חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

במקום הראשון באולימפיאדת החלל: ביה"ס יסודי סמילנסקי מרחובות וחט"ב בני יהודה מרמת הגולן

12.06.2023
הזוכים באולימפיאדת החלל, חטיבת הביניים בני יהודה, רמת הגולן. קרדיט: רונן חורש/עוז שכטר/לע"מ
הזוכים באולימפיאדת החלל, חטיבת הביניים בני יהודה, רמת הגולן. קרדיט: רונן חורש/עוז שכטר/לע"מ

בית הספר יסודי סמילנסקי מרחובות זכה היום במקום הראשון בגמר אולימפיאדת החלל לבתי ספר יסודיים, ובית הספר בני יהודה מרמת הגולן זכה במקום בראשון לחטיבות הביניים. הזוכים הוכרזו בסוף אירוע הגמר החגיגי של אולימפיאדת החלל לשנת תשפ"ג, שהתקיים, היום, יום שני, ה-12.6.23, במרכז הישראלי למצוינות בירושלים.

 

אולימפיאדת החלל היא תוכנית הדגל החינוכית של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, והיא מתקיימת זו השנה התשיעית. התחרות מתקיימת בשיתוף משרד האנרגיה והתשתיות, משרד החינוך ובביצוע של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך.

 

השנה בפעם הראשונה אולימפיאדת החלל עסקה בנושא אנרגיה בחלל. הנושא הנבחר הוא פרי שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד האנרגיה והתשתיות. במהלך התחרות זכו המשתתפים ללווי צמוד של מנטורים מתעשיות החלל והאנרגיה הישראליות.

 

באירוע הגמר השתתפו מאות תלמידים מ-20 בתי הספר שעלו לגמר (10 יסודיים ו-10 חט״ב), אשר הציגו את המיזמים שלהם לחבר השופטים, המורכב מבכירים בתעשיית החלל והאנרגיה הישראלית ונציגי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ונציגי משרד האנרגיה והתשתיות. התלמידים זכו להציג את הפרויקטים גם לאסטרונאוט הישראלי השני בחלל - איתן סטיבה.

 

נבחרת בי"ס יסודי סמילנסקי מרחובות, זכתה במקום הראשון באולימפיאדה לבתי ספר יסודיים משימת החלל עסקה בשיפור משק האנרגיה על פני כדור הארץ באמצעות טכנולוגיות חלל. הרעיון התבסס על שיגור לוויין למסלול הגיאוסטציונרי של כדור הארץ. במסלול זה הלווין נע יחד עם סיבוב כדור הארץ ונמצא תמידית מעל נקודה נייחת על פני כדור הארץ. הלווין מורכב מכנפי מראות שמתכווננות לכיוון השמש. המראות ממקדות את אור השמש לכיוון פאנל סולארי מרכזי שממיר את אנרגיית האור לאנרגיה חשמלית. האנרגיה החשמלית שמתקבלת מומרת בלוויין לקרן לייזר באמצעות ממיר דיודה. קרן הלייזר המופקת, מוקרנת לתחנה קרקעית סולארית על פני כדור הארץ באזור הנגב בישראל. התחנה ממירה את קרן הלייזר לחשמל אשר מועבר לצרכים השונים באמצעות רשת החשמל הארצית. את הפרויקט ליוותה המורה עידית שטיגל.

 

Image
הזוכים באולימפיאדת החלל, בית הספר היסודי סמילנסקי, רחובות. קרדיט: רונן חורש/עוז שכטר/לע"מ

 

נבחרת החלל של חטיבת ביניים בני יהודה ברמת הגולן, זכתה במקום הראשון באולימפיאדה החלל. נושא האולימפיאדה לחטיבות הביניים עסק בשיפור וייעול משק האנרגיה על פני כדור הארץ, בהשראת רעיון ה- Spaceship earth. משימת החלל כללה תחנת חלל שתנוע סביב הירח, תפיק ותספק הליום 3 מרגולית (קרקע) הירח לכדור הארץ. מטרת המשימה לייצר חשמל מהליום 3 שנשלח מתחנת החלל למתקן הארצי שלנו והמרת האנרגיה הגרעינית של הליום 3 לאנרגיה חשמלית. את הפרויקט ליווה המורה מיכל בלילתי.

 

*שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס:* ״אולימפיאדת החלל, שבה משתתפים אלפי תלמידים ותלמידות מכל הארץ ומכל המגזרים, היא ההוכחה שצומח כאן דור עתיד סקרן, מלא מוטיבציה ושואף למצוינות. משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה פועל לעיצוב וקידום מצויינות מדעית טכנולוגית כבר מגיל צעיר. העבודה המדהימה שהצגתם לאורך כל התחרות, עבודת הצוות והשימוש בכלים הטכנולוגיים והמדעיים הם ההבטחה שהמחקר ותעשיית החלל הישראלית ימשיכו להתפתח, לפרוץ דרך בתעשיית החלל הבינלאומית ולהוות מקור לגאווה למדינת ישראל כולה. ברכות חמות לזוכות ולזוכים״.

 

*שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ:* "משרד האנרגיה והתשתיות בראשותי גאה לקחת חלק ולתמוך בפרויקט חינוכי וחשוב המשלב את תחום האנרגיה יחד עם תחום החלל. ילדים ונוער הם העתיד של מדינת ישראל ותחום האנרגיה הינו תחום מתפתח וחדשני שיש בו מקום רב לפתרונות יצירתיים. אנחנו רואים חשיבות גדולה בכך שילדים ונוער, כבר מגיל צעיר ייחשפו לתחום, יכירו את האתגרים שבו וירתמו את היצירתיות שלהם למשימה החשובה של שיפור משק האנרגיה״.


 

Image
הזוכים באולימפיאדת החלל, בית הספר היסודי סמילנסקי, רחובות. קרדיט: רונן חורש/עוז שכטר/לע"מ

היכרות עם תעשיית החלל

 

אולימפיאדת החלל ע"ש רמון היא תוכנית הדגל החינוכית של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הפועלת להנגשת תחום החלל לצעירים ולקהל הרחב, מתוך מטרה להגדיל את סך הנחשפים לתחום ולעודדם לקחת חלק בתחום הטכנולוגיה והמדע בכלל והחלל בפרט בעתיד. האולימפיאדה מתקיימת זו השנה התשיעית והשנה השתתפו בתחרות כ-9,000 תלמידים מכ-470 בתי ספר מכל רחבי הארץ אשר במסגרתה השקיעו והגיעו להישגים יוצאי דופן. השנה התחרות נערכה בשיתוף משרד האנרגיה והתשתיות ועסקה בנושא אנרגיה וחלל. הנבחרות תכננו מיזמים עסקיים ובנו דגמים שמטרתם להבין כיצד אפשר לשפר את משק האנרגיה על פני כדור הארץ תוך שימוש בטכנולוגיית שפותחו עבור מסעות בחלל בתחום האנרגיה, ולהציע עבורן שימוש שייטיב עם משק האנרגיה על פני כדור הארץ.

 

התלמידים שהשתתפו השנה באולימפיאדת החלל עברו ארבעה שלבים, שבמהלכם התמודדו חידונים מקוונים, תכננו פרויקטים, אשר חיברו קהילות שלמות לנושא החלל, ביצעו משימות חלל ואף תכננו משימות חלל ובנו דגמים של מתקנים ומערכות טכנולוגיות פורצי דרך בתחום טכנולוגיית החלל על פני כדור הארץ ומחוצה לו.

 

ההשתתפות בתוכנית אולימפיאדת החלל מקנה לתלמידים מיומנויות רבות כולל: חקר מדעי, אסטרטגיות למידה, היכרות עם תעשיית החלל, התמודדות עם אתגרי ניהול עבודת צוות וזמן, פעילות קהילתית, פתרון קונפליקטים, מיומנות הטיעון, גמישות, הסתגלות, פרזנטציה, שפות, אחריות והתמדה.