תעשיה ומחקר

אייכה מערכות (Ayecka): פיתוח חומרה ותוכנה לטרמינלים של לווייני תקשורת שיספקו אינטרנט מהחלל

המודמים של אייכה כבר מאפשרים לאסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית לגלוש באינטרנט. פיתוח הדור הבא ללווייני תקשורת ב-LEO עתיד לשרת מגוון ערוצי תקשורת, ביניהם למשתמשי "האינטרנט של הדברים"
lesson Image
הדמיה של שלושת לווייני הניסוי של SAS ששוגרו עם הטכנולוגיה של אייכה. קרדיט: אייכה מערכות.
מבַצעים:
אייכה

מהפכת החלל החדש טומנת בחובה הבטחות רבות. אחת הגדולות שבהן היא אינטרנט מהחלל. אלא שכדי להתחבר לאינטרנט מהחלל צריך להציב בבית את מה שנקרא בעבר "צלחת": טרמינל או יחידת קצה שתתקשר עם הלוויין. באייכה (Ayecka), סטארטאפ ישראלי מכפר סבא, שפתח לאחרונה שלוחה נוספת ביוקנעם, מפתחים גם את החומרה וגם את התוכנה לטרמינלים זולים וחכמים הרבה יותר. ב-2020 זכתה חברת אייכה במענק לפיתוח מערכת SINE (Satcom IOT Networks Enhancements) של רשות החדשנות בתמיכה סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, הטכנולוגיה והמדע. מטרת המענק: להתנתק מהקרקע – ולפתח טכנולוגיה חכמה יותר ללווייני תקשורת במסלול סביב כדור הארץ.

חברת אייכה כבר הספיקה לעבוד עם כמה מענקיות התחום: היא פיתחה מוצר הכולל מודם מתקדם המשולב בטרמינל VAST all Outdoor לתקשורת עם לוויין עבור חברת Eutelsat (ממפעילות הלוויינים הגדולות בעולם). גם חברת SAS הבינלאומית, ששיגרה זה מכבר שלושה לווייני ניסוי למערך לווייני בעל כיסוי גלובלי של IoT ("האינטרנט של הדברים"), הודיעה כי היא מתכננת לפתח מערכות קצה (User Terminals) על בסיס הטכנולוגיה של אייכה. ובשלב המסחרי, אייכה תספק עשרות אלפי יחידות קצה מתוצרתה לתקשורת בין המשתמשים למערך הלוויינים. 

 

והמודמים של Ayecka כבר מאפשרים לאסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית (ISS) לגלוש באינטרנט ולתקשר עם כדור הארץ בקצבים של מאות Mbps. החברה פיתחה מודם חללי מתקדם המשולב בתחנת החלל הבינלאומית ומספק ערוצי תקשורת לוויינית דרך תחנת ממסר במסלול גאוסטציונרי (GEO) – ומשם לכדור הארץ. 

 

ב-2020 זכתה אייכה לתמיכת סוכנות החלל הישראלית דרך פרויקט של הרשות לחדשנות לפיתוח הדור הבא של חומרה ותוכנה אשר ישולבו במטע"דים של לווייני תקשורת במסלול לווייני נמוך (LEO) ויממשו ערוצי תקשורת ביניהם למשתמשי IoT לווייני. מה זה אומר? בעתיד שבבים זעירים ישולבו בכל דבר – מרכבים אוטונומיים שנוסעים ללא שליטת נהג ושאינם נמצאים תחת כיסוי סלולרי ועד לחקלאות מדויקת, כשהשבב יושתל באדמה. כאשר הגידול החקלאי יזדקק למשל לתוספת מים, השבב ישדר ללוויין, שישלח לנו התרעה על כך. השבבים האלה יצטרכו ערוץ תקשורת רציף, שאותו יספקו קונסטלציות של לווייני תקשורת בפריסה גלובלית. 

 

לשם כך צריך פס צר למדי, אלא שבאייכה מפתחים מוצר מתקדם שמתבסס על פרוטוקול בשם Enhanced Spread Spectrum Aloha, או ESSA, שנועד להגדיל משמעותית את נצילות הפס – כלומר לאפשר ליותר "דברים" לדבר ביעילות רבה יותר עם הלוויין. הטכנולוגיה של אייכה נועדה לנצל את הפרוטוקול החדש בצורה טובה יותר.

 

זאת ועוד, לאחרונה זכתה אייכה במענק פיתוח במסגרת קרן ישראל-הודו (I4F) לחדשנות, ובמסגרתו החברה עתידה ליישם את הפיתוח החדיש שלה במסגרת פרויקט SINE ולשגר את המודם IoT שלה על גבי לוויין הודי. ועוד קודם לכן, ממש בחודשים הקרובים, באייכה הישראלית מתכוונים לשגר מודם בפס רחב ללוויין תקשורת של חברת NSLComm – דריסת הרגל הראשונה של החברה מכפר סבא בחלל החיצון.

עודכן ב:
26.09.2023