חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ספיישל בחירות: איך אסטרונאוטים מצביעים?

בחלל אף אחד לא יכול לשמוע אותך צועק – אבל בהחלט שומעים את הקול שלך בקלפי.

עודד כרמלי
1.03.2020
האסטרונאוטית טרייסי קולדוול דייסון. אסטרונאוטים מתקשים לעקוב אחר מהדורות החדשות, אבל להצביע – הם מצביעים. קרדיט: נאס"א
האסטרונאוטית טרייסי קולדוול דייסון. אסטרונאוטים מתקשים לעקוב אחר מהדורות החדשות, אבל להצביע – הם מצביעים. קרדיט: נאס"א

עדיין רשומים בכתובת של ההורים ומתעצלים להגיע לקלפי? דעו לכם שאפילו אסטרונאוטים מצביעים – מהחלל החיצון.

 

ב-1997 מדינת טקסס חוקקה את חוק 81.35, שמטרתו לאפשר לאסטרונאוטים להצביע. מדוע טקסס? כי מרכז החלל ג'ונסון של נאס"א נמצא ביוסטון, כך שרוב האסטרונאוטים מתגוררים במדינה זו. מדוע 1997? כהכנה לקראת בניית תחנת החלל הבינלאומית (שבערבים הקרובים תחלוף מעל שמי ישראל). התחנה, שהחלה להיבנות במסלול סביב כדור הארץ ב-1998, מאוישת בקביעות מאז שנת 2000 – ואסטרונאוטים אמריקניים ואחרים חיים ועובדים על סיפונה לתקופות ארוכות של חצי שנה ויותר.

 

החוק הטקסני קובע כי "אדם שעומד בכל תנאי הזכאות להצבעה לפי קוד הבחירות בטקסס, פרק 101, אבל נמצא בטיסת חלל במהלך תקופת ההצבעה המוקדמת וביום הבחירות עצמו, רשאי להצביע".

 

קראו עוד:

 

אז איך מצביעים מגובה של 400 ק"מ מעל הקלפי? לפני השיגור, על האסטרונאוט לזהות אילו מערכות בחירות הוא יפסיד כתוצאה מהמשימה, כמו בחירות עירוניות, מחוזיות וארציות – ולהודיע על רצונו להצביע למרכז החלל ג'ונסון.

 

בתקופת ההצבעה המוקדמת, בדומה לשיטת המעטפות הכפולות הנהוגה בישראל ובארה"ב לחיילים ולדיפלומטים, מרכז החלל שולח לאסטרונאוט "מעטפה" – אלקטרונית ומקודדת, כמובן. לאחר שהאסטרונאוט עונה על מספר שאלות מזהות, שמטרתן לוודא שהלינק לא הגיע לידיים הלא-נכונות (בחלל או על הארץ), הוא בוחר את המפלגה או את המועמד – ושולח את הלינק המקודד, עם ההצבעה שלו, למחשבי ועדת הבחירות המחוזית בטקסס.

 

האסטרונאוט הראשון שהצביע בחלל היה דיוויד וולף, ששהה על סיפון תחנת החלל הרוסית מיר ב-1997. כיום, פתקי ההצבעה נשלחים לתחנת החלל הבינלאומית – אבל התהליך נשאר דומה. כך, למשל, כשאסטרונאוט מצביע מהחלל – מחובתו לציין על גבי "המעטפה" הכפולה שכתובתו היא "מסלול לווייני נמוך מסביב לכדור הארץ". בעתיד, אנחנו צפויים לראות אסטרונאוטים מצביעים מכתובות כמו "מסלול לווייני נמוך מסביב לירח" או אפילו "מאדים".

 

צאו להצביע!