חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

אופס: סין שיגרה חללית – והרקטות נפלו על בתים

בניגוד לרוב אתרי השיגור בעולם, הממוקמים בסמוך לים, על מנת למנוע נפילה של חלקי רקטות על יישובים, האתר ממנו שוגר Long March 3B ממוקם בבמחוז סצ'ואן

עודד כרמלי
26.11.2019
משגר ה-Long March קרדיט: Wikimedia Commons, DLR
משגר ה-Long March קרדיט: Wikimedia Commons, DLR

בשבת האחרונה, 23 בנובמבר, סוכנות החלל הסינית שיגרה בהצלחה משימה לחלל. אלא שהרקטות מהמשגר הרב-שלבי התרסקו חזרה על הארץ – ופגעו בבתים של תושבים. אין אבדות בנפש, אבל נגרם נזק רב לרכוש.

 

המשגר הסיני, Long March 3B, המריא מאתר שיגור הלוויינים שיצ'אנג שבמחוז סצ'ואן בשעה 08:55 שעון בייג'ינג. השלב האחרון במשגר הרב-שלבי נשא בהצלחה שני לווייני ניווט לחלל, שמצטרפים למערכת הניווט BeiDou – המתחרה הסיני ל-GPS האמריקני. אלא ששלושת השלבים הראשונים במשגר התרסקו על מבנים בשיצ'אנג – וגרמו להרס ולשריפות. בסרטונים, שפורסמו ביוטיוב הסיני Wiebo, ניתן לראות את העשן הצהוב והרעיל של דלק ההנעה הרקטי.

 

longmarch2.jpg

מנוע רקטי בחצר. מתוך Wiebo
מנוע רקטי בחצר. מתוך Wiebo

longmarch1 (1).jpg

פגיעה ישירה בבית – ודלק שנשרף
פגיעה ישירה בבית – ודלק שנשרף. מתוך Wiebo

 

ככלל, נמלי חלל ברחבי העולם ממוקמים סמוך לים, כמו מרכז החלל קנדי שבפלורידה, וזאת על מנת למנוע נפילה של רקטות וחלקי רקטות על ישובים. לעומת זאת, הסינים בנו את שלושת אתרי השיגור הראשונים שלהם בלב המדינה. 

 

מסתבר שזאת ממש לא הפעם הראשונה שרקטות נופלות על בתים של אנשים בשיצ'אנג, שנחשב לנמל החלל המסוכן ביותר לאלה שגרים בסביבה. למעשה, תושבים באזור הנפילות המחושב של הרקטות מקבלים אזהרה מראש ונדרשים להתפנות מבתיהם ל"אזור בטוח". בין היתר, הם מתבקשים שלא להתקרב לפסולת החלל בשל הדלק המסוכן שנותר ברקטות.

 

longmarch3.jpg

שרידי המשגר על הקרקע
מתוך Wiebo

 

longmarch4.jpg

שרידי אופנוע שרוף
מתוך Wiebo

 

שני הלוויינים ששוגרו בשבת הם ה-50 וה-51 במספר במערכת BeiDou-3, מערכת הניווט הלווייני הסינית. סין מקווה להשלים את מערך הלוויינים עד אמצע 2020. 

 

שיגור שני הלוויינים ביום שבת האחרון. קרדיט: VideoFromSpace/Space.com