סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

איפה המקום הכי קר במערכת השמש?

2-newnasatempe.jpg

מיפוי תרמי של הירח. קרדיט: NASA/GSFC/UCLA
מיפוי תרמי של הירח. קרדיט: NASA/GSFC/UCLA
 

תתפלאו לדעת, אבל המקום הקר ביותר במערכת השמש לא נמצא בשוליה של המערכת, נניח בכוכבי הלכת החיצוניים ביותר, אורנוס ונפטון, אלא ממש כאן קרוב לבית.

 

מאחר שלירח שלנו אין אטמוספירה שתשמור את החום הנאגר ביום כדי שלא יאבד בלילה, ההפרשים בין האור לצל, או בין היום ללילה, קיצוניים. אלא שכל מקום בירח זוכה פעם בשנה ירחית – חודש ארצי – לשזוף שוב את עיניו בשמש, כך שאף אזור לא מספיק להתקרר מעבר ל-173 מעלות מתחת לאפס.

 

היוצאים מן הכלל הזה הם מכתשים עמוקים באזורי הקטבים. בגלל זווית נטיית הציר של הירח, יש מכתשים באזור הקוטב הדרומי והצפוני שלו שהשמש לעולם אינה פוגעת בקרקעיתם, והם שרויים בעלטה נצחית. ב-2009, LRO, המקפת לסקר הירח של נאס"א, שנמצאת במסלול סביב הירח, מדדה טמפרטורת שיא של 247 מעלות צלזיוס מתחת לאפס במכתש אחד כזה בקוטב הצפוני של הירח. מדובר בטמפרטורה הקרה ביותר שנמדדה בפועל במערכת השמש כולה, 26 מעלות בלבד מעל האפס המוחלט.

 

The_image_shows_the_distribution_of_surface_ice_at_the_Moon's_south_pole_(left)_and_north_pole_(right).jpg

כיסי קרח במכתשים מוצללים תמיד בקוטב הדרומי (שמאל) והצפוני (ימין) של הירח, כפי שמופו על ידי LRO. קרדיט: נאס
כיסי קרח במכתשים מוצללים תמיד בקוטב הדרומי (שמאל) והצפוני (ימין) של הירח, כפי שמופו על ידי LRO. קרדיט: נאס
 

באותו מכתש ירחי קר יותר אפילו מאשר על פני כוכב הלכת הננסי פלוטו, המרוחק פי 40 מהשמש. כמובן, אם היו לנו מקפות כמו LRO סביב ירחים רחוקים יותר ללא אטמוספירה, כמו הירחים הקטנים של צדק ושבתאי, סביר להניח שהיינו מוצאים שם מכתשים מוצללים קרים אף יותר.

 

כך או כך, נכון למועד כתיבת שורות אלו, הטמפרטורה הקרה ביותר שנמדדה אי שם במערכת השמש היא במכתש אחד בקוטב הצפוני של הלוויין האפרפר שלנו.

 

אבל ציר הירח משפיע לא רק על הטמפרטורות בירח – הוא משפיע גם על כדור הארץ. גאות ושפל, למשל.