יומן שמיים

הלילה: מאדים מתקרב לכדור הארץ – וחולף ליד נפטון

יום שבת 13.6.20

רוצים לשגר חללית למאדים? זה הזמן לחמם את המנועים

-

אחד הגיבורים של שמי הלילה בחודשי הקיץ הוא כוכב הלכת מאדים, ההולך ומתקרב במהירות אל כדור הארץ.

מדי 26 חודשים, בחודשים אוקטובר–נובמבר, שני כוכבי הלכת מגיעים במסלוליהם סביב השמש לקרבה המקסימלית ביניהם – 54.6 מיליון ק"מ. זאת לעומת 401 מיליון ק"מ בנקודה הרחוקה ביותר בין העולמות. מסיבה זו, משימות למאדים משוגרות בעונת הקיץ: משגרים אותן בחודשים יולי–אוגוסט בניסיון להגיע לכוכב הלכת האדום באוקטובר–נובמבר.

בחלון ההזדמנויות הקרוב, שייפתח ביולי השנה, הייתה האנושות אמורה לשגר למאדים כמה משימות, אך התפרצות נגיף הקורונה שיבשה את תוכניות החלל ברחבי העולם. בשל התפרצות הקורונה באירופה, בחודש מרץ פורסם כי משימת אקסומארס 2020 של סוכנויות החלל האירופית והרוסית נדחתה לחלון ההזדמנויות הבא, בקיץ 2022. לעומת זאת, משימת מארס 2020 של נאס"א, הכוללת את הרובר Perseverance (פירוש שמו –"התמדה עיקשת") ומסוק ראשון מסוגו בשם מארס הליקופטר, ממשיכה כמתוכנן. מלבד אלו מתוכננות עוד שתי משימות: האחת, ה-HX-1 של מִנהל החלל הסיני, המשימה הראשונה של סין לכוכב הלכת האדום, הכוללת מקפת, נחתת ורובר, והשנייה, הופ מארס – מקפת ראשונה של איחוד האמירויות הערביות

1-PIA23764-RoverNamePlateonMars.jpg

הדמיה של הרובר החדש Perseverance על אדמת מאדים. קרדיט: נאס

מאדים הוא הרביעי מבין כוכבי הלכת. בימים אלה של מחצית חודש יוני הוא נראה בתחומיה של קבוצת הכוכבים דלי, כאשר הוא זורח מעט לאחר חצות הלילה. מאדים נראה בוהק מאוד ובולט בגונו הכתמתם-צהבהב. במשקפת ייראה צבעו הכתום ביתר בירור. מאדים עדיין די רחוק מכדור הארץ ומרחקו מאיתנו עומד בימים אלה על כ-140 מיליון ק"מ. בטלסקופ גדול הוא ייראה כדִסקה קטנה, ובמבט חד יתברר שהוא מעט חסר, ממש כמו הירח לפני המילוא.

ב-13 ביוני ובימים הסמוכים לתאריך זה, יחלוף כוכב הלכת מאדים דרומית לכוכב הלכת השמיני והרחוק ביותר במערכת השמש – נפטון. נפטון, הקטן בארבעת ענקי הקרח במערכת השמש, גדול בהרבה מכדור הארץ. אולם בשל מרחקו הרב מאיתנו, גם בטלסקופים משוכללים לא ניתן להבחין אלא בדִסקה כחלחלה קטנטנה וחסרת פרטים. מאדים יחלוף כמעלה וחצי דרומית לנפטון, מרחק זוויתי השווה לקוטר של ירח מלא.

הירח ומאדים בשמי הלילה. קרדיט: Mike via flickr