רמון ספייסלאב- ניסויי תלמידים בתחנת החלל הבינלאומית
אב
General card
עד היום מעל 20 ניסויים שונים של רמון ספייסלאב נשלחו מבתי ספר מרחבי מדינת ישראל ומארצות הברית לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת הפרויקט. הניסויים עוררו השראה במאות בני נוער ומורים לקחת חלק משמעותי יותר בתעשיית החלל וחקר החלל ועודדו אותם להגשים את חלומותיהם. אתם מוזמנים להירשם לתוכנית
תהליך הקבלה לתוכנית כולל 4 שלבים:
- הגשת בקשת קבלה לתוכנית (בתחתית טופס זה)
- השתתפות בכנס נרשמים לחשיפה והסבר ראשוני על התוכנית- במהלך חודש מרץ
- ביקור של מנהלת התוכנית בבית הספר המועמד- מפגש עם מנהל/ת בית הספר והמורה אשר מועמד להוביל את התוכנית- במהלך חודש אפריל- מאי
- במידה והתבשרתם על קבלתכם לתוכנית- חתימה על חוזה הצטרפות הכולל התחייבות לקיום תנאי הסף- מהלך חודש מאי- יוני
***ההשתתפות בתוכנית כרוכה בתשלום בגובה 35,000 ש"ח.

1600 ילדים מ-52 בתי ספר ברחבי הארץ, מקריית שמונה ועד ירוחם, התחרו השנה על הזכות לשגר ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית. הילדים שלוקחים חלק בתכנית לימוד ייחודי של קרן רמון הציגו בעברית ובאנגלית ניסויים בפני אסטרונאוטים, נציגי מרכז המחקר AMES של נאס"א ובכירי סוכנות החלל הישראלית.
"רונה נהגה לומר שהחיוך של הילדים הוא המורשת של אילן, ונאס"א גאה להשתתף בהנצחה המיוחדת הזו. שלא רק מתמקדת באבדן – אלא גם בבניית עתיד טוב יותר" אמר ג'ייקוב כהן – המדען הראשי של נאס"א איימס, שהשתתף בשיפוט. "זו השנה השלישית שאני שופט בתחרות. בכל שנה אני מופתע מחדש לראות ילדים בכיתות ט' מציגים ניסויים ברמה כל כך גבוהה. אני מברך את סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון שהצליחו להביא הילדים לרמת ידע כל כך גבוהה"
מתוך 23 ניסויים שתוכננו על ידי תלמידי חטיבות ביניים מכל רחבי הארץ נבחרו על ידי בכירי תעשיית החלל והאקדמיה 3 ניסויים לשיגור ולבדיקות בתחנת החלל הבינלאומית. הניסויים שנבחרו יעברו בדיקות על ידי האסטרונאוטים בתחנה כדי לבחון את השפעת תנאי המיקרו-כבידה על התנהגות חומרים והתוצאות מהניסויים יחזרו לכדור הארץ בתום חודשיים של בדיקות. עם סיום ביצוע הניסויים המנצחים בחלל, הם מועברים לניתוח תוצאות ועבודות חקר שתוצאותיהם מתפרסמות בכתבי עת ובאתרים מדעיים.
הניסויים הזוכים:
1.חט״ב קופטאון חלבי, דליית אל כרמל
התלמידים חוקרים את השפעת מיקרו כבידה על אי ספיקה שחלתית מוקדמת (אובדן תפקוד השחלות לפני גיל 40) בהינתן הורמון FSH ומשערים כי ההורמון יקלט בכמות מוגברת יותר וכך יופרש אסטרוגן אשר יכפיל את מספר הזקיקים בשחלה ויאושש אותה מאי ספיקה.
מטרת הניסוי היא לחקור פוריות וחוסר יכולת של נשים הסובלות מאי ספיקה שחלתית מוקדמת להיכנס להריון. המחקר יכול לסייע לנשים שנולדו עם מחלה זו, לנשים שחלו בסרטן שחלות וסובלות מחוסר ספיקה, נשים שעברו טיפולים כימותרפים מסוגי סרטן אחרים הסובלות מחסור ספיקה.
התלמידים מלווים ע"י ד"ר עינב קדור פרו מומחית ברפואת נשים ומיילדות מחלקת נשים בבית חולים בני ציון חיפה, ד"ר הדס בר יוסף אחראית מעבדת שימור זנים בבית חיות לרפואה, אוניברסטת ת"א וד"ר יעקוב בכר מנהל מחלקת פתולוגיה בבית חולים בני ציון חיפה.
2. חט״ב נשר ע״ש דוד עמר
התלמידים חוקרים, בליווי דר' אינה סולומונוב מהמכון לחקר מערכות ביולוגיות מורכבות ממכון וייצמן את השפעת מיקרו-כבידה על הבניה העצמית של קולגן בנוכחות מולקולה אנטי דלקתית ומשערים כי צורות הפולימורים יהיו שונות מאלו שעל כדוה"א וכי תהליך הבניה העצמית של הקולגן יואט.
באמצעות ניסוי זה יהיה ניתן להבין טוב יותר את תפקודו ודרך היווצרותו של חומר חשוב מאד בגוף האדם – קולגן (חשוב בגמישות העור, ריפוי שרירים לאחר פציעה, תיקון נזקים במערכת העיכול ועוד). על ידי הוכחה שהמולקולה האנטי דלקתית משפרת את בניית הקולגן, נוכל לשפר את דרך הטיפול.
3. הרב תחומי עמל נהריה
התלמידים חוקרים את השפעת היווצרות גושי החלבון האופיינים למחלות נוירודגנרטיות ומשערים כי בתנאי מיקרוכבידה יהיה שינוי בכמות גושי החלבון. גושי חלבון אלו באים לידי ביטוי במחלות ניווניות שונות כגון הנטיגנטון, פרקינסון וכו'.
מטרת הניסוי היא לבדוק התנהגות של גושי חלבון אלו בתנאי כבידה שונים מכדור הארץ על מנת לקדם את התפתחות חקר התרופות של מחלות ניווניות אלה. בניסוי נעשה שימוש בחיות מודל התולעת.C.elegans אשר גם בהן מתגלות מחלות אלה.
על מנת להתקבל לתכנית, חט"ב צריכה לעבור ארבעה שלבים:
1. הגשת בקשת קבלה לתוכנית בטופס הרשמה
2. השתתפות בכנס נרשמים לחשיפה והסבר ראשוני על התוכנית- במהלך חודש מרץ
3. ביקור של מנהלת התוכנית בבית הספר המועמד- מפגש עם מנהל/ת בית הספר והמורה אשר מועמד להוביל את התוכנית- במהלך חודש אפריל- מאי
4. במידה והודעה על קבלה לתוכנית- חתימה על חוזה הצטרפות הכולל התחייבות לקיום תנאי הסף- מהלך חודש מאי- יוני

שני ניסויים שאותם תכננו ושיגרו תלמידי תיכון לחלל במסגרת תכנית "רמון ספייסלאב", בהובלת קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, חזרו לכדור הארץ עם תוצאות מפתיעות המלמדות על התנהגות חומרים בחלל. אחד הניסויים אף תוכנן על ידי קבוצה בראשות מורה מקריית מוצקין שלפני 15 שנה תכננה עם תלמידיה את ניסוי "הגן הכימי" אותו ביצע האסטרונאוט אילן רמון בחלל.
לפני כשנה נבחרו מתוך מאות מועמדים בתחרות ארצית שני ניסויים שתוכננו על ידי תלמידי תיכון מקריית מוצקין וממעלה אדומים. הניסויים שוגרו לפני כשנה וחצי ובוצעו על ידי האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית שבדקו את השפעת תנאי המיקרו הכבידה בחלל עליהם
mozkin-2.jpg

הניסוי שהציעו תלמידי תיכון אורט ע"ש יונתן נתניהו בקריית מוצקין, בחן יציבות תחליב בתנאי מיקרו כבידה. התחליב הוא תערובת של נוזל בנוזל שאינם מתערבבים או ממסים זה בזה על פני כדור הארץ. לאורך זמן פעולת המתחלב נחלשת עד להיפרדות המתחלבים לחלוטין, לחומר שומני הצף על פני הנוזל המיימי כמו מים ושמן או שכבת השומן בשוקולד למריחה. התחליב נשלח לחלל וכשחזר, ראו התלמידים ראו כי הוא נותר אחיד ולא התרחש תהליך של הפרדת שכבות. לדברי המנחה ד"ר אמירה בירנבאום שליוותה את התלמידים בניסוי, התלמידים ראו כי גם בעיה "מציקה" כגון שכבת השומן הנפרדת משוקולד למריחה ניתנת לחקירה ולפתרון מדעי. הניסוי בוצע ותוכנן בשיתוף ד"ר צביאל שסקין וחברת התרופות תרו. ד"ר בירנבאום סוגרת מעגל אחרי 15 שנה, אז ליוותה את ניסוי התלמידים שאילן רמון בדק בחלל – ניסוי הגן הכימי שתוכנן על ידי תלמידים ובוצע על ידי אילן במשימתו בחלל. כיום תלמידיה של בירנבאום עובדים על ניסוי שלישי שיתחרה על ביצועו בשנת הלימודים הקרובה והוא יוקדש לרונה רמון ז"ל.
ניסוי נוסף שחזר לאחרונה מהחלל הוא של תלמידי בית הספר דקל וילנאי ממעלה אדומים שבדקו כיצד תנאי מיקרו כבידה משפיעים על מעבר אופקי של כמות גנים של החיידק אי-קולי. הניסוי, בהנחייתה של המורה שני ארואסטי, הראה שהמעבר של מקטעי הדנ"א מתקיים בקצב איטי יותר בהשוואה לתהליך בתנאי כדור הארץ. מהתוצאות ניתן ללמוד על טיפול במחלות שמהן עשויים לסבול אסטרונאוטים, ועל התפתחות מחלות בתנאי חלל. הניסוי נערך בשיתוף פרופ' איציק מזרחי מאוניברסיטת בן גוריון.


- קבוצה אחת משנה א' בתכנית "רמון ספייסלאב" – קבוצה שהפרוייקט שלה עסק בההשפעת הירח על כדור הארץ
- קבוצה שניה משנה ב' בתכנית "רמון ספייסלאב" – הפרוייקט שלהם עסק במושבה אנושית על הירח
- מיונים הכוללים שלושה שלבים:
- הגשת בקשה לקבלה לתכנית בקישור הבא - בבקשה תתבקשו לצרף פרטים מזהים על
- בית הספר, לפרט על ניסיון בית הספר בפרויקטים הכוללים חקר וקורות חיים של המורה
- המיועד להוביל את התוכנית.
- מפגש בסוכנות החלל הישראלית/ במשרדי קרן רמון- חשיפת התכנית לכלל בתי הספר
- הנבחרים לאותה שנת לימודים
- ביקור בבית הספר של נציג קרן רמון- אשר יכלול מפגש עם מנהל בית הספר והמורה
- למדעים שיוביל את התכנית בבית הספר.
- הבטחה חוזית לקיום התנאים הבאים
- הקצאת כיתה אחת אשר תיקח חלק בתכנית לאורך שנתיים )מחודש ספטמבר 2018 עוד
- לסוף שנת הלימודים תש"פ(.
- הקצאת שעתיים תוספתיות במערכת השעות )במסגרת המערכת הפורמאלית או תל"ן(.
- מתן הערכה לתלמידים לאורך השנה וציון בתעודות עבור ההשתתפות בפרויקט.
- מינוי מורה )בעדיפות מתחום המדעים( אשר ילווה את התכנית לאורך השנה בהיקף של
- שעתיים שבועיות.
- התחייבות בית הספר להגעת המורה להכשרות שיערכו על ידי קרן רמון וימי שיא - הגעה
- של המורה המוביל ליומיים השתלמות לאורך השנה ולשלושה ימי השתלמות בקיץ.
- השתתפות התלמידים בכנס ספייסלאב המתקיים מידי שנה בתחילת חודש פברואר.
- מחויבות ביה"ס לקידום וטיפוח התכנית תוך מתן סיוע ותמיכה לאורך השנה.
- השתתפות כספית בהוצאות התכנית:
- יכולת להקצות לתכנית 35,000 ש"ח לשנת הלימודים תשע"ט.
- הקצאת שני אוטובוסים לשני סיורים לאורך התכנית. הסיורים עצמם יאורגנו וימומנו על
- ידי קרן רמון.
דיאליזה ארוכה ואבנים בכליות, זה הסוף?
- שאלת הניסוי: כיצד מיקרו-גרביטציה תשפיע על קצב הפעפוע והיווצרות אבנים בכליות?
- השערת הניסוי: אנו משערים כי כמות המומסים שתצליח לפעפע דרך ממברנת הדיאליזה תהיה קטנה יותר ושתהיה הצטברות גדולה יותר של נוזלים בחלק המדמה את אגן הכליה.
- תהליך הניסוי: המבחנה תחולק ל 3 חלקים- חלק א' יכיל את הנוזל המדמה את הדם, חלק ב' את הממברנה ואגן אגירה עם נוזל הדיאליזה ,חלק ג' יכיל צינורית סיליקון ריקה. בהגעה לתחנת החלל האסטרונאוט יבצע ניעור עדין של המבחנה בכדי לוודא כי לא נוצר משקע בדרך, ומיד לאחר מכן יפתח את המחיצה בין חלק א' לב' ויאפשר את תהליך הפעפוע. לאחר 60 שניות יסגור את המחיצה ויפתח את המחיצה שבין חלק ב' לג' למשך 24 שעות ויסגור.
- תרומות הניסוי לאנושות: הניסוי בוחן כיצד תהליך הפעפוע מתרחש בתנאי מיקרו-גרביטציה ובכך מאפשר לנו לבחון כיצד יתבצע תהליך הדיאליזה בחלל. במידה והפעפוע יהיה איטי יותר ניתן יהיה לשפר את תהליך הדיאליזה בכדוה"א ע"י הוספת כוח G במכשיר(ברפואה ובתעשייה). המבחנה בנויה בדומה לכליה האנושית (כולל השופכן) ולכן מאפשרת לראות את תפקוד הכליות בחלל. בעזרת בידוד המערכת ניתן למצוא את הגורם העיקרי להיווצרות אבנים בכליות בחלל , דבר שיאפשר טיפול/מניעה בתופעה הרחבה.
סידן בחלל- קל
- שאלת הניסוי: מהי השפעת מיקרו גרביטציה על התרבות תאים אוסטאובלסטים בנוכחות מוגברת של סידן?
- השערת הניסוי: אנו סבורים כי בתנאי מיקרו גרביטציה קצב התרבות התאים אוסטאובלסטים בנוכחות מוגברת של סידן יואט. אני משערים זאת מכיוון שלדעתנו הכבידה הזעירה תשפיע על התהליכים בתא ותאט אותם.
- תהליך הניסוי: המבחנה שלנו תחולק ל3 חלקים, בשני מהחלקים נמצאים תאים בוני עצם, אוסטאובלסטים, כ1000 תאים תאים על מצע גידול, ואילו במרכז נמצא סידן (0.28 מ"ג סידן 3) בריכוז הגבוה פי 10 מריכוזו התקין בדם. כאשר המבחנה תגיע לתחנת החלל הבינלאומית נסיר את המחיצה השמאלית ותיבדק התרבות התאים- אלו בעלי ריכוז גבוה של סידן ואלה רק עם השפעת התנאים השונים.
- תרומות הניסוי לאנושות: במהלך שהותם בחלל, אסטרונאוטים נוטים לאבד מסה, עקב אטרופיה, מצב בו קיימת התנוונות של רקמה מסוימת. במידה וניסוי זה יצלח והשערתנו תהא נכונה, נתרום לידע הקיים ולאפשרות לטיפול באסטרונאוטים על ידי איזון נכון יותר של תזונה, ולאו דווקא עם אימוני כושר ופעילות ספורטיבית- הפתרון הקיים כיום בתחנת החלל. בנוסף, לניסוי שלנו תרומה משמעותית בחקר האוסטאופורוזיס ובקידום הידע בנושא זה לצד דרכים יעילות יותר לטיפול.
אמורפיבלאסט
- שאלת הניסוי: כיצד מיקרו גרביטציה תשפיע על כמות המשקעים שנוצרו מתאים אוסטאובלסטים בהשפעת סידן אמורפי?
- השערת הניסוי: אנו משערים כי במצב של מיקרו-גרביטציה כמות משקעי הסידן שנוצרים על ידי תאים אוסטאובלסטים בהשפעת סידן אמורפי יהיו שונים מאשר כמות משקעי הסידן במצב של גרביטציה. בהשערה התבססנו על מחקר של נאסא ובו נמצא כי תאים אוסטאובלסטים מתחלקים לאט יותר במיקרוגרביטציה, מה שעשוי להשפיע על תהליך שקיעת הסידן. בנוסף אנו מתבססים על השפעת סידן אמורפי על תאי סרטן שהראה שינוי במטבוליזם שלהם. בניסוי נבדוק את תוצר התהליך הביוכימי במיליגרם שמתבטא במשקעים, ע"י צביעת התאים באליזרין אדום.
- תהליך הניסוי: המבחנה תהיה מחולקת לשלושה תאים. בתא הראשון- תאים אוסטאובלסטים ומדיום שיאט את קצב גדילת התאים וסידן אמורפי במצב צבירה נוזל. בתא השני- תאים אוסטאובלסטים ומדיום שיאט את קצב גדילת התאים וסידן גבישי. בתא השלישי- חומר מקבע תאים (פראפורמלדהיד). לאחר 3 שבועות של גדילת האוסטאובלאסטים האסטרונאוט יוציא את שני החוצצים כך שהתאים האוסטאובלסטים יתערבבו יחד עם החומר המקבע פראפורמלדהיד והניסוי יעצר בשביל לשמור על התוצאות. הניסוי יתבצע גם בכדור הארץ לצורך סימולציה ובקרה.
- תרומות הניסוי לאנושות: בחלל ישנו אוסטאופורוזיס מואץ עקב קרינה קוסמית וחוסר בפעילות גופנית. הניסוי יתרום לאסטרונאוטים בהפחתת הנזק הגופני בעצמות שייגרם להם בחלל כתוצאה מאוסטאופורוזיס מואץ ובנוסף בעתיד לאנשים במושבות החלל המיועדים לשהות זמן רב בתנאי מיקרוגרביטציה.
בדיקת יציבות אמולסיה: עד כמה האמולסיה תהיה יציבה יותר בתנאי מיקרו-גרביטציה?
- השערת הניסוי: בתנאי מיקרו-גרביטציה האמולסיה תהיה יציבה יותר ואף תישאר יציבה לאחר שובה לכדור הארץ. להערכתנו תנאי מיקרו-גרביטציה ישפיעו על המבנה המרחבי של המולקולות.
- תהליך הניסוי: בצד אחד של המבחנה תימצא אמולסיה שתוכן מראש ומעבר למחיצה ימצא שמן. יש לפתוח את המחיצה ולנער כדי להחדיר את השמן לאמולסיה המוכנה.
- תרומות הניסוי לאנושות: אמולסיה היא מערכת שימושית בתעשיית הצבעים, התמרוקים, המזון והתרופות. לדוגמה: תרופת הדגל של חברת "תרו", תרופה המיועדת לטיפול בסרטן העור, התרופה כמו אמולסיות אחרות מתפרקת עם הזמן. במידה והניסוי שלנו יצליח הוא ייתן מענה לבעיה התפרקות אמולסיות.
תרופות בשחרור מושהה: מה תהיה השפעת מיקרו-גרביטציה על קצב התפרקות תרופה עם שחרור מושהה בחומצה המדמה את חומציות הקיבה?
- השערת הניסוי: קצב התפרקות התרופה בחלל יהיה מהיר יותר.
- תהליך הניסוי: מכינים חומצה מלחית ב 1.9Ph המדמה את חומציות הקיבה, מכניסים כדור, תרופה בעלת שחרור מושהה ומודדים את קצב זמן ההתפרקות, מבצעים השוואה לניסוי דומה בכדור הארץ.
- תרומות הניסוי לאנושות: כאשר התוצאות יהיו בידינו ובמידה ואנו צודקים, חברות התרופות יוכלו לתכנן את קצב ההשהיה של תרופות המיועדות לאסטרונאוטים בחלל.
התרבות שמרים בשתן: כיצד משפיעים תנאי מיקרו-גרביטציה על התרבות השמרים במצע של שתן?
- השערת הניסוי: אנו משערים כי השמרים יתרבו בתוך מצע השתן. גם בתנאי מיקרו-גרביטציה, הוויטמינים יישמרו וישמשו כמקור בלתי נדלה של וויטמינים בעת הצורך.
- תהליך הניסוי: בתוך מבחנה עם שתי מחיצות, נשים בחלק אחד שתן סינתטי, חלק שני יכלול שמרי אפייה, ובחלק השלישי אתנול. בשלב הראשון האסטרונאוט יסיר את המחיצה המרידה בין השמרים לשתן, כדי שתהליך ההתרבות יתחיל. לאחר ארבעה ימים, נסיר את המחיצה השנייה כדי שהאתנול יעצור את התהליך. התוצאות יתקבלו לאחר שהמבחנה תישלח בחזרה לכדור הארץ לבדיקת התוצאות באמצעות המכשיר אופטיקל דנסיטי.
- תרומות הניסוי לאנושות: אם השמרים יתרבו על מצע השתן בתנאים של חוסר גרביטציה, משמע הניסוי הצליח והשערתנו אומתה כי השמרים יוכלו לשמש כמקור בלתי נדלה של וויטמינים לאסטרונאוטים בתחנת החלל. בנוסף, מכיוון שהשמר הוא סנן ביולוגי והשתן הוא נוזל סטרילי, נוכל להפוך את השירותים בתחנת החלל מכימיים לביולוגיים. במידה והאסטרונאוט יהיה בלי אוכל או מים בגלל תקלה, הוא יוכל להשתמש בשמרים כדי לסנן את השתן, לאכול את השמרים בשביל ויטמינים ולשתות את מה שנותר מהשתן לאחר הסינון.
יין חללי: כיצד מיקרו כבידה משפיעה על קצב התסיסה הכהלית?
- השערת הניסוי: בחלל, הפחמן דו חמצני והכוהל לא ישקעו אל מחוץ לתמיסה ,אלא יקיפו את השמרים, ויגרום לנתק בין השמרים לתמיסה, כלומר התהליך ייפסק.
- תהליך הניסוי: פתיחת אחד החוצצים של המבחנה. ניעור התמיסות יחד. לאחר 120 שניות המבחנה תיכנס להקפאה עד לרגע החזרה לכדור הארץ. לבסוף יפתח החוצץ האחרון אשר יחשוף את התמיסה למד PH
- תרומות הניסוי לאנושות: תהליך התסיסה הכהלית מתרחש בעוד מקומות כמו בגוף האדם. הבנת התהליך במצב של מיקרו כבידה יכולה לעזור לחקר השהייה בחלל. תהליך התסיסה הכהלית היא חלק מתהליך הגליקוליזה שקיים ברוב היצורים החיים ובמערכות ביולוגיות בכלל. בנוסף, תהליך התסיסה הכהלית מתקיים ביין, וניתן להסיק על הכנת יין בחלל, והאם התהליך משתלם בחלל. מבחינה מסחרית ניתן יהיה (ככל הנראה) לשלוח יין לתסיסה בחלל.
אי-קולי בחלל: מה ההשפעה של מיקרו-גרביטציה על כמות הגנים העוברים בהעברה אופקית של החיידק e.coli?
- השערת הניסוי: אנו משערים שבתנאי המיקרו-גרביטציה יואץ תהליך ההעברה האופקית של הגנים בחיידקי ה- e.coli בהשוואה לתהליך זה בתנאי כדור הארץ על פי מאמרים (Nickerson, C.A et al, 2004) ומומחים לביולוגיה ולחיידקים (Itzik M izrahi).
- תהליך הניסוי: בחלק אחד חיידקי e.coli בעלי פלסמיד פלורוסנטי *חוצץ 1*; בחלק השני חיידקי e.coli בעלי פלסמיד פלורוסנטי אחר *חוצץ שני*; בחלק השלישי paraformaldehyde. פלסמיד פלורוסנטי הוא פלסמיד של חיידק אשר צבענו, כאשר נאיר עליו במיקרוסקופ פלורוסנטי הוא יחזיר אור ונוכל לראות אותו. החיידקים יהיו בתוך LB.medium. , המבחנה תשלח בטמפ' של 4 מעלות צלסיוס ולאחר מכן תתאקלם לטמפ' החדר. האסטרונאוט יוציא את חוצץ 1 ולאחר התהליך יוציא את חוצץ 2.
- תרומות הניסוי לאנושות: נוכל להקים מעין מפעל המייצר את החלבון שאנו מקודדים בתהליך ההנדסה הגנטית לאותו חיידק בDNA וכך ליצור עוד המון חלבונים לפי צורכנו, כמו חלבונים לתרופות, בתהליך טבעי שמתקיים אצל חיידקים.

- בית ספר יהונתן מקריית מוצקין: תחליב בתנאי מיקרו כבידה.
- מורה- אמירה בירנבאום; מנטור- טל גולדשמידט
- בית ספר אלון מנצרת עלית: התרבות שמרים בשתן
- מורה- לינה נעאמנה; מנטור-כפיר ביטון
- עירוני ד' מודיעין: תהליך תסיסה של יין אדום במיקרו כבידה
- מורה- שי שיפרן; מנטור- זוהר ארליך
- בית ספר דקל וילנאי ממעלה אדומים: השפעת מיקרו כבידה על העברת גנים בחיידקים
- מורה- שני ארואסטי; מנטור- גלעד פטרנקר
- בית ספר יגאל אלון מיקנעם: התפרקות תרופות בחלל
- מורה- אתי גולן; מנטור- גל ברגמן
בית ספר אלון מנצרת עלית: התרבות שמרים בשתן
שמרים משמשים כמקור לוויטמינים. בניסוי זה ההשערה היא כי שמרים יצליחו להתרבות בתוך מצע של שתן. בתחנת החלל הבינלאומית השתן עצמו הוא מקור שניתן בתהליכים שונים להשתמש בו כמים. במידה שהשערה זו נכונה, השמרים עשויים לשמש כמקור בלתי פוסק של ויטמינים לאסטרונאוטים.
בית ספר שרת מנצרת עלית: קצף בחלל
ניסוי זה בודק את היווצרות הקצף ממי חמצן, סבון ושמרים בתנאי מיקרו-כבידה. הניסוי מאפשר להפחית משקלים ועלויות של חומרי היגיינה שלוקחים לחלל מבלי להחסיר את כמות הנצרכת.
בית ספר יהונתן מקריית מוצקין: תחליב בתנאי מיקרו כבידה
תחליב (אמולסיה) הוא תרכובת הומוגנית בין חומרים שבאופן רגיל אינם מתערבבים, כמו שמן ומים למשל. בעת מריחת תחליב על העור התרכובת נפרדת ונוצרת שכבה שומנית אשר צפה על פי העור. השערת הניסוי היא כי בתנאי מיקרו כבידה המשחה תתאחד ולכן גם כאשר תחזור לכבידת כדור הארץ בעת מריחה לא תיפרד שנית לשכבות ולא תיווצר שכבת השומנים שנוצרת על גבי העור.