ישראל מארחת את הדמיית מאדים הבינלאומית ולראשונה ישתתפו בה גם נציגים ישראלים

משימת AMADEE 2020 של פורום החלל האוסטרי בשיתוף סוכנות החלל הישראלית תתקיים במכתש רמון

12.03.2020
האסטרונאוטים האנלוגיים שידמו את החיים במאדים בכתש רמון. קרדיט: פורום החלל האוסטרי OeWF
עדכון [מאי 2020]: בשל אילוצי מגפת הקורונה, AMADEE 2020 במכתש רמון נדחה ויתקיים באוקטובר-נובמבר 2021.

גם במכתש רמון נכנסים לבידוד, אך מסיבות אחרות לגמרי: הדמיית תנאי המחייה של אסטרונאוטים במאדים. פורום החלל האוסטרי הכריז היום (חמישי) על 9 אסטרונאוטים אנלוגיים שיובילו את משימת אמאדי  AMADEE 2020 שתיערך במכתש רמון. הצוות הבינלאומי מורכב מנציגים מפורטוגל, גרמניה, ספרד, הולנד אוסטריה, יוון ולראשונה גם ישראל.

מכתש רמון נחשב לאחד המקומות המדמים תנאים הקרובים יחסית לאלה השוררים במאדים: מבנה הקרקע, הצחיחות, הבידוד והנוף. מדובר בשילוב אידיאלי המספק הזדמנות לערוך הדמיית העבודה, המחקר והמחיה על פני מאדים. הדמיות מאדים נערכות במקומות ספורים בעולם. ב-2017 נציג סוכנות החלל הישראלית, רואי נאור, השתתף בהדמיה גדולה ביוטה וב-2018 הקימה עמותת D-MARS את ההדמיה הראשונה בישראל

האסטרונאוטים האנלוגיים נבחרו מתוך עשרות מועמדים בינלאומיים שהגיעו לפורום החלל האוסטרי, שהוא כיום הגוף הבינלאומי המוביל בעולם למשימות אנלוגיות המדמות חיים על מאדים. הצוות הנבחר יחל כעת אימונים מיוחדים במרכז פורום החלל האוסטרי באינסברוק לקראת המשימה האמיתית ב-9 באוקטובר השנה. האסטרונאוטים האנלוגיים יתחלו לצוות המשימה יכלול 6 אסטרונאוטים אנלוגיים ועוד 3 נוספים שיהיו בצוות הגיבוי. 2 הצוותים יעברו את אותם האימונים בדיוק ויהיו מוכנים למשימה. במידה ואחד מאנשי הצוות לא יוכל להשתתף או לעמוד במשימה עד סופה, אחד מצוות הגיבוי ימלא את מקומו.

המשימה במכתש רמון בנגב, היא שיתוף פעולה ראשון מסוגו בישראל, בין פורום החלל האוסטרי וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, במהלכו' במהלך חודש שלם (אוקטובר-נובמבר 2020), יערכו 6 אסטרונאוטים אנלוגיים ניסויים ומחקרים מדעיים, כשהם חיים ועובדים במבנה מיוחד שיוקם עבורם המדמה את החיים במאדים. במהלך כל התקופה, האסטרונאוטים האנלוגיים יחיו בבידוד ובניתוק מ"כדור הארץ" ויצאו לניסויים כשהם לבושים בחליפות חלל מיוחדות. הקשר היחיד שלהם עם כדור הארץ ובני האדם, יהיה דרך מרכז בקרה מיוחד שיוקם גם הוא במכתש רמון ויעקוב 24 שעות ביממה אחר הפעילות שלהם במהלך כל התקופה. את המשימה של בניית ההביטט המאדימי (מבנה המחיה) וחדר הבקרה תבצע עמותת D-MARS, שלה ניסיון רב בבניית הדמיות מהסוג הזה.

.
אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה: "שיתוף הפעולה שלנו עם הפורום האוסטרי ואירוח משימת AMADEE 20  בישראל הינה חלק מהמדיניות שלנו לתמוך במדע, להשתתף במאמצים הבין לאומיים של חקר החלל בעזרת משימות מאוישות כמו גם הפעילות הענפה אותה אנו מבצעים בתחום החינוך והנגשת פעילות החלל לקהל הרחב.  אנו גאים לטול חלק במשימה זאת ונשקיע את כל המאמצים הנדרשים להבטחת הצלחתה".

ד"ר גרנוט גרומר (Dr. Gernot Grömer), מנהל פורום החלל האוסטרי, מדגיש את האופי הבינלאומי של המשימה: "80 מדענים מ -12 מדינות פיתחו ציוד, נהלים וניסויים שייבחנו על ידי האסטרונאוטים האנלוגיים שלנו במהלך שהותם בת 4 שבועות בישראל. המוסדות המשתתפים מגיעים מצרפת, גרמניה, ישראל, איטליה, פורטוגל, שוודיה, בריטניה, ארה"ב ואוסטריה. "

הכירו את צוות משימת ההדמיה במאדים, AMADEE 2020

אלון טנצר, ישראל
בעל תואר ראשון במדעים, במתמטיקה, מדעי המחשב ומדעי תעופה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ותואר שני בנוירו-ביולוגיה במכון ויצמן למדע.  שירת בחיל האוויר, שם שימש בין היתר בתפקידים של מפתח תוכנה וראש צוות. עבד כחוקר וכמדען נתונים במכון ויצמן למדע. עובד כרגע כמהנדס AI בכיר בסינגפור ובונה פתרונות מבוססי בינה מלאכותית לחברות שונות. הוא צולל מתקדמים במים פתוחים ועם רשיון צניחה חופשית. הוא דובר עברית, אנגלית, צרפתית וסינית.

ג'ואו לוסאדה (Joao Lousada), פורטוגל
נולד בפורטוגל בשנת 1989. למד הנדסת אווירונאוטיקה וחלל בליסבון, וסיים את עבודת התואר שלו באוניברסיטת ויקטוריה, קנדה, בנושא קביעת ושליטה של לווינים. הוא עבד בשילוב, הרכבה ובדיקה של לוויינים וכיום עובד כמבקר טיסות של STRATOS וכמהנדס מערכות הקולומבוס של ISS במרכז ההפעלה הגרמני במינכן, גרמניה. כיום הוא הרכז האזורי של SGAC לאירופה, לאחר שניהל מספר פרויקטים טכניים וסייע בארגון אירועי חלל מרובים עבור הדור הצעיר. לוסאדה הוא צנחן מוסמך וצולל הצלה. הוא דובר אנגלית, ספרדית, פורטוגזית, גרמנית וצרפתית.

אניקה מיילס (Anika Mehlis), גרמניה

נולדה בשנת 1981 בגרמניה. למדה ביולוגיה עם מיקוד במיקרוביולוגיה באוניברסיטה החופשית של ברלין, כמו גם הנדסה לטכנולוגיה סביבתית ומחזור באוניברסיטת מדעים יישומיים זוויקאו. כיום מסיימת את לימודי הדוקטורט בבריאות הציבור באוניברסיטת בילפלד ועובדת כראש צוות בתחום "הגנת זיהום הסביבה ורפואה סביבתית" במחלקת הבריאות פלואן, גרמניה. היא אם לשלוש בנות. היא בעלת רישיון צלילה במים פתוחים, דוברת גרמנית ואנגלית ובעלת ידע בסיסי בצרפתית, ספרדית ולטינית.

אינגו מונוז-אלוזרה (Inigo Munoz-Elorza), ספרד
נולד בספרד בשנת 1979. הוא למד כלכלה ב- DHBW בגרמניה, והנדסת אווירונאוטיקה וחלל באוניברסיטת UPM במדריד, ספרד, שם עבד על דחפי האול hall אפקט חזקים לוויינים. בנוסף, הוא למד אסטרונומיה ואסטרופיזקה באוניברסיטה הבינלאומית ולנסיה, בספרד. לאורך כל הקריירה שלו הוא היה קשור לפעולות, אוויריות וקשורות בחלל, לדוגמא כמהנדס תפעול ב- E-USOC, מדריד, שם היה אחראי על ההכנה והפעלה בזמן אמת של מספר ניסויים על מודול קולומבוס (ISS), או כמדריך אסטרונאוט במרכז האסטרונאוט האירופי (ESA EAC) בקלן. היום הוא מנהל ההדרכה במרכז הבקרה לגלילאו בגרמניה. הוא דובר ספרדית, גרמנית, אנגלית ואיטלקית. הוא צנחן מוסמך, טייס מצנח רחיפה וצוללן.

תומאס ווינן​ (Thomas Wijnen), הולנד
נולד בהולנד בשנת 1986. למד מתמטיקה, פיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת אוטרכט. את הדוקטורט שלו בתחום האסטרופיזיקה עשה באוניברסיטת דה ואלפאריסו, צ'ילה. שירת כסרן בחיל האוויר המלכותית של הולנד. כיום הוא עובד באוניברסיטה בדלפט בתחום של מעקב לוויינים. הוא בעל רישיון צלילה ורשיון מצנח. דובר הולנדית, באנגלית, ספרדית, צרפתית וגרמנית.

רוברט ווילד ( Robert Wild), אוסטריה
נולד בשנת 1982 בוינה. בעל תואר ראשון בפיזיקה מאוניברסיטת אריזונה ודוקטורט בפיזיקה מאוניברסיטת קולורדו. נושאי המחקר שלו כללו פיזור גלים של חומר, מכניקת הקוונטים של אטומי אולטרה-קולד וגילוי גז. כיום עושה פוסט דוקטורט במחקרי מעבדה של יונים בין-כוכביים באוניברסיטת אינסברוק. צולל מים פתוחים. דובר שוטף אנגלית, גרמנית וספרדית.

צוות הגיבוי:

ליעד יוסף, ישראל
בעל תואר ראשון במתמטיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובכלכלה מאוניברסיטת תל אביב. הוא שירת בחיל האוויר (פרויקט תלפיות) והשתחרר בדרגת סרן. בשנת 2018 הוא השתתף בתוכנית לימודי החלל של ISU. השתתף במשימה אנלוגית של מאדים בישראל כאסטרונאוט אנלוגי כחלק מארגון DMars וכעת הוא לומד בינה מלאכותית בתוכנית לימודים בישראל. דובר עברית, אנגלית וספרדית.

ד"ר כרמן קולר (Dr. Carmen Köhler), גרמניה
נולדה בברלין, גרמניה, בשנת 1980. למדה מתמטיקה ומטאורולוגיה באוניברסיטה החופשית של ברלין, וסיימה את הדוקטורט בלימודי פיזיקה. היא מייסדת ומנכ"לית P3R GmbH, חברה העובדת בתחומי תכנות AI ופוטו-וולטאי. היא דוברת גרמנית, אנגלית, איטלקית, צרפתית וספרדית.

ד"ר אדיאנוס גולמיס, (Dr. Adrianos Golemis), יוון
יליד 1987, גר בגרמניה, במקור מיוון. סיים את לימודי רפואה באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי, יוון. תואר שני בלימודי חלל באוניברסיטת החלל הבינלאומית בצרפת, וקורסי יסוד קצרים ב- EASA בנושא רפואת תעופה, קינגס קולג 'בלונדון. השתת, בתכנית של 14 חודשים של מחקר רפואי במחקרים אנלוגיים אנטרקטיים מבודדים (IPEV / ESA). מועסק כיום כמנתח טיסה, ומפקח על בריאות האסטרונאוטים בזמן טיסה בחלל. הוא דובר יוונית, אנגלית, צרפתית, בגרמנית ואיטלקית.

קרדיט צילומים: פורום החלל האוסטרי OeWF