סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

האם אפשר לחיות במאדים ואיזו אטמוספרה יש שם?

10Terraforming_of_Mars (1).jpg

אילוסטרציה של מושבה אנושית במאדים
אילוסטרציה של מושבה אנושית במאדים. קרדיט: D Mitriy

 

מאדים הוא כוכב לכת שונה מאוד מכדור הארץ. והחיים במאדים, לפחות בהתחלה, יהיו קשים בהרבה מהחיים בכדור הארץ, אפילו בַסביבות בעלות התנאים הקיצוניים ביותר בו, כמו אנטארקטיקה. אלא שמבין שאר כוכבי הלכת במערכת השמש, מאדים הוא הרע במיעוטו להתיישבות אנושית, ולחלק מהבעיות כבר נמצאו פתרונות.

 

בתחילה יהיה על המתיישבים הראשונים במאדים למצוא לעצמם מקום מגורים – ומהר. נפח האטמוספירה של מאדים הוא רק אחוז אחד מזה שעל כדור הארץ. נוסף על כך, למאדים אין שכבת אוזון המסננת את הקרינה העל-סגולה מהשמש, וגם אין לו שדה מגנטי המגן מפני רוח השמש. הקרינה במאדים היא קטלנית. למרבה המזל, חסימת קרינה אינה עניין מורכב. אפשר לעשות זאת למשל באמצעות מגורים מתחת לאדמה (בתעלות הלבה) או במגורים מיוחדים (למשל כאלה שמתקיים בהם מיסוך באמצעות קרח או אדמה). אפשרות אחת שהוצעה היא הדפסת מבני מגורים במדפסות תלת-ממד. כמו במדפסת תלת-ממד שיוצקת צורות מפלסטיק, כך יבנו רובוטים את המגורים מבטון או מחומר אחר, ולמתיישבים כבר יהיו מגורים מוכנים מייד כשינחתו, והם לא יצטרכו להיחשף לקרינה המסוכנת.

 

המגורים הללו יצטרכו כמובן להיות אטומים לגמרי, כמו חללית, שכן האוויר במאדים יהרוג אדם תוך דקות אחדות. אפילו אם לחץ האוויר היה מספיק, האטמוספירה המאדימית מורכבת בעיקר מפחמן דו-חמצני וכמעט שאין בה חמצן. נוסף על כך, הטמפרטורה הממוצעת על מאדים היא 63 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. בקיצור, דרושים חליפות חלל ומגורים בתנאי לחץ אוויר, ואספקת חמצן מתמדת.

 

11NASA_Ames-X5_hard_space_suit (1).jpg

חליפת חלל שעוצבה עבור אסטרונאוטים שיגיעו בעתיד למאדים
חליפת חלל שעוצבה עבור אסטרונאוטים שיגיעו בעתיד למאדים. קרדיט: NASA

 

אבל יש גם יתרונות למאדים. את החמצן אפשר להפיק ממאגרי מי הקרח האדירים במאדים, הן בקטבים והן מתחת לפני השטח בשאר שטחו של כוכב הלכת. נוסף על הפקת החמצן, את המים אפשר גם לשתות, כמובן. ומה לגבי גידולים חקלאיים? האדמה המאדימית מכילה 0.5–1 אחוז פרכלורטים, מחמצנים הרעילים לאדם, אבל ניתן להפריד אותם משאר האדמה באמצעים כימיים פשוטים למדי. חלק מהצמחים עלולים להתקשות בגדילה בשל כוח הכבידה הנמוך, אבל כבר הוכח שאפשר לגדל מינים מסוימים של צמחים בתחנת החלל הבינלאומית ואפילו בירח. עם מספיק דשן, ובתנאי חממה כמובן, אין סיבה שלא יהיה ניתן לגדל אוכל במאדים.

 

ומה לגבי אנרגיה? הרוֹבֶרים הנוכחיים משתמשים בפאנלים סולאריים. כוכב הלכת אומנם רחוק יותר מהשמש, אבל האטמוספירה שלו בולעת הרבה פחות אנרגיה מזו של כדור הארץ. מצד שני, מושבה נזקקת להרבה יותר אנרגיה מרובוט קטן, וייתכן שהמתיישבים לא ירצו להסתמך על אנרגיה מתחדשת מהשמש. יתרה מזאת, מאדים מפורסם בסופות האבק שלו, שיכולות לכסות את כוכב הלכת כולו למשך שבועות ארוכים. פתרון פשוט יותר יהיה כור גרעיני, שיוכל להתחיל לפעול לפני בואם של המתיישבים. 

 

נשמע יקר? בהחלט. אילון מאסק, מייסד ספייס אקס, הצהיר על כוונותיו לשגר המוני מהגרים למאדים בתקווה לבנות שם ציוויליזציה עצמאית לחלוטין. כשנשאל כמה מושבה כזו צפויה לעלות, ענה: בין 100 מיליארד ל-10 טריליון דולר. הולך להיות יקר מאוד להגיע ולהשתקע בכוכב האדום. 

 

ואם כבר הזכרנו את זה, אז למה בעצם הוא אדום?