חינוך לחלל
arrow-left
תוכניות חינוך

תוכנית חקר דו-שנתית במכללת אלקאסמי: חקר השמש

איסוף נתונים על מקור האור שלנו, השמש, באמצעות לוויינים, ובניית מודלים במעבדה לתופעות פיזיקליות שמתקיימות בשמש

lesson Image
נערים במכללת אלקאסמי צופים בשמת באמצעות טלסקופ ייעודי
השמש היא מקור האור, החום והאנרגיה על כדור הארץ. חוקרים רבים התעניינו במבנה השמש, כתמיה ורוחות השמש המגיעות למרחקים גדולים. בפרויקט המתקיים במכללת אלקאסמי במסגרת תוכנית דו-שנתית בתמיכת סוכנות החלל הישראלית שבמשרד המדע, התלמידים חוקרים את השמש ומתנסים במושגים מדעיים מורכבים הקשורים בפעילותה. הפרויקט כולל ניתוח של תצפיות אסטרונומיות וניסויים פיזיקליים והסקת מסקנות.
 
 
בתוכנית שנועדה לתלמידי כיתה י' במגמה מדעית או טכנולוגית בהמגזר הערבי, התלמידים חוקרים את מיקום כתמי השמש, ותנועתם המחזורית הקבועה על פני השמש, שהיא כ- 11 שנים, ואת האזור והמיקום של כתמי שמש, ואת האסימטריה שעל פני השמש מדרום לצפון. מחקר זה מסייע לתלמידים לשחזר את התכונות הפיזיקאליות של סיבוב השמש על צירה, ולבצע מחקר על אודות הסיבוב הדיפרנציאלי בין הקטבים של השמש לקו המשווה. 
 
בתוכנית המתקיימת במכללת אלקאסמי שבבאקה אלגרביה, התלמידים חוקרים את הקשר בין התפרצות שמש ופעילות כתמי השמש, היחס בין טופולוגיית כתמי השמש לבין רמת התפרצות שמש, חיפוש טרום התפרצות בשכבת הכרומוספירה באמצעות טלסקופים ייעודיים ונתונים על קרינת רנטגן מ- HEOS.
 
בשנה הראשונה של התוכנית התלמידים עורכים הירכות עם תופעות פיזיקליות בסיסיות הקשורות בפעילות השמש, לרבות בתחום החשמל, תורת הגלים, ומגנטיות. בהמשך התלמידים מגבשים את נושאי המחקר ושאלות המחקר. בשנה השנייה התלמידים אוספים נתונים ומנתחים אותם ולבסוף, כותבים את עבודת הגמר, שמזכה אותם ב 5 יחידות לימוד לבגרות בפיזיקה או במקצוע מדעי או הנדסי דומה.

 

פרטים נוספים:

  • הפרויקט מובל על ידי מכללת אקדמיית אלקאסמי
  • משך הפרויקט: 2017 - 2020 (התוכנית הסתיימה)
  • קהל היעד: כיתות י'עד י"ב
  • לפרטים נוספים על הפרויקט החינוכי, סילבוס תמונות ומפרט- הורידו את ספר התוכנית כאן