חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לראשונה בכנס החלל הבינלאומי ע"ש רמון העוסק בטכנולוגיה, סוכנות החלל קיימה גם כנס מדעי על חורים שחורים

בהשתתפות חוקרים מובילים מישראל ומחו"ל, מול 200 משתתפים, הכנס המדעי הראשון בשבוע החלל סיפק הצצה לחזית המחקר המדעי בתחום החורים השחורים

9.02.2023
A glimpse into the research frontier of black holes. Illustration: NASA | processing: rawpixel
A glimpse into the research frontier of black holes. Illustration: NASA | processing: rawpixel

לראשונה בשבוע החלל הישראלי, סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה קיימה כנס מדעי: "חורים שחורים – מתיאוריה לתצפיות". בכנס, שיועד בעיקר לאקדמיה בישראל, השתתפו גם חוקרים מחו"ל מובילים עולמיים בתחום זה, כגון רוג'ר בלנדפולד מאוניברסיטת סטנפורד, מרתה וולונטרי מהמכון לאסטרופיזיקה בפריז וריינהרד גנצל, שב-2020 זכה בפרס נובל לפיזיקה על גילוי חור שחור במרכז הגלקסיה וחשף בכנס את ההתקדמות בחקר הדינמיקה של כוכבים המתפרקים סמוך לאופק האירועים של החור השחור העל-מסיבי שבמרכז גלקסיית שביל החלב. 

 

לתוכנית המלאה של הכנס>>

 

הכנס, שהתקיים לראשונה במסגרת כנס החלל הבינלאומי ע"ש אילן רמון, המפגש המקצועי הגדול בישראל בתחום, היה הזדמנות להגיש ל-200 המבקרים הצצה לכמה מהממצאים שבחזית המחקר המדעי, במיוחד מאז שיגור טלסקופ החלל ג'יימס ווב לפני כשנה. פרופ' מרתה וולונטרי, שסקרה את ההיסטוריה של חורים שחורים מאסיביים, אף הביעה את ההתרגשות והתקווה למחקר פורץ הדרך שהעולם המדעי נמצא כבר על סיפו, לקראת תצפיות נוספות של טלסקופ החלל על חורים שחורים.

 

רוג'ר בלנדפולד מאוניברסיטת סטנפורד

 

לקראת כנסים מדעיים נוספים

הכנס "חורים שחורים – מתיאוריה לתצפיות" נחשב אירוע ייחודי למדי. ד"ר עדי ניניו גרינברג, היועצת המדעית של סוכנות החלל הישראלית אשר הובילה את הכנס יחד עם ועדה מדעית מכלל האוניברסיטאות בישראל העוסקות בתחום, מסבירה כי "כנסים מדעיים שנועדו לשתף מידע מהחזית המחקרית, הם באופן טיפוסי מסוג האירועים שמארגנים גופי מחקר ולא גופים ממשלתיים. אבל את הכנס הזה יזמנו משום שהוא חלק בלתי נפרד מהחזון והאסטרטגיה של סוכנות החלל הישראלית לתמוך בחדשנות ופיתוח בתחום החלל, גם בתעשייה וגם באקדמיה". 

 

לצד חוקרים ישראלים ומחו"ל שהציגו את מחקריהם וסקרו את החידושים בתחום חקר החורים השחורים, ד"ר ניניו גרינברג הוסיפה כי הכנס שימש גם פלטפורמה לתערוכת 16 פוסטרים מדעיים, שבהם הציגו חוקרים נוספים. הפוסטרים הזוכים – האחד של קראמרוויר קאור מהאוניברסיטה העברית בירושליים והשני של בארי גינת, טארס פנאמארב, בנס קוקסיס וחגי פרץ – עסקו בחקר החיכוך הדינמי המתחולל בליבותיהן של גלקסיות. הצלחת הכנס למשוך אליו את האקדמיה המקומית והבינלאומית תוביל לקיום כנסים נוספים בתחומי חלל עבור הקהילה המדעית.

 

סוכנות החלל הישראלית מבקשת להודות לחברי הועדה המדעית שהובילה את הכנס – צבי פירן (יו"ר), אבי דומב מנהל פורום המדענים הראשיים והמדען הראשי של המשרד, יוני גרנות, דפנה גואטה, דורון שלוש, מעין סומניאק, עילי קובץ', ארי לאור, ברק זכאי ודן מעוז – וכן לחוקרים הישראלים המרצים – צבי מזא"ה, ערן אופק, יאיר הרכבי, אלעד שטיינברג, אופק בירנהולץ, חגי פרץ.

 

חברי הועדה האקדמית והמרצים בכנס