חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לקראת השיגור בסוף מרץ: תמונות ראשונות של איתן סטיבה במתקן האימונים של נאס"א

סטיבה: מקווה להשפיע גם על בני ובנות הדור הצעיר - המדענים לעתיד

24.01.2022
איתן סטיבה, שעתיד להיות האסטרונאוט הישראלי השני. צילום: אורי בורג (Ori Burg)
איתן סטיבה, שעתיד להיות האסטרונאוט הישראלי השני. צילום: אורי בורג (Ori Burg)

בסוף מרץ ישוגר איתן סטיבה לתחנת החלל הבינלאומית ויהיה האסטרונאוט הישראלי השני אחרי אילן רמון. היום (שני) נחשפות תמונות ראשונות ממתקני נאס"א במהלך האימונים שעבר סטיבה.

 

במסגרת משימת 'רקיע' איתן סטיבה, שעתיד להיות האסטרונאוט הישראלי השני אחרי אילן רמון, יבצע ניסויים מדעיים ישראלים והדגמות טכנולוגיות. מדובר במספר חסר תקדים של כ-35 ניסויים תוך שבוע בלבד בתחנת החלל הבינלאומית לאחר שעמדו בכל הקריטריונים שהוגדרו במשימה ושולבו בלו"ז על ידי נאס"א וחברת Axiom Space. הצלחת הניסויים צפויה להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות ולקדם את תעשיית החלל הישראלית. הניסויים שסטיבה יבצע יחסכו שנות מחקר רבות למאות חוקרים ומהנדסים מעשרות חברות, אוניברסיטאות ובתי חולים ישראלים. 

 

משימת 'רקיע' אותה מובילות בישראל עמותת קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, נועדה לקדם ולהרחיב את תעשיית החלל הישראלית, להעניק הזדמנות לפריצות דרך של עשרות טכנולוגיות ישראליות וניסויים מדעיים בחלל וכן לתרום לחינוך ולאומנות בישראל. 

 

בחודש מאי האחרון נחשפו הניסויים המדעיים של משימת 'רקיע'. מתוך 44 הניסויים שנבחרו בשלב הראשון, מעל ל-70% מהניסויים הגיעו לקו הסיום. הניסויים משקפים קשת רחבה ויוצאת דופן של תחומים, בהם: אסטרופיזיקה, מכשור רפואי, חקר מחלות, תקשורת ואופטיקה, קרינה, רפואת עיניים, נוירולוגיה, חקלאות ועוד. הניסויים צפויים להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות אשר ישפיעו על האנושות הן בכדור הארץ והן מחוצה לו - כיום בתחנת החלל הבינלאומית ובעתיד בירח ובמאדים. בין השותפים הבינלאומיים לניסויים - MIT, Jefferson Hospotal, NASA AMES ומוסדות מחקר באירופה, דרום אמריקה ודרום מזרח אסיה. 

 

לרשימת הניסויים המלאה בתוכנית רקיע.

 

2.jpg

איתן סטיבה בחליפת החלל
איתן סטיבה בחליפת החלל. צילום: אורי בורג (Ori Burg)

 

9.jpg

איתן מתנסה בתפעול חלקי המודול של תחנת החלל הבינלאומית במתקני נאס
איתן מתנסה בתפעול חלקי המודול של תחנת החלל הבינלאומית במתקני נאס

 

12.jpg

איתן סטיבה במתקני נאס
איתן סטיבה במתקני נאס


אם הניסויים יצליחו - עשרות גופים וחברות יוכלו לשווק את מוצריהן לתעשיית החלל העולמית ולהזניק את תעשיית החלל הישראלית. בנוסף, החוקרים מאמינים כי הצלחת הניסויים תוכל להביא לפיתוח תרופות וטכנולוגיות אשר ישפרו את חייהם של בני האדם בכדור הארץ.

 

על מנת לתת הזדמנות ליותר חוקרים וחוקרות ישראליים להשתתף במשימת 'רקיע' פרסמו משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה יחד עם משרד הבריאות קול קורא לניסויים בחוסר כבידה בהיקף כולל של מיליון שקלים. המענק שניתן סייע להורדת החסם התקציבי של הניסויים פורצי הדרך בדרכם לתחנת החלל הבינלאומית.


במסגרת משימת 'רקיע', יקבלו הניסויים המדעיים מימד נוסף - חינוכי. בחודשים האחרונים עסק מכון דוידסון, בשיתוף קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בפיתוח תכנים חינוכיים שיעסקו בפעילות המדעית של משימת רקיע. מדעני מכון דוידסון לחינוך מדעי עסקו בהנגשת הניסויים המדעיים המורכבים לתלמידות ולתלמידים, ובניית תכנים לימודיים על בסיסם, אשר יתמקדו בעקרונות מדעיים, הסברים לתופעות, יאפשרו התנסות בחשיבה ביקורתית, תכנון, ביצוע והערכת מחקר. התכנים פותחו על בסיס תובנות שעלו בכנס ייחודי בו נפגשו אנשי החינוך הטובים בארץ והמדענים האמונים על הניסויים שיבוצעו על ידי איתן סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית. מחודש ינואר ואילך, התכנים יופצו ויעברו לכמיליון תלמידות ותלמידים במגוון גילים מכל רחבי הארץ.

 

11.jpg

איתן מתנסה בתפעול חלקי המודול של תחנת החלל הבינלאומית במתקני נאס
איתן סטיבה מתנסה בתפעול חלקי המודול של תחנת החלל הבינלאומית במתקני נאס

 

8.jpg

איתן סטיבה במתקני נאס
איתן סטיבה במתקני נאס

 

 

איתן סטיבה מסר: "לחלק המדעי של משימת 'רקיע' משמעות עצומה מבחינתי, הניסויים שאבצע יסייעו לעשרות חוקרים ישראליים לקדם את העשייה החשובה שלהם, יעסקו בקיימות לטובת החיים בכדור הארץ, יסייעו לתעשיית החלל הישראלית להשתלב בתעשייה הבינלאומית, הציבורית והמסחרית ויאפשרו להזניק אותה קדימה. לצד התמיכה במחקר ובפיתוח של התעשייה אני מקווה להשפיע גם על בני ובנות הדור הצעיר - המדענים לעתיד. הניסויים שאעשה יונגשו לילדים במגוון גילאים, בתקווה לעורר בהם השראה לעשייה מדעית בתחומים מגוונים - כמו רפואה, חקלאות, פיזיקה ועוד". 

 

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן אמרה כי ״תחום החלל העולמי עובר מהפכה של ממש. השוק הכפיל את גודלו בעשור החולף וצפוי לגדול לשווי של טריליון דולר בשנים הקרובות. שמחה ומברכת שבמשימת 'רקיע' יבוצעו ניסויים חשובים שיקדמו את תעשיית החלל הישראלית והמדע הישראלי והעולמי. סוכנות החלל הישראלית שנמצאת במשרדי לקחה חלק בבחירת הניסויים ומימנה ניסויים חשובים שלא היו יכולים לקחת חלק במשימה ללא תמיכתה. עלינו להשכיל ולקדם גם את התחום האזרחי של החלל ולחברו לתעשיית ההייטק הישראלית. תחום החלל נמצא בתנופה ונוגע בכל תחומי חיינו - ומשימת 'רקיע' היא חלק מתהליך חשוב של העצמת תעשיה זו".

 

תא"ל (מיל') אורי אורון, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "משימת 'רקיע' שצפויה להמריא אל החלל בעתיד הקרוב מהווה דוגמא מצוינת לשינוי הדרמטי בתחום החלל. במשימה מתקיים חיבור בין אנשים וגופים פרטיים, למרכזי מחקר ואקדמיה עם ממשלות וגופים מדינתיים. איתן סטיבה, הישראלי השני בחלל יבצע בתחנת החלל סדרה מרשימה וחשובה של ניסויים, הן בכמות, במגוון והן באיכות. לניסויים אלו חשיבות ותרומה רבה להבנת סוגיות ותופעות בחלל מחד, כמו גם לשיפור חיינו על פני כדור הארץ מאידך. אני שמח מאד ששיתוף הפעולה בין סוכנות החלל הישראלית לגופים השונים בארץ ובחו"ל הבשיל לכדי מארג כה גדול של פעילויות וניסויים".