צפו: חללית יפנית מפציצה אסטרואיד

החללית היפנית היאבוסה-2 (ביפנית: "בז") הפציצה את האסטרואיד רְיוּגוּ – ואיתרה את מכתש הפגיעה.

2.05.2019
אילוסטרציה של היאבוסה-2 שואבת דגימות מהמכתש הטרי בריוגו. קרדיט: JAXA/Akihiro Ikeshita

ב-4 באפריל, משימת היאבוסה-2 של סוכנות החלל היפנית הטילה "פצצה" על האסטרואיד ריוגו: קליע נחושת במשקל שני קילוגרמים, שנורה מהחללית במהירות שני קילומטרים לשנייה. ראיתם פעם חללית מפציצה אסטרואיד? אז הנה ההזדמנות שלכם: בסרטון להלן אנו רואים את הפצצה משתחררת מהיאבוסה-2, כמעט עד לרגע ההפצצה:

לאחר הטלת הקליע, החללית מיהרה לעבור לצד השני של האסטרואיד כדי להימנע מהריקושטים – ואז חזרה ב-25 באפריל לבחון את המכתש הטרי, שקוטרו כ-20 מטרים. בתמונת האחרי-לפני להלן ניתן לראות את המכתש שנוצר:

042619_lg_hayabusa2-ryugu_feat.jpg

המכתש הטרי, שקוטרו כ-20 מטרים, מימין
המכתש הטרי, שקוטרו כ-20 מטרים, מימין, כפי שצולם ב- 25 במרץ. משמאל, אותה קרקע, שצולמה ב-22 במרץ. קרדיט: JAXA

זרוע רובוטית שתצא מהחללית תאסוף בקרוב דוגמיות קרקע מהמכתש המלאכותי במטרה להשיבן לכדור הארץ.

היאבוסה-2 הגיעה לאסטרואיד ריוגו ביוני 2018, בתום מסע של שלוש שנים וחצי בחלל. ריוגו הוא אסטרואיד קרוב-ארץ (Near-Earth object) שהתגלה ב-1999, וקוטרו כ-900 מטרים.

אסטרואידים הם מעין "קופסה שחורה" מראשית היווצרות מערכת השמש, שלא השתנו לאורך מיליארדי שנים, ובסוכנות החלל היפנית מקווים שחשיפת אוצרותיו של ריוגו תספק לנו הבנה טובה יותר של האבולוציה של מערכת השמש, של כדור הארץ ושל החיים עצמם. לפי הסברה המקובלת, אסטרואידים כמו ריוגו הם שהביאו לכדור הארץ את רוב המים באוקיינוסים, וכן את התרכובות האורגניות שמהוות את אבני הבניין לחיים.

מלבד העניין המחקרי העצום באסטרואיד והסיפור שהוא עשוי לספר לנו על ההיסטוריה, , צריך לזכור כי אסטרואידים מסוגו של ריוגו עלולים להתנגש יום אחד בכדור הארץ. לכן הבנה טובה יותר שלהם, וניסיונות הפצצה שלהם, יכולים לשרת אותנו בעתיד.

בנוסף לפצצה, החללית היאבוסה-2 שחררה שלושה רוברים קטנים לקפץ על פני השטח של האסטרואיד, וכן מעבדה נייחת (שמסוגלת לקפץ פעם אחת) בשם MASCOT – שהמחשב שלה הוא מתוצרת רמון צ'יפס הישראלית.

בדצמבר 2019 תצא החללית חזרה לכדור הארץ במסלול מקוצר, בשל תזוזת הארץ והאסטרואיד, מסע שיארך עוד שנה וחצי. בדצמבר 2020 תשחרר היאבוסה-2 את מטענה היקר, בתקווה שזה ינחת נחיתה רכה בדרום אוסטרליה – ומשם יעשה את דרכו למעבדות ביפן. אם המשימה תצליח, היא תחזיר את הכמויות המשמעויות ביותר של דגימות מעולם אחר מאז הדוגמיות שאספה נאס"א מהירח במשימות אפולו.