צפו: טלסקופ החלל ג'יימס ווב צילם את "גלקסיית הפנטום" – ועיבוד התמונה פסיכדלי

רוצים לחקור גלקסיות רחוקות בעצמכם או ליצור אמנות ג'יימס ווב? כנסו ללינק למטה

24.07.2022
גלקסיית הפנטום כפי שצולמה ע"י ג'יימס ווב. קרדיט: Niels Bohr Institute, University of Copenhagen/PHANGS-JWST/NASA

אחרי שהתמונות הראשונות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב הכו את העולם בתדהמה, אסטרונום דני מכה את העולם בפליאה: גבריאל ברמר ממכון נילס בוהר שבקופנהגן, שאינו חלק מהצוות המדעי של הטלסקופ, עיבד שלוש תמונות שצילם הטלסקופ – ויצר מנהרה פסיכדלית מרהיבה:

NGC628.jpg

גלקסיית NGC 628
מבט חדש על גלקסיית NGC 628. קרדיט: NASA/Niels Bohr Institute, University of Copenhagen in collaboration with PHANGS-JWST

ווב צילם את התמונות ביום ראשון, ה-17 ביולי, והן מראות את הגלקסיה NGC 628, המוכרת גם כ"גלקסיית הפנטום". זוהי גלקסיה ספירלית המרוחקת כ-32 מיליון שנות אור מכדור הארץ. גלקסיית הפנטום צולמה פעמים רבות בעבר, לרבות על ידי טלסקופ החלל האבל, בעיקר כדי ללמוד על הזרועות השונות שלה – שכן היא מזכירה מאוד בצורתה את גלקסיית שביל החלב אם היינו צופים בה "מלמעלה".

m74-xlarge_web.jpg

גלקסיית הפנטום כפי שצילם אותה טלסקופ החלל האבל ב-2003 וב-2005. צילום: ESA/NASA

מעבר ליופי הצרוף, לעיבוד התמונה יש גם ערך מדעי. היכולת של טלסקופ החלל ג'יימס ווב לצלם ברזולוציה גבוהה בתחום התת-אדום מאפשרת לו לחשוף את המבנה הפנימי של גלקסיית הפנטום.

ברמר הוריד את התמונות למחשב שלו והמיר את אורכי הגל התת-אדומים השונים לאדום, ירוק וכחול לפני שצירף אותן לתמונה אחת. ענני האבק של הגלקסיה מורכבים בעיקר מפחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים, ואלה פלטו מעט מאוד גוון ירוק בסריקה הממוחשבת של ברמר. ואילו הירוק והכחול התערבבו ויצרו גוון סגול-ורורד – והתוצאה היא מנהרה שמזכירה את סדרת המדע הבדיוני "ד"ר הוּ".

צוות החוקרים שהזמין את התצפית מטלסקופ החלל ג'יימס ווב עוד לא הספיק לנתח את הנתונים שהתקבלו, אבל כבר מהתמונה המהפנטת של ברמר עולה שמשהו קורה במרכז גלקסיית הפנטום ולא נקלט עד כה בתצפיות אסטרונומיות בתחום האור הנצפה: לב הגלקסיה צבוע בצבעים אחרים, שמעידים על גז ואבק אחרים. איך תהליך פיזיקלי הביא להפרדת או הרחקה של הגזים? אסטרופיזיקאים יבדקו את התעלומה במסגרת הפרויקט המתמשך Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS, או PHANGS, שחוקר את הקשר בין כוכבים לגז מולקולרי קר בגלקסיות ספירליות.

למעשה, כל אחד יכול להוריד את כל התמונות הלא-מעובדות של טלסקופ החלל ג'יימס ווב, לשחק, לעבד ולחקור אותן כאן.

960x0.jpg

עיבוד תמונה אחר של גלקסיית הפנטום, הפעם של ג'ודי שמידט בפליקר.