יומן שמיים
יומן שמיים

מעבר אסטרואיד בסמוך לכדור הארץ

יום חמישי 07.5.20

מערכת השמש שלנו מלאה אלפי אסטרואידים, סלעי חלל אימתניים. רובם חגים בחגורת האסטרואידים בין מסלולו של צדק למסלולו של מאדים, וחלקם מרחפים להם בקרבה מטרידה למדי לפלנטה השברירית שלנו. מספיקה סטייה מזערית במסלולו של אסטרואיד אחד קטן כדי להכניסו למסלול ישיר לפגיעה חזיתית בכדור הארץ. המין האנושי, כמובן, אינו יושב בחיבוק ידיים, וטובי המוחות, גם בישראל, חוקרים ומחפשים פתרונות יצירתיים להצלת האנושות. הפתרונות האפשריים של נאס"א וסוכנות החלל האירופית כוללים, לדוגמה, הסטת האסטרואיד בעזרת התנגשות בחללית, או אפילו באמצעות כוח הכבידה שלה בלבד. הרוסים אף שקלו לשלוח ראש טיל גרעיני אל עבר האסטרואיד.

בתאריך 7 במאי יחלוף אסטרואיד קטן במרחק קרוב למדי לכדור הארץ. אל דאגה, לא מתוכנן כאן מפגש חזיתי ואין צורך באף אחד מהפתרונות הנ"ל. האסטרואיד יחלוף לו במרחק בטוח של כ-1.7 מיליון ק"מ בנקודה הקרובה ביותר, כמעט פי 4 ממרחקו של הירח מאיתנו. אז נכון, אפשר בהחלט לישון בשקט, אבל בנאס"א בכל זאת נשארים עם עין אחת פקוחה, ומתכוננים לחקור מקרוב את האסטרואיד, שמי יודע, אולי יחזור מתישהו בעתיד לביקור נוסף – וקרוב יותר.

שמו של האסטרואיד הוא 2016 HP6, כלומר הוא התגלה כבר בשנת 2016. הנתונים הידועים לנו כרגע אינם רבים ואינם מדויקים: גודלו המוערך של האסטרואיד הוא כ-23 עד 50 מטר, ובעת הקרבה המרבית הוא ינוע במהירות של כ-5 ק"מ לשנייה יחסית לכדור הארץ. טלסקופים גדולים מכוונים אליו כבר מעכשיו, וככל שיתקרב לעברנו יחלו להתגלות נתונים חדשים ומעניינים: גודלו, צורתו, מבנהו ואולי אף ירח משלו בדמות אסטרואיד קטן המקיף אותו.

קבלו את שכננו הזמני. אל דאגה, לא מסתמן קץ האנושות