חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

סוכנויות החלל הישראלית וההודית יערכו ניסוי משותף למערכת הנעה חשמלית לוויינית

ההסכם שנחתם בימים האחרונים יכלול אספקת מערכת הנעת חלל חשמלית מתקדמת מתוצרת חברת רפאל שתשרת לוויינים הודיים

19.05.2020
למערכת EPS להנעה חשמלית של רפאל חשיבות רבה בתחום ה-NewSpace. באדיבות: רפאל
למערכת EPS להנעה חשמלית של רפאל חשיבות רבה בתחום ה-NewSpace. באדיבות: רפאל

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע וסוכנות החלל ההודית חתמו בשבוע שעבר, על הסכם שיתוף פעולה, במסגרתו תספק ישראל להודו מערכת הנעה חשמלית מתקדמת ללוויינים, מתוצרת חברת רפאל. המערכת תשולב בלוויין של סוכנות החלל ההודית, אשר יבצע משימות במסלול בגובה נמוך - Low Earth Orbit.

 

רפאל נבחרה על-ידי סוכנות החלל הישראלית, לאור הטכנולוגיה המתקדמת והייחודית שלה במערכות חלל, ובפרט בתחום ההנעה החשמלית עבור לוויינים קטנים (SmallSat).


מערכות ההנעה של רפאל מסוג Electric Propulsion System או EPS, מתבססות על מנועי פלזמה ומיועדות, בין היתר, לתת מענה לצרכים של עידן החלל החדש (NewSpace). חלל חדש הוא שם כולל למגמה שבה תעשיית חלל פרטית הולכת ותופסת מקום משמעותי בתחום החלל, שעד לפני כמה שנים היה נחלתם הבלעדית של גופים ממשלתיים. אחת התרומות המשמעותיות שעשויות להיות למנועי פלזמה, היא שהן יקדמו תהליכי מזעור וישרתו רשתות מרובות לוויינים קטנים, הטסים במסלולים בגובה נמוך. 

 

דריסת רגל בתחום ההנעה החשמלית

"סוכנויות חלל רבות ומרכזיות בעולם, ביניהן סוכנות החלל ההודית, מגלות עניין רב בשיתוף פעולה עם מדינת ישראל בתחום החלל ובטכנולוגיה הישראלית", מסביר אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. "שיתוף פעולה זה הוא נדבך חשוב בשיתופי הפעולה של סוכנות החלל הישראלית ויהווה הזדמנות לחברת רפאל לפרוץ בתחום ההנעה החשמלית בחלל בכלל ובשוק ההודי בפרט."

 

הנעה חשמלית מהסוג שרפאל מסתמכת על פלזמה (גז מיונן) אותה המנוע מאיץ באמצעות שדה חשמלי חזק, ובכך מייצר דחף המניע את הלוויין כולו. שיתוף הפעולה הנוכחי הוא אבן דרך חשובה לתעשיית החלל הישראלית, בין השאר משום שהודו היא מעצמת חלל.

 

"אנחנו ברפאל מודים לסוכנות החלל הישראלית על שיתוף הפעולה, וגאים לספק עוד מערכת מתקדמת מתוצרת כחול-לבן למדינה כה חשובה כמו הודו", אומר דן  פישמן, ראש מנהלה ברפאל. "סוכנות החלל ההודית היא מהסוכנויות החלל המתקדמות בעולם וזוהי חותמת איכות משמעותית עבור מערכות ההנעה החשמלית שלנו. ב-2017 שוגר הלווין ונוס לחלל, פרי שיתוף פעולה עם סוכנות החלל הצרפתית ובהובלת סוכנות החלל הישראלית. לווין ונוס נמצא כיום במסלול LEO בחלל, ומתפעל את הדור הראשון של מערכת הנעה חשמלית מתוצרת רפאל. כיום רפאל מפתחת משפחה של מערכות הנעה מתקדמות לחלל, כפי שיודגם במסגרת שיתוף הפעולה עם סוכנות החלל ההודית".