ישראל מסייעת בזיהוי אסטרואידים קרובים במיוחד, כחלק מהשתתפותה במערך ההגנה העולמי

בר חיון
7.02.2020
היכולת לזהות אסטרואידים גם כשהם קרובים יחסית לכדור הארץ, ובמהירות גבוהה מאוד. אילוסטרציה: pixabay

ישראל מצטרפת למערכת ההגנה הבינלאומית מפני אסטרואידים. מנהל סוכנות החלל הישראלית אבי בלסברגר יחד עם נציג סוכנות החלל הישראלית בוועדת החלל באו"ם, הראל בן-עמי, חתמו אמש בוינה על הסכם המגדיר את תרומתה של ישראל במערכת ההגנה הפלנטרית מפני אסטרואידים שהקים האו"ם, International Asteroid Warning Network- בקיצור: IAWN.

כחלק מהשתתפות האקטיבית של ישראל במערך, יבצעו פרופ' ערן אופק וד"ר דוד פולישוק ממכון ויצמן למדע מחקר במימון סוכנות החלל הישראלית, שיסייע לרשת ההגנה הפלנטרית. החוקרים יעזרו בנתונים מ-ZTF, סקר השמיים של המכון הטכנולוגי של קליפורניה (קל-טק), על מנת לזהות אסטרואידים קרובים במיוחד לכדור הארץ. בשל קרבתם, אסטרואידים אלה נעים במהירות גבוהה מאוד על פני כיפת השמיים, עד כדי כך שהם למעשה נראים כפסים על התמונות הטלסקופיות, ולא כנקודות. מיד עם גילוי האסטרואידים הקרובים, החוקרים מתכוונים להפנות את אליהם את המצלמה המהירה המחוברת לטלסקופ שבמצפה הכוכבים על שם וייז שבנגב. וכך, באמצעות אלגוריתם מיוחד שפיתחו, הם ינתחו את תכונותיו- גודלו, צורתו ומהירות סיבובו.

IMG-20200206-WA0019.jpg

אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מקריא באו

מערך ההתרעות מפני אסטרואידים, IAWN, הוקם על ידי האו"ם בשנת 2013. חברות בו כיום 25 סוכנויות חלל ומוסדות, ביניהם נאס"א וסוכנות החלל האירופאית. הזרז להקמת המערך, היה פיצוץ מטאור ענק מעל צ'ליאבינסק שברוסיה באותה שנה. הפיצוץ גרם להרס רב ופגיעה בכ-1,500 בני אדם, אך החמור מכל הוא שהוא היה הפתעה גמורה. אף טלסקופ לא זיהה את התקרבות הגוף לכדור הארץ. מערך IAWN נועד לשנות זאת על ידי שיתוף בין-לאומי שנועד לאתר, לנתר ולאפיין אסטרואידים קרובים ארץ (אסטרואידים ושביטים) ובמקרה אמת להתריע בפני מקבלי ההחלטות על איום פוטנציאלי לצורך הגנה עתידית על תושבי כדור הארץ

סוכנות החלל הישראלית שבמשרד המדע והטכנולוגיה חברה במערך IAWN מאז 2015, אך זוהי למעשה הפעם הראשונה שבה מנוסחת תרומתה המעשית למאמץ הבינלאומי.

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס בירך על החתימה ואמר כי "אלה הם הישג וגאווה ישראליים להיות חלק מהמערך הבין-לאומי שמוביל את תחום ההגנה על כדור הארץ. מדינת ישראל תמשיך להיות בחזית החדשנות וההובלה בפיתוח הטכנולוגיה ולתרום מהידע וממיטב המוחות שלנו למען האנושות".

מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי בלסברגר, הוסיף כי "הצטרפותה של ישראל ל-25 הסוכנויות המובילות בתחום תאפשר לסוכנות החלל להמשיך ולקדם שיתופי פעולה שיציבו את ישראל בחוד החנית של תחום החלל בעולם".

הראל בן עמי, נציג ישראל ב-IAWN, אמר כי הוא מתרגש לקחת חלק ברשת ההגנה הפלנטרית: "אני שמח שהצלחנו לחבר את ישראל לרשת ההגנה הפלנטרית העולמית. כולי תקווה ותפילה שנוכל בעתיד להוכיח לעולם שטובי המוחות מצויים בישראל ואנו מתגייסים להציל חיים ברחבי העולם גם באמצעות סוכנות החלל הישראלית".