יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

סופרמון: הרימו מבט אל ירח קרוב ובוהק

יום רביעי 26.5.21

אם הערב, ב-26 במאי, הירח ייראה לכם מואר יותר, אתם לא מדמיינים. 

 

-

אם הערב, ב-26 במאי, הירח ייראה לכם מואר יותר, אתם לא מדמיינים. 

 

כמו מסלוליהם הטבעיים של גרמי השמיים, גם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ איננו מעגל מושלם, אלא צורתו אליפסה, ועל כן מרחקו של הירח מאיתנו אינו קבוע. שכננו הנאמן מתקרב אלינו עד כ-356 אלף ק"מ, ואז הולך ומתרחק עד כ-406 אלף ק"מ בנקודה המקסימלית. הפער בין נקודות הקיצון האלו הוא בערך 13 אחוז ממרחקנו לירח, כלומר הוא פער ניכר, וניתן להבחין בו. על אחת כמה וכמה בהירותו של הירח: זו גדֵלה כפונקציה של המרחק בריבוע, כלומר בעשרות אחוזים, ומהמאור הבוהק הזורח לו בשיא קרבתו קשה מאוד להתעלם.

 

 

מחזור הירח אינו מסונכרן עם מסלול ההקפה שלו סביב כדור הארץ, ולכן הירח יכול להיראות במילואו בכל נקודה במסלול. צירוף מקרים שבו הירח במילוא ובו בזמן חולף בקרבה מקסימלית לכדור הארץ מתרחש רק פעמים אחדות בשנה – ואז מקשט את שמי הלילה עיגול מושלם, גדול ובהיר במיוחד, בעל נוכחות מרשימה. תופעה זו זכתה לכינוי הדרמטי מעולם גיבורי העל – "סופרמון".

 

אז הירח אמנם יזרח אצלנו כ-12 שעות לאחר מעברו בנקודה הקרובה ביותר אלינו, 357.3 אלף ק"מ, אך הוא עדיין יהיה יחסית קרוב גם בעת זריחתו.

 

כיצד צופים בסופרמון

למרות שכאמור בעת שיא קרבתו הירח המלא לא ייראה מעל ישראל, הוא עדיין יהיה בהיר יותר בהשוואה ללילות אחרים. כדאי באופן כללי לצפות בירח כשהוא בדיוק בזריחתו או בשקיעתו. בשעה שהוא מרחף אי שם באופק, לצידם של עצמים מוכרים כמו גגות בניינים וצמרות עצים. כיוון שאלו מספקים פרספקטיבה, הם מחדדים את גודלו האמיתי והמרשים של הירח, שקוטרו גדול בכ-9 אחוזים מן הממוצע. כאשר הירח יזרח לכיוון הזנית, ממש מעל ראשכם, גודלו אמנם יראה מרשים פחות, אולם מבהירותו עדיין יהיה קשה להתעלם.

 
תגיות:
sky calendar Image
בהשוואה לצמרות העצים וגגות הבניינים, הסופרמון יהיה גדול ומרשים. קרדיט: NASA/Bill Ingalls