חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בדרך לצדק: על חזית החללית JUICE חרוטים שמותיהם של הישראלים שלוקחים חלק במשימה

סוכנות החלל האירופית במחווה מרגשת לאנשי המפתח שאפשרו את משימת JUICE, ביניהם פרופ׳ יוחאי כספי ממכון ויצמן למדע ורוני מן מחברת אקיוביט

בר חיון
19.07.2023
פרופ' יוחאי כספי במרכז, ששמו מוצג ע"ג JUICE (יחד עם רוני מן מאקיוביט) יחד עם הקולגות ד"ר אלי גלנטי ומריה סמירנובה. מכון ויצמן
פרופ' יוחאי כספי במרכז, ששמו מוצג ע"ג JUICE (יחד עם רוני מן מאקיוביט) יחד עם הקולגות ד"ר אלי גלנטי ומריה סמירנובה. מכון ויצמן

החללית JUICEששוגרה לצדק באפריל השנה על ידי סוכנות החלל האירופית, נושאת את שמותיהם של הישראלים שלקחו חלק באחד הניסויים המדעיים שבחללית, כך נודע לסוכנות החלל הישראלית. פרופ' יוחאי כספי ממכון ויצמן שאחראי על הניסוי ורוני מן מחברת אקיוביט מנהל פרויקט פיתוח השעון האטומי שמאפשר את הניסוי, הם חלק מרשימה מובחרת של אנשי מפתח שאפשרו את משימת JUICE. השמות הודפסו על גבי המגן התרמי בצד החיצוני הגלוי של החללית, שעתידה לבצע 35 יעפים (כלומר, לחלוף בסמוך) סביב ירחי כוכב הלכת צדק ובסוף המשימה להתרסק על פני הגדול מביניהם (והגדול מבין ירחי מערכת השמש), גנימד.

 

התקנת לוחית השמות על החללית JUICE, לפני שיגורה באפריל. קרדיט: ESA
התקנת לוחית השמות על החללית JUICE, לפני שיגורה באפריל. קרדיט: ESA


ההודעה על ציון האנשים שלקחו חלק במשימת JUICE הפתיעה גם אותם, כשהתקבלה אתמול ממנהל המשימה ג'וספה סרי (Sarri) מסוכנות החלל האירופית. "כפי שאתם יודעים", כתב סרי במכתב שנשלח בדואר אלקטרוני, "בתור מחווה לגלילאו גליליי (מגלה ירחי צדק הגדולים, ב.ח.), חרטנו על גבי לוחית בידוד תרמי שלושה עמודים מחיבורו Sidereus Nuncius ("שליח כוכבי", ב.ח.) והצמדנו אותה על צדה החיצוני הגלוי של החללית. בלי יוהרה להשוות את עצמנו לגלילאו הגאון, החלטנו להוסיף ולחרוט על לוחית נוספת, מתחת לזה של גלילאו, גם את 210 שמות של אנשי המפתח אשר איפשרו את משימת JUICE… השם שלכם טס כעת לצדק ועתיד לבסוף להתרסק על גנימד". 

 

תמונת סלפי שצילמה החללית JUICE על רק כדור הארץ, זמן קצר לאחר השיגור. קרדיט: ESA/Juice/JMC
תמונת סלפי שצילמה החללית JUICE על רק כדור הארץ, זמן קצר לאחר השיגור. קרדיט: ESA/Juice/JMC

 

אולי תאהבו גם
תמונת לוחית השמות שהותקנה על גבי הצד החיצוני של החללית JUICE, במהלך מסעה לכוכב הלכת צדק וירחיו. קרדיט: ESA

 

רוני מן מחברת אקיוביט מנהל פרויקט פיתוח השעון האטומי שמאפשר את הניסוי, מחזיק דגם של החללית JUICE
רוני מן מחברת אקיוביט מנהל פרויקט פיתוח השעון האטומי שמאפשר את הניסוי, מחזיק דגם של החללית JUICE.

 

ממשיכים במסע לצדק

משימת JUICE, אשר שוגרה על גבי אריאן-5, ממשיכה במסע בן 900 מיליון קילומטר לכוכב הלכת צדק ותקיף במשך ארבע שנים את ירחיו: אירופה, גאנימיד וקליסטו, במשימה הגדולה והיוקרתית ביותר בתולדותיה של הסוכנות האירופאית עד היום. המשימה כוללת 12 ניסויים מדעיים שונים שנועדו לבדוק, בין היתר, קיום ואפיון האוקיינוסים תת-קרקעיים בירחים של צדק ואם מתקיימים בהם התנאים הנדרשים לחיים.

 

סוכנות החלל הישראלית, במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, חברה לסוכנות החלל האיטלקית (ASI) במטרה לבצע ניסויים מדעיים פורצי דרך במסגרת משימת JUICE. במסגרת זו מממנת הסוכנות את פיתוח וייצור מכשיר ה-USO, שהוא למעשה שעון מאד מדויק שייצרה חברת אקיוביט, לשם ניסוי מדעי בהובלת פרופ' יוחאי כספי ממכון ויצמן למדע, אשר מונה לחוקר ראשי לנושאי הידרודינמיקה של האטמוספירה במשימה, תוך שימוש במכשיר ה-USO.

 

"הופתענו לגלות ששמותינו עושים את דרכם לצדק", אמר לסוכנות החלל הישראלית פרופ' יוחאי כספי. "זוהי כמובן מחווה סמלית אך אנחנו גאים להיכלל בה וכן לייצג גם את החוקרים והמהנדסים שעבדו איתנו על הפרויקט המופלא הזה".