסכם בין איס"א לרוסקוסמוס. ממשלות אירופה שילמו 800 מיליון דולר על בניית היכולת הזו. מאז ועד היום שיגרו 27 משגרי סויוז שורה ארוכה של לווייני תקשורת, ניווט וביטחון מתוצרת אירופה. עם זאת, בשנים האחרונות נחלשה מאוד התלות המערבית במשגרים הרוסיים. האמריקנים החזירו את יכולת השיגור העצמאית של ארצם בעזרת משגר הפלקון 9 של חברת ספייס אקס, ובקרוב גם ה-SLS של נאס"א. ואילו האירופים מפתחים בימים אלה את אריאן 6 ואת הווגה C – שיבטיחו את עצמאותם. 

 

בנוסף, מחר (שישי, 4.2) היו עתידים להשתגר 36 לווייני וואן ווב מנמל החלל הרוסי קוסמודרום בייקונור שבקזחסטן, גם כן על גבי סויוז. וואן ווב היא חברה פרטית שמושבה בלונדון, והיא מתחרה בסטארלינק של ספייס אקס בניסיון לרשת את כדור הארץ באינטרנט גלובלי מהחלל. אתמול (רביעי, 2.3) התנתה סוכנות החלל הרוסית את השיגור בשני תנאים: ממשלת בריטניה תמכור את חלקה בחברה ורוסיה תקבל "ערבונות" לכך שלווייני התקשורת לא ישמשו לצרכים ביטחוניים. ייתכן כי דרישה זו הגיעה על רקע פניית ממשלת אוקראינה לחברת סטארלינק לפתוח את המערך לגלישה של תושבי אוקראינה - בקשה שנענתה על ידי אילון מאסק. 

 

כך או כך, וואן ווב סירבה, והמשגר הרוסי גולגל חזרה מכן השיגור למחסן. זאת ועוד, בתגובה לדרישות רוסיה, דירקטוריון וואן ווב הודיע היום (3.3) כי הוא יפסיק מעתה ואילך לשגר את לווייני החברה על גבי משגרי סויוז ובכלל מנמל החלל הרוסי.

 

תחנת החלל הבינלאומית: לב שיתוף הפעולה הבינלאומי בחלל

סוכנות החלל הגרמנית הודיעה היום רשמית כי לא תשתף פעולה עם סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס. בתגובה, רוסקוסמוס הודיעה כי תפסיק את שיתופי הפעולה המדעיים עם גרמניה על סיפון תחנת החלל הבינלאומית. זהו מצב חסר תקדים, במיוחד בהתחשב בעובדה שעל סיפון התחנה שוהים כעת האסטרונאוט גרמני, מתיאס מאורר, והקוסמונאוטים הרוסיים אנטון שקפלרוב (שהוא גם מפקד התחנה) ופיוטר דוברוב. 

 

בנאס"א הבהירו בתחילת השבוע כי שיתוף הפעולה האזרחי בין ארה"ב לרוסיה לא יפגע על מנת לאפשר את המשך פעילות תחנת החלל הבינלאומית – במסלול ובמתקני השליטה והבקרה שעל הקרקע. 

 

יש לזכור בהקשר הזה, כי תחנת החלל הבינלאומית קושרת בין המעצמות בקשר קשה להתרה: התחנה בנויה ממודולים שונים, חלליות ששוגרו בנפרד וחוברו במסלול. חלוקת העבודה בתחנה היא כזו שארה"ב אחראית על אספקת החשמל שעה שהמודולים הרוסיים אחראים על הנעת התחנה, דהיינו על שמירתה במסלול ועל ניווטה במקרה הצורך כדי להימנע מפגיעה בפסולת חלל – כך שהמודולים האמריקאיים לא מסוגלים להתנתק מהרוסיים ולהפך. התחנה צפויה לצאת מכלל שימוש ב-2030, אז המודולים הרוסיים ינווטו אותה ל"בית הקברות לחלליות" בלב האוקיינוס השקט.

 

משימת אקסו מארס למאדים בסימן שאלה

סימן השאלה הגדול ביותר כרגע הוא מה יעלה בגורל המשימה האסטרוביולוגית המשותפת אקסו מארס 2022, שעתידה להשתגר למאדים בספטמבר הקרוב. המשימה מורכבת מהרובר האירופי רוזילנד פרנקלין ונחתת רוסית מתוצרת רוסקוסמוס, שישוגרו על גבי משגר רוסי מסוג פרוטון M מנמל החלל קוסמודרום בייקונור.


 

joseph.jpg

מנהל איס
מנהל איס


 

rogozin.jpg

מנהל רוסקוסמוס דמיטרי רוגוזין (משמאל) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-2015. קרדיט: Михаил Климентьев
מנהל רוסקוסמוס דמיטרי רוגוזין (משמאל) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-2015. קרדיט: Михаил Климентьев

 

אקסו מארס 2022 (במקור אקסו מארס 2020), כבר נדחתה בשל מגפת הקורונה. מאחר שחלון ההזדמנויות לשיגור משימות למאדים נפתח פעם בשנתיים, דחייה נוספת פירושה שיגור הרובר האירופי ב-2024. זאת ועוד, רוסקוסמוס היא שפיתחה את מערכת הנחיתה של הרובר – וספק אם איס"א תצליח לבנות מערכת חדשה מאפס בזמן הזה. אם כן, במקרה של החרפה נוספת ביחסים, הרוסים לא יגיעו למאדים – אבל האירופים לא ינחיתו את הרובר שלהם עד 2026.

 

צוותים אירופיים אמורים להגיע לקזחסטן כבר בימים הקרובים כדי להתחיל לשלב את מערכות אקסומארס 2022 לקראת השיגור בספטמבר. מנהל איס"א יוסף אשבכר הזדרז להודיע כי שיתוף הפעולה עם רוסקוסמוס בהכנות לשיגור המשימה למאדים ממשיכות כרגיל – אבל לא ברור כיצד המשימה תוכל לצאת לפועל ללא סוכנויות החלל הבריטית והגרמנית, שתיים מהתורמות הגדולות בין 22 המדינות המרכיבות את סוכנות החלל האירופית.

 

ExoMars_rover_pillars.jpg

הדמיה של הרובר האירופי רוזילנד פרנקלין והנחתת הרוסית על אדמת מאדים. קרדיט: ESA/ATG medialab
הדמיה של הרובר האירופי רוזילנד פרנקלין והנחתת הרוסית על אדמת מאדים. קרדיט: ESA/ATG medialab