אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות ביניים

אב

התחרות הארצית לזכרו של אילן רמון היא הזדמנות לתלמידי חטיבות הביניים להתמודד עם אתגרים מסקרנים מתחום החלל מדי שנה
שתף: 
לעיתים כל מה שדרוש הוא הדחיפה הראשונה, הגירוי הנכון, על מנת לשאוב תלמידים ומורים אל עולם ידע חדש ומרתק. תחום החלל הוא אכן כזה, בעיקר בשל הגיוון הנושאי האדיר שבו: שימוש בטכנולוגיות על גבול המדע הבדיוני, תופעות טבע שונות במרחבי היקום האדירים, היכרות עם כוכבי הלכת- כל אחד מאלה, בין השאר, הינו פיתיון פוטנציאלי עבור סקרנים מכל סוג. אחד הכלים היעילים שבאמצעותם ניתן לייצר מוטיבציה לצלול ליקום הידע הזה, הוא אולימפידת רמון, המיועדת לתלמידי חטיבת הביניים ברחבי הארץ (כיתות ז' - ט'). 
 
מטרת התחרות היא לטפח מצוינות מדעית- טכנולוגית. בתי ספר המשתתפים בתחרות מעניקים לתלמידיהם הזדמנות למידה לא שגרתית, בה עליהם להתמודד עם בעיה מתחום חקר החלל והיקום ולמצוא פיתרון יצירתי, מנומק ומבוסס, תוך פיתוח חשיבה איכותית וכמותית. במהלך גיבוש הפתרון של הבעיה הקבוצות מתייעצות עם מומחים, מאתרות חומרים רלוונטיים באינטרנט ועוד. אולימפיאדת רמון היא גם הזדמנות למורים לקבל כלים הנדרשים לדרכי הוראה מגוונות, מסקרנות ומעוררות מוטיבציה. 
 
 

General card

מחזור תשפ"ב
15.06.2022
מרכז יש"י בכפר סבא. צילום: דנה בר סימן טובמרכז יש"י בכפר סבא. צילום: דנה בר סימן טוב

מרכז יש"י בכפר סבא זכה במקום הראשון בגמר אולימפיאדת החלל לחטיבות הביניים. הזוכים הוכרזו בסוף אירוע הגמר החגיגי של אולימפיאדת החלל לשנת תשפ"ב, שהתקיים ביום שלישי, ה-14.6.22, במרכז הישראלי למצוינות בירושלים.

 

בית הספר זכה עם מיזם L.O.M - Life On Mars שתוכנן לספק מים, חמצן וחשמל להתיישבות התחלתית של אלף איש במאדים והוא יתרחב בהתאם לגידול באוכלוסייה. מערכת המים מבוססת על מיחזור 90% מהמים המסופקים, הפשרת קרח שמקורו בקוטב הצפוני וריבוץ אדי מים מהאוויר. החמצן מופק מפחמן דו-חמצני ועל ידי אלקטרוליזה של מים, והחשמל מסופק בעזרת אנרגיה סולארית בשיתוף פעולה עם חברת Solaredge, כורים גרעיניים משולבים עם מנוע סטירלינג ובלילות ובתקופות של סופות אבק ממושכות גם באמצעות אנרגיה אגורה עם גלגלי תנופה ותאי דלק. את הפרויקט ליוו המורים שרונה חזן וד"ר אריה מלמד-כץ.

 

באירוע הגמר המאוחד לתחרות לבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים השתתפו מאות תלמידים מ-20 בתי הספר שעלו לגמר (10 יסודיים ו-10 חט"ב), אשר הציגו את המיזמים שלהם לחבר השופטים, המורכב מבכירים בתעשיית החלל והאקדמיה ונציגי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. התלמידים זכו להציג את הפרויקטים גם ל-2 אסטרונאוטים: ד"ר קייטלין רובינס, אסטרונאוטית פעילה של נאס"א ואורחת הכבוד של האירוע, ואיתן סטיבה, שחזר לאחרונה ממשימתו בתחנת החלל הבינלאומית.

 

התלמידים שהשתתפו השנה באולימפיאדת החלל עברו חמישה שלבים, במהלכם התמודדו עם חידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולבנות דגם על פי קריטריונים קפדניים תוך למידה מעמיקה. בנוסף נדרשו לתכנן ולהציג מיזם עסקי בתחום החלל החדש, למתגו ולבנות דגם אב-טיפוס וירטואלי דיגיטאלי של מוצר פיזי. ההשתתפות בתוכנית אולימפיאדת החל מקנה לתלמידים מיומנויות רבות כולל: חקר מדעי, אסטרטגיות למידה, היכרות עם תעשיית החלל, התמודדות עם אתגרי ניהול עבודת צוות וזמן, פעילות קהילתית, פתרון קונפליקטים, מיומנות הטיעון, גמישות, הסתגלות, פרזנטציה, שפות, אחריות והתמדה.
 

ואלו הם הזוכים של אולימפיאדת החלל ע"ש רמון לחט"ב:

  • מקום 1 - מרכז ישי כפר סבא
  • מקום 2 - החטיבה לחדשנות וליזמות יקנעם
  • מקום 3 - עירוני ד' מודיעין, כיתה ט'
  • אתגר הניווט לחלל: חט"ב א' דה שליט, רחובות
החלה ההרשמה לאולימפיאדת החלל ע"ש רמון לחטיבות הביניים תשפ"ב
18.07.2021

אנו מתכבדים להזמינכם להירשם לקחת חלק בתחרות ארצית נושאת פרסים בתחום החלל ולהשתתף בחוויית לימוד החושפת את התלמידים לאתגרים פורצי דרך, לחשיבה מחוץ לקופסא, ולעיסוק בתוכן מתקדם ומרתק בתחום חקר החלל והאסטרונומיה. 

 

התחרות מיועדת לתלמידי בתי ספר היסודיים בכיתות ז'-ט', ולאורך השנים נטלו בה חלק מדי שנה כ-4000 תלמידים מכל רחבי הארץ, מלמעלה מ-200 בתי ספר. 

 

התחרות תתרחש לאורך שנת הלימודים במספר שלבים, בהם התלמידים ילמדו, יפתרו חידות ומשימות, ישתתפו בחידון מקוון, יתכננו ויבצעו פעילות קהילתית ויבנו דגם. שיאה של התחרות יהיה באירוע גמר, אליו יעפילו 10 בתי ספר. במהלכו הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות, הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות. כמו כן הם יציגו את הדגמים שבנו בפני חבר השופטים והקבוצות האחרות. 

 

התחרות מתקיימת ביוזמה ובמימון של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בשיתוף משרד החינוך, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף מדעים א' במזכירות הפדגוגית. התחרות היא בשיתוף ובביצוע של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך ובחסות קרן המלגות הממשלתית, הפועלת במשרד החדשנות להנצחת מורשתו של טייס החלל אילן רמון.

 

בחירת הזוכים תיעשה על-ידי חבר השופטים החברים בוועדת הפרס, הכוללת מומחים מתחומי המדעים והחינוך. לזוכים יוענקו פרסים ותעודות הוקרה שיחולקו במהלך אירוע הגמר.

 

ההרשמה לתחרות עד לתאריך ד' בחשוון תשפ"ב 10.10.21

להרשמה ופרטים נוספים>>

 

גמר אולימפיאדת רמון תש"ף
09.06.2020
אולפנת חן במדבר מבאר שבע אולפנת חן במדבר מבאר שבע. צילום: עינת בן אליהו

אולפנת חן במדבר מבאר שבע זכתה היום (יום ג' 9.6.20) במקום הראשון בגמר אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים לחטיבות הביניים תש"ף. השנה, בשל מגבלות הקורונה, נערך שלב הגמר, במתכונת מקוונת. אולפנת חן במדבר בנתה דגם של מושבה שלמה שיכולה להתקיים על מאדים הנקראת MARS 7. בדגם הן מציגות את החדרים שתכננו בתוך המושבה, שלכל חדר מטרה אחרת ותפקיד המסייע להתיישבות על מאדים. הקבוצה מונה כ 13 תלמידות כיתה ט'. זו הזכייה השנייה ברציפות של אולפנת חן במדבר באולימפיאדת החלל.  

 

261 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התחרות ארצית, 28 הגיעו לשלב חצי הגמר ו -  10 מתוכם העפילו לשלב הגמר. השנה הנושא המרכזי היה האדם בחלל – ציוני דרך, הישגים טכנולוגיים ואתגרים. המשתתפים תכננו, פיתחו ובנו דגם של תחנה מאוישת מחוץ לכדור הארץ באמצעות תב"מ – תכנון בעזרת מחשב והציגו אותם בפני צוות השופטים.

 

במהלך אירוע הגמר, זכו המשתתפים להפתעה מיוחדת, סרטון של האסטרונאוטית ג'סיקה מאייר, שצולם במיוחד לאירוע הזה. מאייר, ישראלית למחצה, חזרה לפני כחודש וחצי לכדור הארץ אחרי שבילתה 205 ימים בחלל ועשתה היסטוריה כשיחד עם אסטרונאוטית נוספת, כריסטינה קוק, היו הצוות הנשי הראשון שביצע הליכת חלל. 

 

התחרות מתקיימת ביוזמה ובמימון סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה,  בשיתוף הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף מדעים א' במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ובסיוע הקרן הממשלתית לזכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון ז"ל שבמשרד המדע והטכנולוגיה. התחרות מנוהלת ומבוצעת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך. 

אולימפיאדת רמון לחלל היא תחרות קבוצתית נושאת פרסים בתחום חקר החלל, המספקת חוויית לימוד ומהווה הזדמנות לחשוף את התלמידים לאתגרים חדשים, לחשיבה מחוץ לקופסא, לעבודת צוות ולעיסוק בתוכן מתקדם ומרתק בתחום חקר החלל. 

 

במהלך התחרות השנה, התלמידים השתתפו בחמישה שלבים בהם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה אשר מטרתה קידום מודעות לנושא החלל, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולבנות דגם של תחנה מאוישת מחוץ לכדור הארץ באמצעות תב"מ – תכנון בעזרת מחשב. הדגמים הציגו תהליך למידה משמעותי ויצירתי, שיתוף פעולה קבוצתי, מחשבה חדשנית ויכולת להגיע לתוצאות מרשימות בזמן קצר. הקבוצות שעלו לגמר הציגו את הדגמים במהלך האירוע וניתנה להן ההזדמנות להציג אותם בפני חבר השופטים והקבוצות האחרות.

 

ואלו הזוכים הגדולים באולימפיאדת רמון לחטיבות הביניים תש"ף: 

תעודת ציון לשבח הוענקו  לבית הספר אורט עירוני ד ממודיעין

חביב הקהל, בחירת בתי הספר שהגיעו לגמר, הגיע קרית חינוך ע"ש דוד בן גוריון, עמק חפר

למקום השלישי הגיע בית ספר גוונים ראש העין 

למקום השני הגיע בית ספר כדורי גליל תחתון

למקום הראשון הגיעה אולפנת חן במדבר באר שבע

 

לצד פרס כספי שיקבלו הזוכים, לפעילות השראה חווייתית, תלמידות אולפנה חן במדבר יוזמנו בקרוב למפגש עם שר המדע והטכנולוגיה חה"כ יזהר שי. 

פתיחת ההרשמה לשנת תש"ף
27.08.2019

אולימפיאדת רמון לחטיבות הביניים תש"ף יוצאת למסעה על החלל!

 

אנו מתכבדים להזמינכם להירשם לקחת חלק בתחרות ארצית נושאת פרסים בתחום החלל ולהשתתף בחוויית לימוד החושפת את התלמידים לאתגרים פורצי דרך, לחשיבה מחוץ לקופסא, ולעיסוק בתוכן מתקדם ומרתק בתחום חקר החלל והאסטרונומיה. 

 

התחרות מיועדת לתלמידי בתי ספר היסודיים בכיתות ז'-ט', ולאורך השנים נטלו בה חלק מדי שנה כ-4000 תלמידים מכל רחבי הארץ, מלמעלה מ-200 בתי ספר. 

 

התחרות תתרחש לאורך שנת הלימודים במספר שלבים, בהם התלמידים ילמדו, יפתרו חידות ומשימות, ישתתפו בחידון מקוון, יתכננו ויבצעו פעילות קהילתית ויבנו דגם. שיאה של התחרות יהיה באירוע גמר, אליו יעפילו 10 בתי ספר. במהלכו הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות, הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות. כמו כן הם יציגו את הדגמים שבנו בפני חבר השופטים והקבוצות האחרות. 

 

התחרות פועלת תחת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, בשיתוף הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף מדעים א' במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, בשיתוף ובביצוע של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך ובחסות קרן המלגות הממשלתית הפועלת במשרד המדע להנצחת מורשתו של טייס החלל אילן רמון. בחירת הזוכים תיעשה על-ידי חבר השופטים החברים בוועדת הפרס, הכוללת מומחים מתחומי המדעים והחינוך. לזוכים יוענקו פרסים ותעודות הוקרה שיחולקו במהלך אירוע הגמר.

 

ההרשמה לתחרות עד לתאריך כ"ג באלול תשע"ט, 23.9.19. להרשמה ופרטים נוספים>>

גמר אולימפיאדת רמון תשע"ט
15.05.2019
נבחרת החלל של חט"ב אורט דפנה, עם הדגם שלהם, Opophis 1נבחרת החלל של חט"ב אורט דפנה, עם הדגם שלהם, Opophis 1

שלב הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים התקיים בתאריך 14.5.19, ט' באייר תשע"ט בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים. 

 

226 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך. התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המציגים משימת חלל הקשורה לגופים הקטנים במערכת השמש.

 

סרטון ארוע הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים תשע"ט

 

שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:

  • התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
  • הפגינו בקיאות במפת שמי הלילה בקבוצות הכוכבים ובעצמים השונים המסתתרים בשמיים.
  • ביצעו ניסוי חקר הקשור להחזרי אור מעצמים וקביעת זמן המחזור שלהם לפיהם.
  • פיענחו חידות הקשורות להרכב הכימי של גופים קטנים במערכת השמש.
  • והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות.

 

במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL  שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.

 

פתיחת ההרשמה לשנת תשע"ט
24.06.2018
 
אנו מזמינים אתכם לקחת חלק בתחרות ארצית נושאת פרסים בתחום החלל ול השתתף בחוויית לימוד המהווה הזדמנות לחשוף את התלמידים לאתגרים חדשים, לחשיבה מחוץ ל נושאי היום-יום, ולעיסוק בתוכן מתקדם ומרתק בתחום חקר החלל והאסטרונומיה.
 
התחרות תעסוק בנושא " אסטרונומיה וחקר החלל" לתלמידי חטיבות הביניים בכיתות ז'-ט'.
 
התחרות מופעלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, בשיתוף הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף מדעים א' במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ובסיוע הקרן להנצחה ממלכתית לזכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון. כ-200 בתי-ספר ולמעלה מ- 3600 תלמידים מכל רחבי הארץ יחלו את התהליך.
 
התלמידים ישתתפו לאורך השנה במספר שלבים, בהם ילמדו, יפתרו חידות ומשימות, ישתתפו בחידון מקוון, יתכננו ויבצעו פעילות קהילתית ויבנו דגם. שיאה של התחרות יהיה באירוע הגמר אליו יגיעו 03 בתי ספר, במהלכו הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
 
לבתי ספר שלא יעלו לשלבים המתקדמים יישלחו משימות ומערכי שיעור אשר יאפשרו להם להמשיך ולפעול באופן עצמאי במשימות התואמות את הפעילות בשלבי התחרות הבאים.
 
לקראת תחילת שנת הלימודים יישלחו פרטים מדויקים אודות שלבי האולימפיאדה. ההרשמה לאולימפיאדה תיפתח בסוף חודש אוגוסט ותיסגר בתאריך כ"ד בתשרי תשע"ט 8.10.18. בתי הספר המעוניינים לקחת חלק בתחרות מתבקשים להיערך לקראתה ולעקוב אחר הפרסומים.
 
פרטים נופסים:
 
נשמח לראותכם בין המשתתפים בפעילות
 
 
גמר אולימפיאדת רמון תשע"ח
15.03.2018
שלב הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים התקיים בתאריך 14.3.18, כ"ז באדר תשע"ח  בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים.
 
קרוב ל-200 בתי-ספר וכ-3,500 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.
 
התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, התהליך המורכב מחמישה שלבים שבמהלכם התמודדו התלמידים בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים העוסקים במשימה לוויינית על פני כדוה"א. 
 
שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:
  • התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
  • הפגינו בקיאות בתנועת לוויינים ובכוח הכבידה המחזיק אותם במסלולם.
  • השתמשו בידע שרכשו על הקרינה האלקטרומגנטית בכדי לבצע ניסוי מדעי ולנתח צילומי לוויין.
  • והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.
  • במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי דב יוליס מתנדב מטעם עמותת SpaceIL  שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL  ומשימתה להנחית חללית ישראלית ראשונה על הירח.
 
קבלו את המנצחים בתחרות:
 
למקום הראשון הגיע בית הספר ירדן ממעלה אפרים וזכה בשובר בסך 6,000₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.
 
למקום השני הגיעו שני בתי ספר שזכו בשובר בסך 2,000 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית:
 
חט"ב אורט תעופה וחלל ממעלה אדומים
 
תיכון יד ביד לחינוך דו לשוני מירושלים
 
 
תעודות ציון לשבח הוענקו לשני בתי ספר:
 
 
בית הספר גולדה מאיר מנס ציונה
 
בית הספר ויצו הדסים מאבן יהודה
פתיחת ההרשמה לשנת תשע"ח
05.09.2017
האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה בסימן "אסטרונומיה, חקר החלל והיקום"  לחטיבות הביניים יוצאת לדרך!
 
ההרשמה תימשך עד ה- 3.10.17. ניתן להירשם באמצעות מילוי פרטי הטופס באתר התחרות
 
לשאלות ולבירורים ניתן לפנות  לימית שמני, מס' טלפון 02-6755031. בנוסף לכך, יופיע באתר התחרות פורום פעיל אשר ייתן מענה נוסף לשאלות ולהבהרות.
 
שימו לב:
  • הקבוצה יכולה לכלול בין 4 ל- 20 תלמידים בכיתות ז'-ט'. אנו ממליצים לגייס את מספר התלמידים המקסימלי לקבוצה. מספר הקבוצות המשתתפות בתחרות מוגבל – הקדימו להירשם! 
  • הרישום ייעשה על-ידי מורה בבית הספר (או בעל תפקיד מקביל במוסד חינוך בלתי פורמלי) ובהסכמת מנהל בית הספר.
  • בתי ספר שלא יעברו את שלבי המיון השונים בתחרות יוכלו להמשיך ולפעול באופן עצמאי במשימות התואמות את הפעילות בשלבי התחרות הבאים. 
  • טופס הרשמה שיוגש אחרי 3.10.17 לא יתקבל לתחרות.
 
 

התחרות מחולקת למספר שלבים:

 
אירוע פתיחה: 15.10.17
הרצאה וירטואלית להצגת מבנה התחרות ונושאיה. ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
 
 
שלב א': 30.10.17
חידון מקוון א-סינכרוני . החידון יכלול שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות  המשתתפות  בחידון משימת הכנה, אשר תכלול הגדרת תכנים ללימוד ממקורות מידע.
 
 
שלב ב': 4.12.17
משימת שיתוף הקהילה (בי"ס/שכונה) בפרויקט מדע אזרחי (Citizen Science). כלל הקהילה תוזמן להשתתף בפרויקט מדע אזרחי, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.
 
 
הכנת מורים לשלב ג'
הכנת מורים לחידון הסינכרוני תתקיים לקראת אמצע דצמבר 2017. מועד מדויק יקבע בתיאום עם המורה המלווה. 
 
 
שלב ג': 22-25.1.18
חידון מקוון סינכרוני. במהלך החידון יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לנתח תצפיות שיבצעו לקראת החידון, ולגבש מהן תוצאות ותשובות. כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
 
חצי גמר: 19.2.18
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
 
 
אירוע הגמר: 14.3.18
אירוע סיום חגיגי. האירוע יתקיים בקמפוס המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים – 10 הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
 
 
 
גמר אולימפיאדת רמון תשע"ז
01.02.2017

אמש, באירוע השיא של התחרות הוכרזו המנצחים באולימפיאדת רמון:

 

במקום הראשון, תיכון עירוני ה' מחיפה; במקום השני, תיכון עירוני ד' ע"ש אהרון קציר מתל אביב; במקום השלישי התיכון שליד האוניברסיטה מירושלים.

 

שלוש הקבוצות גברו על למעלה מ- 400 קבוצות אחרות שהחלו את התהליך בתחרות, 400 קבוצות שמנו סה"כ 4,200 תלמידים. מתוכן, 280 קבוצות מ- 84 יישובים עברו לשלב הבא ורק 24 קבוצות מתוכן עלו לגמר.

 

התלמידים והתלמידות התבקשו לבחור באחת מבין שתי משימות: חקר אסטרואידים והתמודדות עם פסולות חלל. כיום כ- 170 מיליון גופי "פסולת" בגדלים שונים, החל מחלקים קטנים וברגים ועד לטילים שלמים, חגים בסביבת כדור הארץ. עם ריבוי שיגורים לחלל ותחילת עידן הטיסות הפרטיות לחלל יש צורך "לנקות" את סביבת כדור הארץ מפסולת חלל זו הכוללת שאריות לוויינים וניסויים שנערכו בחלל.

 

הקבוצה המנצחת מתיכון עירוני ה', חיפה, נכנסה לפירוט מרשים בנוגע לאתגר הניווט סביב כדו"א ותכנון תותח אלקטרו-מגנטי שישלח את הזבל לאנטרטיקה באמצעות הנעה באנרגיה חשמלית ובזבל החלל עצמו כדלק. הקבוצה פיתחה זרוע רובוטית ובנתה דגם ממשי שמדגים כיצד תאסף הפסולת. המשימה השניה נגעה באסטרואידים. סביב כדור הארץ חגים למעלה מ- 1700 גופים המכונים אסטרואידים מסוכנים פוטנציאלית והחדשות הטובות הם שאין סכנת פגיעה בכדור הארץ ב 100 השנים הקרובות. אך מחקר על הרכבם וגודלם יאפשר לשנות את מסלולם בעתיד, להשתמש בחומרים הנדירים שיתגלו על פניהם, או להשתמש בממצאים על פני האסטרואידים כדי להתחקות אחר ההיסטוריה והיווצרות של מערכת השמש. מטרתם של תלמידי התיכון שליד האוניברסיטה, ירושלים, היתה להגיע אל האסטרואיד HO3 2016, ולקחת ממנו דגימות על מנת ללמוד עליו עוד.

 

התלמידים תכננו גשושית שתשוגר באמצעות Delta IV ותיכנס למסלול אליפטי סביב האסטרואיד. באמצעות מצלמות שיותקנו על הגשושית, התלמידים תכננו לסרוק את פני השטח וכך לדעת היכן לנחות ולהתחיל לאסוף דגימות. בתכנון המשימה התלמידים גם פירטו איזה ציוד יידרש, באיזו טכניקה הם ישתמשו כדי לאסוף את הדגימות וכיצד בדיוק יוחזרו הדגימות לכדור הארץ. תלמידי תיכון עירוני ע"ש אהרון קציר מתל אביב, תכננו לחקור באמצעות גשושית את האסטרואיד HO3. הקבוצה תכננה באופן מפורט את הטכנולוגיות שבאמצעותן יאספו הדגימות, לרבות החיישנים השונים, אופן הכרייה והעברת החומר.

פתיחת ההרשמה לשנת תשע"ז
12.09.2016
האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה בסימן "אסטרונומיה, חקר החלל והיקום"  לחטיבות הביניים יוצאת לדרך!
 
התחרות מחולקת למספר שלבים:
 
שלב המוקדמות (ספטמבר-אוקטובר 2016)
חידון דו לשוני יועלה לאתר מוטנט בימים שלישי - רביעי, 27 - 28 בספטמבר 2016. ההשתתפות בחידון איננה מחייבת הרשמה מוקדמת.
בשלב זה, קבוצות תלמידים ומוריהם מחטיבות הביניים בארץ, מכל המחוזות ומכל המגזרים המעוניינים להשתתף בפעילות, יעסקו בחיפוש אחר תשובות לחידון ויחליטו מהו הפתרון הכיתתי שישלח כדף תשובה למרכז הארצי.
בתום הזמן המוקצב תאותרנה כ- 30 הקבוצות הטובות ביותר.
 
 
שלב חצי הגמר (נובמבר - דצמבר 2016):
עבודה על משימת חקר - שליחת משימה ל- 30 הקבוצות המצטיינות. הקבוצות יתבקשו לעבוד על המשימה במשך כשישה שבועות בהנחיית מוריהם, להציע פתרון מנומק ומובנה ולהציגו בפני ועדות שיפוט במרכזי אסטרונומיה שונים בארץ.
מבין הקבוצות המתחרות תבחרנה כ- 10 קבוצות שתעלנה לשלב הגמר.
 
 
שלב הגמר (דצמבר - ינואר 2017):
העמקה והרחבה - 10 הקבוצות יתבקשו לשפר את הפתרון המוצע על פי ההערות של ועדת השיפוט. בנוסף, עליהם להפיק בבית ספרם יום שיא בנושא אסטרונומיה וחקר החלל, בו יציגו את פתרון המשימה המשופר לפני תלמידי חט"ב. את יום השיא יש לתעד בסרטון.
הפתרון המשופר ותיעוד יום השיא יוצגו בפני ועדת שיפוט במכון ויצמן ותבחרנה הקבוצות הזוכות בשלושת המקומות הראשונים.
 
 
שלב מסכם (31 בינואר 2017):
טקס סיום. הטקס יכלול תערוכת תוצרים ודגמים של 10 הקבוצות שעלו לשלב הגמר, הרצאת מומחה בנושא האולימפיאדה, והצגת התהליך והתוצר על ידי 2 הקבוצות שדורגו במקומות הראשונים. הטקס יערך בהשתתפות נציגי משפחת רמון.
שלש הקבוצות הזוכות יקבלו המלצות מובנות להמשך פעילות בתחום חקר החלל ואסטרונומיה. 
 
 
גמר אולימפיאדת רמון תשע"ו
03.02.2016
תלמידות פלך,בית הספר התורני ניסויי לבנות בירושלים, שזכו במקום הראשוןתלמידות פלך,בית הספר התורני ניסויי לבנות בירושלים, שזכו במקום הראשון

אלפי תלמידים הפגינו מעוף במסגרת המשימות המאתגרות של אולימפיאדת החלל, שהגיעה הערב לשיאה עם טקס חלוקת הפרסים

 
אולימפיאדת רמון הגיעה לסיומה והפרס למקום הראשון הוענק לקבוצת פלך, בית הספר התורני ניסויי לבנות בירושלים, בהנחיית דוד פרל. הקבוצה גברה על 403 קבוצות אחרות, שכולן תכננו במשך כשלושה חודשים אינטנסיביים משימות אשר נועדו לחקור את ירחי צדק או את מחזוריותן של תופעות סולאריות בשמש. מעניין לציין כי מדי שנה, בעידוד משרד החינוך ומשרד המדע הטכנולוגיה והחלל, מספר התלמידות עולה ביחס לבנים וכן, קבוצת הזוכות היתה חלק מלמעלה מאלפיים תלמידות שהשתתפו השנה בתחרות, מתוך 4,419 תלמידים סך הכל. 
 
מנכ"ל משרד המדע הטכנולוגיה והחלל, פרץ וזאן אמר כי "כיום תחום החלל נוכח בחיי היומיום של כולנו, עם לוויינים המאפשרים אורח חיים שגרתי כמו ניווט, חיזוי מזג אוויר ועוד. אני יכול להבטיח שלצעירים כמוכם שיבחרו לעסוק בתחום, צפויים אתגרים רבים ומרתקים ואנו יכולים כיום רק לדמיין מה תהיינה משימות העתיד שתעסקו בהם". אורחי הכבוד של טקס הסיום, רונה רמון, מייסדת ונשיאת קרן רמון, סו-יאון, האסטרונאוטית הקוריאנית הראשונה בחלל, וגארט רייזמן, אסטרונאוט לשעבר וכיום מהנדס העובד בחברת ספייס-אקס, שמו דגש בדבריהם על החשיבות שבחקר החלל ועודדו את התלמידים להמשיך להסתקרן ולחקור. 
 
האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה, נפתחה השנה ב- 21 באוקטובר עם פרסום חידון שעליו הקבוצות המתחרות היו צריכות לענות תוך כיממה. לאחר מכן, על הקבוצות שענו נכונה הוטל לתכנן ולשכלל במשך כשלושה חודשים פיתרון יצירתי ומבוסס מדעית לבעיות ריאליות מתחום חקר החלל. השנה הוזמנו התלמידים לבחור מבין שני אתגרים מרכזיים. במשימה אחת היה על התלמידים לתכנן חללית אשר תשחרר מספר ננו-לוויינים לצד ירחי כוכב הלכת צדק, וזאת במטרה לנסות לגלות אם קיימים בהם חומרים אורגניים המעידים על קיומם של חיים חייזריים. במשימה השניה תכננו התלמידים משימת ננו-לוויינים אשר תתקרב לשמש במידת האפשר ותחקור תופעות שונות בה. לצורך כך, היה עליהם לבחור אסטרואיד שעתיד להתקרב לשמש ולהצמיד אליו את הננו-לוויינים, כך שיהנו מהגנתו. 
 
תלמידות פלך שזכו במקום הראשון, למשל, בחרו לשגר חללית-אם לעבר אסטרואיד 2007eb26, שם יהיה עליה לפזר על פני שטחו שני סוגי ננו-מעבדות לחקר השמש והאסטרואיד. פירוט המשימה של התלמידות  כולל את מבנה החללית, הטכנולוגיה שבאמצעותה יבוצעו המדידות השונות, ואפילו הסבר על שלל אמצעי הגנה מהתפרצויות שמש. 
 
בהתמודדות עם חיפוש חומרים אורגניים על פני ירחי צדק, הקבוצות המשתתפות בתחרות השתמשו בדמיון רב על מנת לפתח אמצעים שונים, ביניהם קידוח בשכבת הקרח שעל גבי הירח "אירופה", מצלמות היפרספקטרליות שאמורות לאתר עדויות לחלבונים ועוד. 
 
במקום השני זכו ויצו הדסים מאבן יהודה, בהנחיית עדי ניניו גרינברג, וביה"ס שרת מנתניה, בהנחיית דפנה הרשקוביץ. במקום השלישי זכו חט"ב מקיף, בין ג'אן, בהנחיית אסאלה גאנם, ומקיף ז' הקריה, אשדוד, בהנחיית גניה חייקין. לכל הזוכים הוענק כפרס, טלסקופ לצפיה בשמי הלילה.
 

האולימפיאדה מחולקת לארבעה שלבים:

בשלב הראשון, החידון עלה לאתר מוטנט המלווה את התחרות. החידון יעלה ביום ד', 21 באוקטובר 2015 בשעה 8:00. מתוך המגישים נבחרו כשלושים קבוצות מצטיינות. 

 

בשלב השני, נובמבר דצמבר 2015, על הקבוצות יוטל למצוא פתרון יצירתי, מנומק ומבוסס לבעיה ריאלית מתחום חקר החלל. כל קבוצה מציגה במשך עשר דקות את הפיתרון שפיתחה בפני צוות שיפוט במחוז אליו היא משתייכת. בשלב זה נבחרות כעשר קבוצות שיעפילו לשלב הבא. 

 

בשלב השלישי, בין דצמבר 2015 ל- ינואר 2016, על הקבוצות לשפר ולהעמיק את הפיתרון שהציעו ולהציגו בדרכים מגוונות (דגם, פוסטר ועוד). 

 

השלב האחרון הוא כנס הסיום ב- 1.2.16 במכון ויצמן למדע, הקבוצות המצטיינות הציגו את תוצריהן בתערוכה.