חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ג'ף בזוס: אטוס בעצמי לחלל בשיגור הראשון של בלו אוריג'ן ביולי

בזוס יהיה "ברון החלל" הראשון שמנסה לטוס בעצמו על החללית שבנה

עודד כרמלי
7.06.2021
הניו שפרד בפעולה. קרדיט: בלו אוריג'ן
הניו שפרד בפעולה. קרדיט: בלו אוריג'ן

ג'ף בזוס הודיע היום (שני) כי יטוס לחלל בעצמו על גבי חללית הניו שפרד החדשה של חברת בלו אוריג'ין – שייסד בשנת 2000. בזוס, מייסד אמזון והאיש העשיר בעולם, הוא "ברון החלל" הראשון שעולה על טיסה בחברת החלל שלו – לפני אילון מאסק מספייס אקס וריצ'רד ברנסון מוירג'ין גלקטיק. בזוס בן ה-57 ייצא לטיסה תת-מסלולית, שפירושה להגיע לחלל מבלי להיכנס למסלול סביב כדור הארץ, הכוללת מספר דקות של ריחוף במיקרו-כבידה. אל בזוס יצטרף אחיו הצעיר מארק בזוס.

 

"מאז שהייתי בן חמש, תמיד חלמתי לטוס לחלל", כתב בזוס באינסטגרם. ב-20 ביולי אצא למסע הזה יחד עם אחי. ההרפתקה הגדולה ביותר, עם חברי הטוב ביותר". הטיסה תערך שבועיים בלבד אחרי שבזוס יסיים את תפקידו כמנכ"ל אמזון כדי להתמקד בבלו אוריג'ין.

 

 

תחרות אומץ מול מאסק

באפריל השנה ערכה בלו אוריג'ין "חזרה גנרלית" לא מאוישת אחרונה לחללית הניו שפרד. אחרי שגם הניסוי הזה עבר בהצלחה, בחודש שעבר הודיעה החברה כי היא מוכרת לראשונה מושב אחד לתייר חלל על גבי טיסת הבכורה המאוישת של החללית ב-20 ביולי. המכירה נערכה בדרך מכירה פומבית – ובלו אוריג'ין הבטיחה כי כל ההכנסות מהמכירה ילכו ל"מועדון העתיד", קרן הפילנתרופיה של בזוס. המכירה הפומבית עמדה על 2.8 מיליארד דולר – כשבזוס החליט לעצור אותה.

 

לא ברור מה היו השיקולים שהנחו את בזוס לתפוס את המושב הזה בעצמו, אבל סביר להניח שהתחרות מול מייסד ספייס אקס אילון מאסק תרמה להחלטה. שעה שספייס אקס כבר מפעילה מספר משגרים לטיסות מסלוליות, והפכה לחברת המובילה בעולם לשיגור לוויינים, בלו אוריג'ין מדשדשת מאחור – ורק עכשיו סיימה לבנות ולבדוק את המשגר התת-מסלולי הראשון שלה.

 

זאת ועוד, בחודש אפריל השנה הודיעה נאס"א כי תעניק את מלוא כספי המכרז להנחתת אסטרונאוטים על הירח במסגרת תוכנית ארטמיס שלה לספייס אקס. בזוס ערער על ההחלטה, שפירושה דמי פיתוח בסך 3.2 מיליארד דולר שיעברו מנאס"א למאסק במטרה לפתח את המשגר הכבד במיוחד של ספייס אקס, הסטארשיפ.

 

ההודעה של בזוס היא הבעת אמון משמעותית שלו בבלו אוריג'ין וביכולות שלה – ודרך טובה להחזיר אותה לקדמת הבמה התקשורתית. טיסה לחלל היא מסוכנת, וכנראה תמיד תהיה מסוכנת, ועל אחת כמה וכמה טיסת בכורה בחללית חדשה. העובדה שהאיש העשיר בעולם, ששוויו לפי הערכות כ-186 מיליארד דולר, יטוס בניו שפרד, ועוד יחד עם אחיו היחיד, היא הצהרה עוצמתית. לשם השוואה, מאסק אמר בעבר שהוא ממש לא רוצה להיות האדם הראשון שיטוס למאדים על סיפון הסטארשיפ של ספייס אקס. "אצטרך להשקיע בתוכנית צוואה טובה במיוחד", אמר מאסק, "כי הסיכוי למות גבוה מאוד".

 

קראו עוד: