יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הכינו את הטלסקופים: נפטון מגיע לניגוד

יום שישי 16.9.22

זו התקופה הטובה ביותר לצפות בנפטון וגם הזדמנות טובה להיזכר שוב במרחקים הבלתי נתפסים של החלל

-

ב-16 בספטמבר כוכב הלכת נפטון (ובשמו העברי: רהב) יגיע לניגוד; הוא יהיה בדיוק מול השמש, ישקע עם זריחתה ויזרח עם שקיעתה. זו התקופה הטובה ביותר לצפות בנפטון, משום שהוא ייראה בשמיים כל שעות הלילה. בעת הניגוד נפטון גם יימצא במרחק הקרוב ביותר שלו לכדור הארץ, אולם לכך אין משמעות גדולה: בשל מרחקו הרב מאיתנו, כ-29 יחידות אסטרונומיות (יחידה אסטרונומית היא המרחק הממוצע בין כדור הארץ לשמש), ההפרש בין המרחק הגדול ביותר של נפטון מאיתנו למרחקו בעת הניגוד הוא אחוזים אחדים בלבד.

 

נפטון הוא כוכב הלכת השמיני והאחרון במרחקו מהשמש, והיחיד מבין כוכבי הלכת שלא ניתן לראותו בעין בלתי מזוינת. הוא התגלה באמצעות מתמטיקה, כאשר אסטרונומים הבחינו בהשפעה כבידתית על מסלולו של שכנו אורנוס וניבאו את קיומו של כוכב לכת נוסף. נפטון הוא ענק גזי מסוג ענק קרח. כיאה לשמו, הוא עשוי בעיקר מקרח ומגז העוטפים ליבת סלע. צבעו ירקרק-כחלחל וכאשר צופים בו, גם בטלסקופ קטן, המגדיל ב-x200, אפשר להבחין שנפטון הוא אכן כוכב לכת. מבעד לטלסקופ הוא נראה כדִסקה קטנטנה בצבע כחול כהה.


 

USSolar.gif

לו השמש כדור בקוטר ק
לו השמש כדור בקוטר ק

 

נפטון מצוי בשנים אלה בקבוצת דלי. בגלל מרחקו העצום מהשמש הוא מזדחל באיטיות על כיפת השמיים. הוא שוהה בממוצע 13 שנים בכל מזל ומשלים הקפה סביב השמש אחת ל-164 שנים. במילים אחרות, שנה נפטונית אורכת 164 שנים ארציות, ויצורים נפטוניים תבוניים, אילו היו כאלה, היו פותחים את ההורוסקופ של 13 השנים שלהם כפי שבני כדור הארץ קוראים את ההורוסקופ של חודש לידתם. למעשה, רק ב-2010 השלים נפטון הקפה אחת סביב השמש, מאז התגלה לראשונה ב-23 בספטמבר 1846.

תגיות:
sky calendar Image
כוכב הלכת נפטון כפי שצולם על ידי החללית וויאג'ר 2 באוגוסט 1989. מתחרה רציני בכדור הארץ בקטגוריית העולמות הכחולים. קרדיט: נאס"א