יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

סופרמון מעל שמי ישראל: הרימו מבט אל ירח ענק וקרוב

יום שלישי 14.6.22

ב-14 ביוני, תראה בשמי הערב תופעת טבע מרגשת במיוחד הנקראת סופרמון. ירח גדול ובהיר בצורת עיגול מושלם, יקשט את השמיים.

 

-

ב-14 ביוני, תראה בשמי הערב תופעת טבע מרגשת במיוחד הנקראת סופרמון. ירח גדול ובהיר בצורת עיגול מושלם, יקשט את השמיים.

 

כמו מסלוליהם הטבעיים של גרמי השמיים, גם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ איננו מעגל מושלם, אלא צורתו אליפסה, ועל כן מרחקו של הירח מאיתנו אינו קבוע. שכננו הנאמן מתקרב אלינו עד כ-356 אלף ק"מ, ואז הולך ומתרחק עד כ-406 אלף ק"מ בנקודה המקסימלית. הפער בין נקודות הקיצון האלו הוא בערך 13 אחוז ממרחקנו לירח, כלומר הוא פער ניכר, וניתן להבחין בו. על אחת כמה וכמה בהירותו של הירח: זו גדֵלה כפונקציה של המרחק בריבוע, כלומר בעשרות אחוזים, ומהמאור הבוהק הזורח לו בשיא קרבתו קשה מאוד להתעלם.

 

 

מחזור הירח אינו מסונכרן עם מסלול ההקפה שלו סביב כדור הארץ, ולכן הירח יכול להיראות במילואו בכל נקודה במסלול. צירוף מקרים שבו הירח במילוא ובו בזמן חולף בקרבה מקסימלית לכדור הארץ מתרחש רק פעמים אחדות בשנה – ואז מקשט את שמי הלילה עיגול מושלם, גדול ובהיר במיוחד, בעל נוכחות מרשימה. תופעה זו זכתה לכינוי הדרמטי מעולם גיבורי העל – "סופרמון".

 

 

אם בנוסף לצירוף המקרים הזה, יואיל הירח ובו בזמן גם יזרח מעל ארצנו הקטנה, זו כבר באמת סיבה למסיבה, וזה בדיוק מה שמחכה לנו ב-14 בחודש יוני. בעת זריחת הירח המלא בישראל הוא יהיה בנקודה הקרובה ביותר במסלולו סביבנו – 357.4 אלף ק"מ. אולם, מי שפיספס, לא נורא. במילוא הבא, של הירח המלא ב-13 ביולי, יחול סופרמון נוסף. אז הירח המלא יהיה רחוק רק כמה שעות מהנקודה הקרובה ביותר אלינו במסלולו ושוב נחזה בסופרמון, השני והאחרון לשנה זו.

 

כיצד צופים בסופרמון

 

מעוניינים לחוות את תופעת הטבע הזו בשיא תפארתה? כדאי שתצפו בירח כשהוא בדיוק בזריחתו או בשקיעתו. בשעה שהוא מרחף אי שם באופק, לצידם של עצמים מוכרים כמו גגות בניינים וצמרות עצים. כיוון שאלו מספקים פרספקטיבה, הם מחדדים את גודלו האמיתי והמרשים של הירח, שקוטרו גדול בכ-9 אחוזים מן הממוצע. כאשר הירח יזרח לכיוון הזנית, ממש מעל ראשכם, גודלו אמנם יראה מרשים פחות, אולם מבהירותו עדיין יהיה קשה להתעלם.

 
תגיות:
sky calendar Image
בהשוואה לצמרות העצים וגגות הבניינים, הסופרמון יהיה גדול ומרשים. קרדיט: NASA/Bill Ingalls