צפו: הרובר קיוריוסיטי של נאס"א צילם עננים מוזרים במאדים

כוכב הלכת האדום לא מפסיק להפתיע

30.05.2021
תמונת תצרף שצילם קיוריוסיטי במרץ. בנאס"א תיקנו את הצבעים כך שתמונה תידמה למה שהייתה רואה העין האנושית. (NASA/JPL-Caltech/MSSS)

זה לא חורף בהרי אילת – זה מאדים: התמונה הזאת, שמורכבת מ-21 תצלומים שונים, צולמה על ידי הרובר קיוריוסיטי מעל מכתש גייל שבכוכב הלכת האדום.

כידוע, האטמוספירה של מאדים היא רק 1% מזו של כדור הארץ. לכן גם במאדים יש עננים, אבל הם קלושים וגבוהים מאוד, בדומה לענני צירוס בעולם הבית שלנו, והם מנצנצים קצת אחרי השקיעה – בדומה לענני הלילה בשמי כדור הארץ.

עד כה ההנחה הייתה שעננים במאדים נוצרים בקיץ, עם העלייה (היחסית) בטמפרטורות, אלא שלפני שנתיים הצליח הרובר קיוריוסיטי לצלם עננים בשמי מאדים כבר במאי. המדענים בנאס"א הבינו שרב הנסתר על הגלוי בעננות המאדימית, והשנה הורו לרובר לתצפת על השמיים עוד בשלהי החורף.

ezgif-4-cb4189e45960.gif

גיף שמראה את תנועת העננים מעל הר שארפ. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/MSSS

מאדים לא הכזיב, והעננים שאתם רואים צולמו במרץ. העננים הדקים עשירים במי-קרח ומפזרים את אור השמש בצבעים כמו אדום, ירוק, כחול וסגול. אבל גם מעבר למופע היפה, ענני החורף החדשים לא עולים בקנה אחד עם מה שידוע לנו על מזג האוויר במאדים. כך, למשל, ענני הקיץ במאדים לרוב מרחפים בגובה של כ-60 קילומטרים מעל הקרקע – ואילו העננים האלה גבוהים בהרבה (בנאס"א לא נקבו במספר מדויק). ייתכן כי ההבדל נובע מהבדל בהרכב העננים עצמם, וכי העננים בחורף הקפוא מורכבים מקרח יבש או מפחמן דו-חמצני קפוא.

האמת היא שהמדענים בצוות קיוריוסיטי עדיין לא בטוחים מהם העננים האלה. כדי לפזר את ענן המסתורין, הם צפויים לשוב ולהורות לקיוריוסיטי – ואולי גם לרובר החדש פרסווירנס – לעצור מפעם לפעם ופשוט להביט לשמיים.

ezgif-4-f15b365e43a6.gif