סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

כיצד עשויים להיראות מתיישבים אנושיים על מאדים?

12orangehead.jpg

איש תפוז
קרדיט: David Hegarty

 

אומנם מבין כוכבי הלכת במערכת השמש מאדים הוא הדומה ביותר לכדור הארץ, אבל אנו בני האדם התפתחנו באופן בלעדי לחיים כאן. בני אדם שיגורו במאדים צפויים להשתנות – ומהר, יחסית – עד כדי הפיכתם למין ביולוגי נפרד מאיתנו.

 

חרף הדמיון בין העולמות, מאדים הוא כאמור מקום שונה מאוד מכדור הארץ. בין היתר, כוח הכבידה על מאדים הוא רק 38% מהכוח שמופעל עלינו כאן. במאדים אין שדה מגנטי והאטמוספירה שלו דקיקה ודלילה. התוצאה היא קרינה מסוכנת מאוד, שתאיץ את קצב המוטציות הגנטיות בקרב המתיישבים. במילים אחרות, האבולוציה במאדים תהיה מהירה מזו שבכדור הארץ.

 

מאחר שהאבולוציה, כמו הפיזיקה, היא אוניברסלית – אנו יכולים לחזות כמה מהשינויים הללו: בני אדם החיים באזור קו המשווה, שבו הקרינה מהשמש חזקה יותר, פיתחו עור כהה המגן עליהם מהקרינה המסוכנת, שעה שתושבי צפון כדור הארץ, ששם הקרינה חלשה ביותר וימי השמש מועטים, פיתחו עור בהיר, הסופג בקלות ויטמין די.

 

עור כהה נוצר מהצטברות של צבען בשם מלנין, המופרש מהשכבה העליונה של העור, ואילו עור בהיר נוצר בשל היעדר מלנין. עם השנים נוצר לחץ אבולוציוני על תושבי ארצות הקור להפריש פחות מלנין, ועל תושבי ארצות החום – להפריש יותר מלנין.

 

ומה לגבי מאדים? תחת האטמוספירה הדלילה של מאדים, וללא שדה מגנטי, הקרינה המאדימית תהיה מסוכנת לבני האדם הרבה יותר מהקרינה בקו המשווה. לפיכך אנחנו יכולים לצפות שילדי מאדים הבהירים במיוחד לא ישרדו זמן רב, ויהיה לחץ אבולוציוני להפריש יותר מלנין.

 

אלא שגם זה לא יספיק, ככל הנראה, ובתנאים הקיצוניים של מאדים אלה שישגשגו באמת יהיו אלה שעורם יפריש כמויות הולכות וגדלות של צבען נוסף – קרוטנואיד. הצבען הכתמתם הזה קיים גם באדם, למשל בעיניים, אלא שהוא מופרש בכמויות קטנות ביותר. מאחר שהקרוטנואידים יעילים מהמלנין בחסימת קרני אור, סביר להניח שצבע עורם של המאדימים יהפוך במרוצת הדורות לכתום-כהה. 

 

הם גם צפויים להיות גבוהים מאיתנו בהרבה, שכן כוח הכבידה החלש יאפשר לחוליות בגב להתרחק זו מזו, וללב להזרים דם לגפיים ולראש בקלות יתרה.

 

הבעיה האמיתית של אנשי הגזר הענקיים תהיה מחלות. המסע הארוך למאדים משמש הסגר טבעי, וסביר להניח שהמתיישבים ידאגו שאף יתוש נושא מלריה לא יתפוס איתם טרמפ בדרך למאדים. ומובן שאנשים חולים ומדבקים מלכתחילה לא יעלו לחללית.  

  

בהתחלה זאת תהיה ברכה: היישוב האנושי במאדים יהיה פטור ממחלות מדבקות שהיישוב האנושי בכדור הארץ סובל מהן עידן ועידנים. אלא שזאת חרב פיפיות. ללא חשיפה לווירוסים ולחיידקים הגוף אינו מייצר נוגדנים, והמערכת החיסונית של המאדימים צפויה להתנוון עד כדי הפסקה של ייצור תאי הדם הלבנים.

 

אם זה יקרה, כל מגע בין מתיישבי מאדים לאנשי כדור הארץ יהיה קטלני בהרבה מהמגפות שהמתיישבים האירופיים הביאו לעולם החדש. מאדימים שיבקשו לבקר בעולם הבית הישן יצטרכו לעשות זאת בתנאי בידוד מחמירים. התוצאה תהיה נתק ביולוגי מוחלט בין האוכלוסיות, והמאדימים יהפכו למין נפרד של בני אדם. בהיעדר הנדסה גנטית שתילחם בנתק באמצעות ערבוב גנים מלאכותי, בחלוף כמה אלפי או עשרות אלפי שנים לא יוכלו מאדימי וארצוני להביא לעולם – עולם המאדים או כדור הארץ – צאצא בריא.