חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו: ג'ף בזוס נחת בחללית פרטית עם האסטרונאוטית המבוגרת ביותר בהיסטוריה והאסטרונאוט הצעיר ביותר

תיירות החלל מעלה הילוך: במקביל להצלחה של בזוס, ריצ'רד ברנסון מציע לכל אדם בעולם, גם לכם, להשתתף בהגרלה לשני מושבים על הטיסה הבאה של וירג'ין גלקטיק

עודד כרמלי
20.07.2021
פנים חללית הניו שפרד. אין תא טייס שכן החללית אוטומטית לחלוטין. קרדיט: בלו אוריג'ין
פנים חללית הניו שפרד. אין תא טייס שכן החללית אוטומטית לחלוטין. קרדיט: בלו אוריג'ין

עדכון (16:23): האיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, יחד עם אחיו מארק בזוס, וכן וולי פאנק בת ה-82 ואוליבר דאמן בן ה-18 נחתו נחיתה רכה ובטוחה במדבר בטקסס. 

 

*

היום (שלישי), בשעה 16:00 לשעון ישראל, האיש העשיר בעולם ג'ף בזוס ימריא לחלל בחללית הניו שפרד מתוצרת החברה שייסד, בלו אוריג'ין. תשעה ימים בלבד אחרי שמייסד וירג'ין גלקטיק ריצ'רד ברנסון הפך ל"ברון החלל" הראשון שטס בחללית שלו עצמו, בזוס בן ה-57 יצא אף הוא לטיסה תת-מסלולית, כלומר יגיע לקצה החלל מבלי להיכנס למסלול סביב כדור הארץ ויחווה 11 דקות של ריחוף במיקרו-כבידה.

 

צפו בשיגור:

 

וירג'ין גלקטיק ובלו אוריג'ין מתחרות זו בזו על השליטה בשוק החדש של תיירות חלל. הטיסה של ברנסון הייתה המשימה הפרטית הראשונה בהיסטוריה של החלל – לפני טיסת הבכורה של בלו אוריג'ין ולפני טיסת הבכורה של חברת אקסיום שתצא בראשית 2022 לתחנת החלל הבינלאומית ותכלול את האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה. אקסיום קונה את המושבים שלה על גבי חלליות דרגון של חברת ספייס אקס של אילון מאסק, שאף הוא מעולם לא טס לחלל.

 

אלא שמאסק מייצר משגרים כבדים בהרבה ואינו מציע למכור טיסות תיירות תת-מסלוליות, אלא טיסות מסלוליות, למשל לתחנת החלל הבינלאומית, ובהמשך גם לירח (כמו בפרויקט DearMoon). במילים אחרות, מאסק לא מתחרה בוירג'ין גלקטיק. למעשה, מאסק הוא אחד מ-600 האנשים שכבר שילמו מקדמה על טיסתם העתידית בוירג'ין גלקטיק, כשהוא משלם 10,000 דולר לאות תמיכה במאמצי החברה. הוא אפילו קפץ לאחל בהצלחה לברנסון לפנות בוקר טיסתו (ועשה זאת יחף, בתמונה ביזארית שהפכה לוויראלית). ספק אם יקפוץ היום לאחל בהצלחה גם לג'ף בזוס, שמתחרה בו על חוזים של נאס"א.


 

E6A-2GfVEAESZrr.jpg

שני מיליארדרים – אחד בלי נעליים ואחד עם ארונות מטבח משנות ה-80'. התמונה ששיגעה את האינטרנט. מתוך הטוויטר של ריצ'רד ברנסון
שני מיליארדרים – אחד בלי נעליים ואחד עם ארונות מטבח משנות ה-80'. התמונה ששיגעה את האינטרנט. מתוך הטוויטר של ריצ'רד ברנסון

 

האדם המבוגר ביותר בחלל והאדם הצעיר 

אחרי החגיגה התקשורתית של טיסת ברנסון, שכללה שידור חי בהנחיית הקומיקאי סטיבן קולבר, בזוס היה צריך לשלוף שפן מהכובע. לטיסה של בזוס יצטרף אחיו מארק בזוס וכן האסטרונאוטית וולי פאנק. הבחירה בפאנק בת ה-82 מרגשת במיוחד, שכן היא הוכשרה כאסטרונאוטית במסגרת תוכנית "מרקורי" כשהייתה בת 21 – אך מעולם לא נבחרה לטוס לחלל בשל אפליה. היום תגשים חלוצת התעופה פאנק את חלומה, ותהפוך לאדם המבוגר ביותר שאי פעם טס לחלל.

 

לשלושה עתיד היה להצטרף אדם רביעי ששילם 28 מיליון דולר במכירה פומבית למטרות צדקה שנערכה מראש באתר של בלו אוריג'ין. איננו יודעים מיהו אותו מיליונר אנונימי, אבל ביום חמישי הודיעה החברה כי המיליונר הזוכה במכירה הפומבית לא יוכל לטוס היום לחלל בשל "בעיות לו"ז", וכי מחליפו יהיה סטודנט הולנדי לפיזיקה בן 18 בשם אוליבר דאמן, שזה עתה סיים את לימודי התיכון במדינתו. במילים אחרות: בזוס ינסה לייצר עניין תקשורתי סביב הטיסה המסחרית השנייה לחלל על ידי שיגורם של האסטרונאוט המבוגר בהיסטוריה (פאנק) לצד האסטרונאוט הצעיר בהיסטוריה (דאמן), וכמובן האיש העשיר בעולם – בזוס עצמו.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Jeff Bezos (@jeffbezos)

דאמן בן ה-18 ושאר חברי הצוות.

 

באינטרנט תוהים: מה הסיכוי שבזוס ימות? 

בינתיים נדמה שברשתות החברתיות מתמקדים בעיקר בשאלת הסיכון לחייו של בזוס עצמו. טיסה לחלל היא מסוכנת, בהתחשב בעובדה שהמשגר צריך לשרוף כמות עצומה של דלק תוך שניות ובתיאום מושלם עם המנועים והמשאבו. הסיכון מקבל תשומת לב יתרה, כפי שניתן לראות מגל התגובות ברשתות החברתיות, כאשר מדובר בטיסת בכורה בחללית חדשה. העובדה שהאיש העשיר בעולם, ששוויו לפי הערכות כ-186 מיליארד דולר, יטוס בניו שפרד, ועוד יחד עם אחיו היחיד, היא הבעת אמון עוצמתית של המייסד בטכנולוגיה של בלו אוריג'ין. לשם השוואה, מאסק אמר בעבר שהוא ממש לא רוצה להיות האדם הראשון שיטוס למאדים על סיפון הסטארשיפ של ספייס אקס. "אצטרך להשקיע בתוכנית צוואה טובה במיוחד", אמר מאסק, "כי הסיכוי למות גבוה מאוד".

 

עד היום שוגרו מאדמת ארה"ב 382 טיסות לחלל, ארבע מהן התפוצצו. סטטיסטית, הסיכון לתקלה חמורה בזמן שיגור לחלל הוא חזרה לאטמוספרה הוא בערך 1 למאה. לשם השוואה, הסיכון להתרסקות מטוס אזרחי הוא 1 למיליון. 

 

אלא שהסיכון לבזוס כנראה קטן בהרבה, שכן טיסות תת-מסלוליות הרבה פחות מסוכנות מטיסות מסלוליות. הניו שפרד טס במהירות של כ-3,700 קמ"ש, או שלוש פעמים מהירות הקול, לעומת מהירות מסלולית נדרשת של כ-28,000 קמ"ש. פירושו של דבר שהניו שפרד צריך לשרוף הרבה פחות דלק, ומכאן שגם החללית צריכה לשרוף פחות דלק בזמן קצר, מהרבה פחות מנועים. כך שגם הסיכון לפיצוץ קטן. זאת ועוד, משגר הניו שפרד נבדק שוב ושוב. המשגר טס 15 פעמים מאז 2015, לרבות שלוש בדיקות של מערכת החירום שפולטת את הנוסעים במקרה של תקלה בזמן ההמראה. עם זאת, אף אדם עוד לא עלה על החללית – ובזוס יהיה הראשון.

 

תרמו 25 דולר – וגם אתם יכולים לטוס לחלל

מבחינת תיירי החלל הפוטנציאליים, וירג'ין גלקטיק מציעה זמן טיסה ארוך יותר בשל הדאייה חזרה לקרקע, ואילו בלו אוריג'ין מציעה את החלון הגדול ביותר שאי פעם הותקן בחללית, על מנת כדי ליהנות מהמראה של כדור הארץ מהחלל – וכן גובה רב יותר. שעה שוירג'ין גלקטיק טסה רק לגובה 80 ק"מ (מספיק כדי לקבל את התואר "אסטרונאוט" בתוך ארה"ב), הניו שפרד של בלו אוריג'ין חוצה את קו קרמן של 100 ק"מ מעל פני הים – ההגדרה הבינלאומית לחלל לפי הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה. 

 

162561738443018386_812x.jpg

הטיסה של ברנסון ב-11 ביולי. קרדיט: וירג'ין גלטיק
הטיסה של ברנסון ב-11 ביולי. קרדיט: וירג'ין גלטיק

 

עוד לפני הטיסה של בזוס, ברנסון ממשיך לחגוג את ניצחונו ההיסטורי – וממשיך לגנוב את אור הזרקורים. עם שובו לכדור הארץ, מייסד וירג'ין גלקטיק הכריז על הגרלה למטרות צדקה של שני מושבים באחת מהטיסות הבאות של החברה – כך שאפשר להיכנס אליה גם במחיר של תרומה צנועה, כמו 25 דולר. גם אתם יכולים להירשם.

 

לשידור החי משיגור הבכורה של בלו אוריג'ין, עם האדם העשיר בעולם בזוס, חלוצת התעופה וולי פאנק והסטודנט אוליבר דאמן (החל מהשעה 14:30 לשעון ישראל). 

תגיות: