חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

תחום החלל האזרחי הופך לתחום עדיפות לאומי של מדינת ישראל

משמעות ההחלטה היא הכרה בחשיבותה האסטרטגית של תעשיית החלל ותעדוף במענקים למשך חמש השנים הקרובות

בר חיון
4.09.2022
תחום החלל האזרחי מהווה יתרון יחסי וצורך אסטרטגי. אילוסטרציה: pikist
תחום החלל האזרחי מהווה יתרון יחסי וצורך אסטרטגי. אילוסטרציה: pikist

המועצה למחקר ופיתוח אזרחי (מולמו"פ) הכריזה היום (ראשון) על תעשיית החלל האזרחית כתחום עדיפות לאומי של מדינת ישראל למשך חמש השנים הקרובות. ארבעת התחומים הנוספים, שנבחרו על ידי הוועדה לגיבוש תחומי עדיפות לאומית מדעים-טכנולוגיים, הם ביו קונברג'נס, פודטק, אנרגיות מתחדשות ובלו-טק. תחומי העדיפות הלאומית הוגשו לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן. 

 

משמעות ההחלטה היא הכרה בחשיבות האסטרטגית של תחום החלל האזרחי: קרן מענקי המחקר של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בשווי כ-180 מיליון שקל בשנה, תשים דגש משמעותי על תחומי העדיפות הלאומית ובהתאם לכך יגובשו תכניות לאומיות בתחומים אלו. ההחלטה עולה בקנה אחד גם עם התוכנית האסטרטגית לחלל, שהגישה השנה סוכנות החלל הישראלית לשרת החדשנות ואושרה על ידה. 

 

תחום החלל מזוהה בשנים האחרונות, במדינת ישראל כמו בשאר העולם, בתור מכפיל כוח לצמיחה כלכלית משמעותית וכן מנוף המחזק את מעמדה הבינלאומי של ישראל. ההחלטה לבחור בתעשיית החלל המקומית בתור תחום עדיפות לאומית מצטרפת לשורה של החלטות, השקעות ותוכניות בעת האחרונה, לשים דגש על תחום החלל האזרחי בתור אינטרס לאומי. בין השאר ניתן למנות את החלטת ישראל לחתום השנה על הסכמי ארטמיס, התוכנית הבינלאומית בהובלת נאס"א למשימות מאוישות לירח ולמאדים; השקעת הרשות לחדשנות במכרז החממות בתחום החלל, בין השאר, כחלק מתוכנית כוללת לפיתוח אקוסיסטם של חדשנות בתקציב של 500 מיליון שקלים; וכן התוכנית האסטרטגית לחלל, כאמור, שסוכנות החלל הישראלית הגישה השנה לשרת החדשנות. 

 

התוכנית האסטרטגית בפרט כוללת השקעה של כ-650 מיליון שקל לטווח של חמש שנים, במטרה להכפיל את מספר חברות החלל המקומיות ולהגדיל פי ארבעה את היקף המכירות השנתיות בתחום. מטרות התוכנית הן גם, בין השאר, לבסס שותפויות בינלאומיות בתחום החלל וכן להגדיל גם את מספר בוגרי התיכון שעסקו בצורה מוחשית בתחום וכן את מספר חוקרי החלל באקדמיה. 

 

יתרון יחסי וצורך אסטרטגי

 את התוכנית האסטרטגית לקידום תחום החלל האזרחי בישראל, הציג במאי מנהל סוכנות החלל הישראלית, תא"ל (מיל') אורי אורון, לבקשתה של פרקש הכהן למפות בצורה מפורטת את מרחב ההזדמנויות וכן את החזון, המטרות והפעולות הנדרשות על מנת לנצל הזדמנויות אלה. ברקע התוכנית עומד השינוי הדרמטי המתחולל בתחום החלל בעולם בשנים האחרונות, עם פתיחת החלל ליזמים ומשקיעים פרטיים והפיכתו לשוק צומח ומתפתח. 

 

כעת, הפיכת תחום החלל האזרחי לאחד מחמשת התחומים בעלי עדיפות לאומית מהווה צעד חשוב במימוש התוכנית האסטרטגית. אורית פרקש הכהן בירכה את המלצות המועצה הלאומית למחקר ופיתוח ואמרה כי "בהיעדר תפיסה אסטרטגית, הטלתי עם כניסתי לתפקיד על המולמו"פ את המשימה החשובה להמליץ בפניי על תחומים טכנולוגיים שברמה הלאומית עלינו לקדם. הקריטריונים שהגדרתי למולמו"פ בתהליך העבודה היו הבאים: תחומים שיעמדו בחזית החדשנות העולמית בעשור הבא, נושאים שבהם יש לישראל יתרון יחסי ו/או צורך אסטרטגי ונושאים אשר יתרמו תרומה משמעותית לשמירת המובילות המדעית והמחקרית של מדינת ישראל.

 

אני מברכת את פרופ' לביא וכל חברי הפורום שהשקיעו את השנה למשימה חשובה וברורה זו שמפתיע שלא נעשתה עד היום. תחומי העדיפות הטכנולוגיים יבטיחו את מובילתה המדעית והטכנולוגית של ישראל עוד עשרות שנים קדימה".