סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

מה זה אנטי-חומר ולמה כל כך קשה למצוא אותו?

 
אטומי אנטי מימן
אטומי אנטי מימן | איור: Chukman So/University of California, Berkeley
 
 
מה שלא תוכלו לכרות בשום אסטרואיד בסביבה, הוא אנטי-חומר, כלומר חומר שמורכב מחלקיקים בעלי מטען חשמלי הפוך. אם, למשל, אטום מימן מכיל פרוטון עם מטען חשמלי חיובי ואלקטרון בעל מטען חשמלי שלילי, אז אנטי-מימן יכיל אנטי-פרוטון (עם מטען שלילי) ואנטי אלקטרון (עם מטען חיובי). 
 
כשגרם אחד של אנטי-חומר בא במגע עם חומר רגיל, הוא משחרר אנרגיה בסדר גודל של 43 קילוטון חומר נפץ, או פעמיים וחצי האנרגיה של הפצצה האטומית "איש שמן" שהופלה על נגסקי. אנטי-חומר הוא הנשק והדלק האולטימטיבי.
 
לפי תיאורית המפץ הגדול, אמור להיווצר חומר ואנטי-חומר בכמות שווה. אם זה באמת היה כך, לא היה נשאר דבר כי החומר והאנטי-חומר היו מבטלים זה את זה. מסיבות שאינן ידועות לנו, ביקום המוקדם מאוד היה טיפה יותר חומר מאנטי-חומר, כך שכל חלקיק אנטי-חומר פגש מאז בחומר והושמד במקום, אבל נשאר מספיק חומר רגיל כדי לייצר את היקום שבו אנו חיים.
 
אם, תאורטית, הייתם מוצאים אזור ביקום שבו אנטי-חומר ניצל, בדרך נס, מהמפגש עם החומר הרגיל (ונכון להיום אין לנו עדויות שאזורים כאלו קיימים בכלל), ומוצאים דרך לאחסן גוש אנטי-חומר בבטחה (מבלי שייגע בחומר רגיל), הייתם עושים הרבה, הרבה מאוד כסף. כמה כסף? לפי הערכות, ייצורו של גרם אנטי-חומר יעלה בסביבות ה-88 מיליארד שקל. ב-1995, מאיץ החלקיקים CERN הצליח לייצר תשעה אטומי אנטי-מימן – בעלות של כמה מאות מיליוני פרנקים.
 
לא מצאתם את האנטי-יקום? לא נורא. אתם עדיין יכולים להציל את האנושות – ועל הדרך להפוך להיות עשירים כקורח. יש משהו שכולנו צריכים נואשות, והוא ממש פה מעבר לפינה.