חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

דרמה בחלל: תחנת החלל הבינלאומית התהפכה פעמיים

נאס"א חשפה היום כי המודול הרוסי החדש שהפעיל בטעות את המבערים בחמישי, סחרר את התחנה ב-540 מעלות

עודד כרמלי
4.08.2021
תחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA
תחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA

יוסטון, יש לנו בעיה: תחנת החלל הבינלאומית התהפכה ב-540 מעלות – כך חושפת היום (רביעי) נאס"א. התקלה החמורה אירעה ביום חמישי, כאשר המודול הרוסי החדש שזה עתה עגן, נאוקה (ברוסית: "מדע"), הצית את מבעריו במפתיע. כעת מסתבר שהתחנה התהפכה פעם וחצי, ולאחר מכן התהפכה בעוד 180 מעלות בניסיון להתייצב. נכון לכתיבת שורות אלו לא נשקפת סכנה לשבעת האסטרונאוטים השוהים כעת בתחנת החלל הישנה. 

 

ביום חמישי עגנה מעבדת נאוקה החדשה של סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס בתחנת החלל הבינלאומית, המורכבת ממספר מודולים, או מעבדות, של המדינות החברות בה. שעות ספורות אחרי העגינה האוטומטית המוצלחת, תקלת תוכנה בנאוקה הורתה למודול להצית מבערים – והמודול דחף איתו את התחנה כולה.

 

פקחי הטיסה של נאס"א ביוסטון, טקסס, הבחינו בסטייה דקות ספורות אחרי הבעירה – ואזעקה נשמעה על סיפון התחנה. המודולים שנבנו על ידי נאס"א, ואחראים בין היתר על ייצוב התחנה, לא הצליחו להתמודד עם המודול הרוסי הסורר, וסוכנות החלל האמריקאית פנתה בבהילות לרוסקוסמוס. במוסקבה הורו להפעיל את המבערים במודול נוסף שלהם לכיוון הנגדי, וכשזה לא הספיק – גם את מבערי חללית האספקה סויוז העוגנת בימים אלה בתחנה.

 

שעה ארוכה "נאבקו" המודולים זה בכוח הדחף של זה בניסיון לייצב את התחנה המסתובבת, ותוך כדי הסחרור ניתק הקשר עם האסטרונאוטים על הסיפון למשך דקות ארוכות – פעמיים. בשיא האירוע, התחנה הסתובבה בחצי מעלה לשנייה.

 

iss.jpg

מודול הנאוקה עוגן בתחנת החלל, כשלוש שעות לפני התקלה. קרדיט: NASA/Shane Kimbrough
מודול הנאוקה עוגן בתחנת החלל, כשלוש שעות לפני התקלה. קרדיט: NASA/Shane Kimbrough

 

"הו וואו, מה עכשיו?"

זבולון סקוביל, מנהל הטיסה במרכז הבקרה יוסטון בזמן התקלה, סיפר היום לניו יורק טיימס על רגעי האימה: "קיבלנו שתי הודעות, אחת מהן רק של שתי שורות קוד, שמשהו אינו כשורה. בהתחלה חשבנו שמדובר בשגיאה של המערכת. הרמתי את מבטי למוניטורים של הווידאו וראיתי את כל המבערים יורים. יש לך בערך חצי נשימה להגיב עם 'הו וואו, מה עכשיו?' לפני שצריך להתעלם מהתגובה הטבעית הזאת ולנסות לפתור את הבעיה".

 

כמו בסרט אמריקאי, סקוביל בכלל לא היה משובץ למשמרת באותו יום, והוא הגיע לעבודה מתוך סקרנות – אחרי שלקח חלק בהכנות העגינה של הנאוקה. אלא שהולי ריידינגס, מנהל המשמרת, ביקש מסקוביל להחליף אותו לכמה דקות. "ואני כזה: 'למה לא, החלק הקשה של  העגינה מאחורינו'. הוא התנתק, אני התחברתי ואיך שאני מסתובב אני רואה את האזהרה מהבהבת על המסך".

 

14094635043_af5fbc1f11_k.jpg

זבולון סקוביל. קרדיט: NASA
זבולון סקוביל. קרדיט: NASA


בסופו של דבר מהנדסי הנאוקה הצליחו לכבות את המנועים, "מלחמת המודולים" בין האמריקאים לרוסים הסתיימה והתחנה שבה למסלולה. בעקבות הריאיון עם סקוביל, נאס"א שינתה היום את גרסתה ואישרה כי התחנה התהפכה ב-540 מעלות – במקום ב-45, כפי שהודיעה בתחילה.

 

הסוף לסטארליינר?

במקביל, נראה כי חללית הסטארליינר של בואינג כבר לא תמריא בקרוב – אם היא תמריא בכלל. 

 

הסטארליינר, המקבילה של בואינג לחללית הדרגון של חברת ספייס אקס, הייתה אמורה להשתגר לתחנת החלל הבינלאומית ב-30 ביולי. בשל התקלה במודול הנאוקה, בנאס"א דחו את השיגור ל-3 באוגוסט. אך שעות לפני השיגור עצמו הודיעה בואינג על תקלה שהתגלתה במערכת בקרת השסתומים של מבערי החללית – ובנאס"א ובבואינג החליטו לדחות את השיגור מבלי לתת מועד כל חלופי. 

 

מדובר במכה רצינית לתאגיד האוויר והחלל הוותיק בואינג, המפתח את הסטארליינר במשך כעשור במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית (Commercial Crew Program) של נאס"א. הניסיון הראשון לשגר את הסטארליינר לתחנת החלל הבינלאומית ב-2019, היה רצוף תקלות וכמעט שהסתיים באסון.

 

בבואינג ובנאס"א הודיעו אז כי בכוונתם לערוך טיסת ניסוי נוספת, משימת ה-OFT-2 (Orbital Flight Test) לפני שינסו להטיס אסטרונאוטים על גבי החללית – על חשבונה של בואינג כמובן. משלם המיסים האמריקאי שילם עד היום כ-5 מיליארד דולר על פיתוח הסטארליינר, ובנאס"א קיוו להראות תמורה – גם אם מאוחרת – בעד האגרה. 

 

משימת ה-OFT-2 הייתה עתידה לשאת כ-180 ק"ג אספקה לתחנת החלל. בדרך חזרה לכדור הארץ, החללית הייתה אמורה הייתה לפנות כ-250 ק"ג פסולת מהתחנה. אם הטיסה הייתה עוברת כשורה, בסוף 2021 היו אמורים לעלות האסטרונאוטים ברי וילמור, מייקל פינקה וניקול אונפו מאן על סיפון הסטארליינר – לטיסת ניסוי מאוישת ראשונה. 

 

starliner_gallery-2021-3-960x880.jpg

הסטארליינר של בואינג חוזר למחסן. קרדיט: בואינג
הסטארליינר של בואינג חוזר למחסן. קרדיט: בואינג