סקרני חלל
מסע בזמן

המהפכה הקופרניקאית: הגילוי המהפכני של קופרניקוס ששינה את העולם

הספר של קופרניקוס הוליד מהפיכה מחשבתית שזיעזעה את העולם לעד. אך מי שסייע להשלים את המהפכה הזו היו גלילאו וניוטון!

שנת 1609

קפלר מציג לעולם את חוקיו האסטרונומיים פורצי הדרך

בתום עשר שנות מעקב אחר תנועת מאדים, האסטרונום הגרמני יוהאן קֶפְּלֵר מפרסם את ספרו "אסטרונומיה חדשה״, הנודע כאחד ההישגים החשובים ביותר של המהפכה המדעית. הספר, שיצא לאור בפראג, כלל את שני החוקים הראשונים של קפלר, לפיהם כוכבי הלכת נעים במסלול אליפטי – ולא מעגלי – כשהשמש נמצא באחד ממוקדי האליפסה; ושמהירות כוכבי הלכת גדלה ככל שהם מתקרבים לשמש, כך שהקו המחבר בינם לבין השמש מכסה שטחים שווים במרווחי זמן שווים. ניוטון בנה על עבודה זו והראה שחוקי קפלר נובעים מחוקי התנועה והכבידה שלו.

1543

המהפכה הקופרניקאית

שישה כרכי ספר בשם יבשושי - "על מסלולם של גרמי השמים" - הולידו מהפיכה מחשבתית שזיעזעה את העולם המערבי. ליבה של המהפיכה היא התורה ההליוצנטרית: האסטרונום הפולני ניקולאוס קוֹפֶּרְנִיקוּס טוען שלא רק שהאדם וכדו"א אינם מרכז היקום, אלא שגם כוכבי הלכת סובבים סביב השמש. מדענים לא העזו לאמץ אותה בפרהסייה, כיוון שפחדו מהכנסיה. האגדה מספרת כי העותק הראשון של ספרו המכונן של קופרניקוס הגיע לידיו ממש ביום מותו וכי התעורר לרגע קט, הביט בספר ומת בשלווה.

שנת 1583

עולה לראשונה הטענה שהיקום אינסופי וחסר מרכז

מהמהפיכה הקופרניקאית שהחלה ב- 1543, נבטו רעיונות קשים לעיכול. איך אפשר היה לדמיין אז את טענתו של האסטרונום האיטלקי ג'יורדנו ברונו ב- 1584, שהיקום אינסופי ושאין בו מרכז כלל? ברונו אף טען כי כוכבי השמיים הם שמשות עם כוכבי לכת משל עצמן, מה שאומר שעשויים להיות קיימים עולמות נוספים רבים מספור. ב- 1600 הוא הוצא להורג בשריפה על ידי האינקוויזיציה, כשלשונו ממוסמרת ללסתו ושקית אבק שריפה לראשו.

שנת 1603

מתפרסם לראשונה אטלס כוכבים שמקיף את כל השמיים

האסטרונום הגרמני יוהאן בָּאיֵיר מפרסם את אטלס הכוכבים הנודע אורנומטריה (Uranometria) – שלראשונה מקיף את כל השמיים. האטלס הסתמך על קטלוג הכוכבים של טיכו ברהה עבור שמי הצפון, אך גם כלל לראשונה 12 קבוצות כוכבים מחצי כדור-הארץ הדרומי. לכן נחשב אטלס הכוכבים של באייר האטלס המקיף ביותר עד אותה העת, עם כ-1,200 כוכבים. הספר המקורי עשוי לוחות נחושת שעליהן נחרתו קבוצות הכוכבים. עד היום נקראים אטלסים רבים על שם ספר זה, אורנומטריה.

1610

גלילאו מגלה את ירחי צדק ומאשש את התיאוריה של קופרניקוס

המדען האיטלקי הדגול גלילאו גליליי מפנה לראשונה טלסקופ לשמי הלילה, ומגלה את ארבעת הירחים הגדולים של צדק, את מופעי נוגה, את כתמי השמש ועוד. גלילאו שיפר את טכנולוגיית הטלסקופ באופן שאפשר לו לצפות בעצמים בהגדלה פי 20. כשצפה לראשונה בצדק, חשב שזיהה שלושה כוכבים, אלא שבחודשיים הבאים גילה שהם נעים סביב צדק. מעבר להדגמת חשיבותו הגדולה של הטלסקופ לאסטרונומיה, ההוכחה לכך שגופים שמימיים מקיפים גוף שאינו כדור-הארץ ערערה על המודל הקוסמי של תלמי, המציב את כדור-הארץ במרכז היקום, כשכל הגופים ביקום נעים סביבו. וכך גלילאו אישש, למעשה, את התיאוריה של קופרניקוס.

שנת 1687

ניוטון מציג את הפרדיגמה המדעית המובילה של המודרנה

המדען האנגלי אייזיק ניוטון מפרסם את ספרו המהפכני "פרינקיפיה מתמטיקיה״ – ובעברית, ״עקרונות מתמטיים של פילוסופיית הטבע" – מהיצירות המדעיות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית. הספר על שלושת כרכיו כולל את חוקי התנועה והכבידה של ניוטון. הוא מציג את תנועות כל העצמים ביקום ככפופות לחוקי טבע אוניברסליים, הרמוניים ורציונליים. פרדיגמת המכניקה הקלאסית שאותה ייסד שלטה בעולם הפיזיקה במשך מאות שנים ועיצבה את עולמנו הפיזי והמדעי המודרני. בכך השלים ניוטון את המהפכה הקופרניקאית שהסיטה את כדור-הארץ ממרכז העולם.