חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

פיתוח ישראלי בתמיכת סוכנות החלל: שעון שיאתר אבודים ללא GPS

סוכנות החלל הישראלית תתמוך בכשני מיליון ש"ח בפיתוח מוצר של מוביט, לאיתור אנשים ללא כיסוי סלולרי

16.01.2019
כל אדם שנע בשטחים שאינם מכוסים ברשתות סלולריות יוכל להעזר בשעון של מוביט כדי לאתר את מיקומו. קרדיט: Hevre Bre
כל אדם שנע בשטחים שאינם מכוסים ברשתות סלולריות יוכל להעזר בשעון של מוביט כדי לאתר את מיקומו. קרדיט: Hevre Bre

לרגל שבוע החלל הישראלי, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הודיעה כי היא מממנת פיתוח של משדר לוויני בצורת שעון יד של חברת מוביט טלקום, לאיתור אנשים שנמצאים בשטחים שאינם מכוסים ברשתות סלולריות, בסכום כולל של כ-2 מיליון שקלים. התמיכה באה במסגרת שיתוף פעולה עם סוכנות החלל הגרמנית (DLR) והסכם בין מוביט לסוכנות החלל הישראלית. המשדר מיוחד בכך שניתן לאתר אותו בעזרת 2 לווינים בלבד, ללא תלות במערכת הניווט – GPS, ובכך שהוא תואם לשתי מערכות לווינים שונות.

 

המשדר מיועד לאיתור בשגרה של שייטים, דייגים, מטפסי הרים, טיילים במקומות מרוחקים, טייסים חובבים, גולשי סקי, רוכבי שטח, ובעצם כל אדם שנע בשטחים שאינם מכוסים ברשתות סלולריות. המשדר מתקשר במצב שיגרתי עם מערכת הלווינים ארגוס שמאפשרת איתור כל מספר שעות, ואילו בזמן חירום משדר למערכת לווינים אחרת – Cospas-Sarsat שמאפשרת איתור מדויק מדי דקה, אך מיועדת אך ורק לאיתור אנשים במצוקה. השידור ללווייני Cospas-Sarsat מנותב למדינה הקרובה ביותר למקום האירוע, ומשם מתנהל החילוץ עצמו, באחריות אותה מדינה.

 

movit.jpg

שעון יד עם כיסוי בכל מקום על פני כדור הארץ
שעון יד עם כיסוי בכל מקום על פני כדור הארץ

המשדר שהינו בצורת שעון יד, קטן וקל משקל, והוא מלווה את המשתמש לכל מקום על פני כדור הארץ. מטרתה של מוביט היא להפוך את מכשירי החיפוש וההצלה למכשירים קומפקטיים, זולים ושימושיים על ידי כל שייט, טייס וחובב טיולים. הפרויקט הנוכחי הותנע בסוף 2017 ומתוכנן להמשך כ- 30 חודשים.

 

מוביט היא חברת סטארט אפ המפתחת מוצרים לתקשורת וניווט לוויני ורשמה מעל לתריסר פטנטים בינלאומיים בתחום הזה והיא בין המובילות בעולם בטכנולוגיה של איתור לווייני עולמי ללא תלות במערכת ה- GPS או דומות לה, מה שמאפשר חסינות גדולה יותר להפרעות וחסימות, על בסיס משדרים קטנים, זולים ודלי הספק.